درگفت‌وگو با پانا

کارشناس مسائل اقتصادی: ایجاد بورس ارز و استفاده از بیت‌کوین موجب ساماندهی بازار ارز می‌شود

تهران (پانا) - کارشناس مسائل اقتصادی راهکار ساماندهی بازار ارز را ایجاد بورس ارز یا استفاده از بیت‌کوین می داند و می‌گوید نگرانی‌های زیادی درباره تاثیرات منفی افزایش نرخ ارز بر کالاهای موجود در سبد مصرفی خانوارها به وجود آمده است.

کد مطلب: ۷۰۳۳۴۷
لینک کوتاه کپی شد

امیرحسین شریعتی درگفت‌وگو با خبرنگار پانا گفت:‌ بازار ارز ایران ماههای متوالی است که دچار نوسان‌های شدید شده است؛ این شرایط نگرانی‌ها درباره تاثیرات منفی آن بر قیمت کالاهای مصرفی موجود در سبد هزینه خانوارها را نیز به دنبال دارد اما بانک مرکزی نیز مداخله‌ای نداشته و گویا بازار را به حال خود رها کرده است.

وی درباره دلایل عدم مداخله دولت در بازار ارز اظهار کرد: ارز موضوعی چند وجهی و چند بعدی است و نمی توان یک طرفه به آن نگاه کرد.تجربیات ما می‌گوید که افزایش شدید بهای دلار باید مورد بررسی قرار گیرد تا عوامل تاثیر گذار بر آن مشخص شود.

وی گفت :برای تعیین واقعی نرخ دلار باید ذخایر طلا و سکه موجود در بانک مرکزی ارزیابی شود و میزان تولید نفت و بدهی‌های خارجی کشور نیز تعیین شود و بدون ارزیابی دقیق آن نمی توان در مورد میزان ثروت کشور یا ارزش واقعی ریال در مقابل ارزها اظهارنظر کرد.

تعیین ارزش واقعی ریال در برابر سایرارزها محاسباتی پیچیده دارد

شریعتی ادامه داد: به طور قطع این محاسبات پیچیده است و اینکه بررسی شود که آیا دولت از گرانی ارز بهره می برد یا خیر موضوعی است که باید گفت اگر دولت می خواهد بازار ارز متعادل و متوازن شود باید بحث بورس ارز را در دستور کار قرار دهد.

بیت‌کوین سرعت مبادلات خرد در اقتصادها را افزایش می‌دهد

کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به بیت کوین گفت: بسیاری از کشورها هنوز بیت کوین را به عنوان ارز حقوقی و شناخته شده قبول ندارند اما این ابزار سرعت مبادلات را افزایش می‌دهد و علاوه بر آنکه به مبادلات خرد سرعت می‌دهد ضریب مبادله آن بسیار بالاست.

بیت کوین می‌تواند راهکاری مهم برای ساماندهی بازار ارز در کشور باشد

شریعتی خاطرنشان کرد: سرجمع تراکنش‌های انجام شده با بیت کوین محاسبه و میان طرف‌های معامله تقسیم می‌شود و دولت اگر واقعا می خواهد بازار ارز را ساماندهی کند باید موضع دقیق خود را در مورد بیت‌کوین مشخص کند.

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد:‌ در شرایط کنونی افرادی هستندکه به جای آنکه ارز دراختیار داشته باشند، سفته بازی‌هایی را ایجاد می‌کنند که موجب می‌شود ریسک ارز برای صادرکننده ، وارد کننده و مصرف کننده بسیار بالابرود.

شریعتی تاکید کرد:‌ سیاست‌های دولت در بازار ارز باید با تصمیم‌گیری درباره ارز دیجیتال با ایجاد بورس ارز موجب شود تا نوسان‌های نرخ ارز برای مصرف کننده به حداقل کاهش یابد.

دشواری‌های ایران در برگرداندن ارز حاصل از فروش نفت

وی گفت: در ایران بازگشت دلار حاصل از فروش نفت با دشواری هایی مواجه است و به دلیل اجرای قانون کاتسا (قانون تحریمی آمریکا علیه ایران) که از 10 آبان در حال اجراست بانکهای کشو‌های خریدار نفت دشواری‌هایی برای انتقال ارز حاصل از خرید نفت از ایران دارند و به طور میانگین از 10 آبان به بعد 47 میلیارد دلار از ارز حاصل از فروش نفت ایران در بانکهای چین بلوکه شده است.

شریعتی تصریح کرد: چین یکی از بزرگترین خریداران نفت ایران است و پولهای بلوکه شده حاصل از نفت به طور قطع در ماههای آتی افزایش خواهد یافت.

وی اظهار کرد: ایران در مورد برخی از کالاها کشور وارد کننده است و در این شرایط مصرف‌کننده با نرخ ارز بالا به طور قطع کالا را با قیمتی بیش از نرخ‌هایی که تاکنون خریداری می‌کرده در اختیار خواهد داشت.

دولت سیاست خود را در مقابل ارز مجازی معین کند

کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد:‌ بهتر است دولت سیاست خود را در قبال بازار ارز، حذف ارز کاغذی و استفاده از ارز مجازی تعیین کند.

شریعتی خاطرنشان کرد: به دلیل تضعیف ریال و پول ملی مصرف کننده از افزایش نرخ ارز متضرر می شود و به نظر می‌رسد که بانک مرکزی بازار را به حال خود رها کرده و به آن واکنشی نشان نمی‌دهد.

وی اضافه کرد:‌ عدم واکنش دولت به بازار ارز این شائبه را به وجود آورده که دولت از گرانی ارز منتفع است و بازار را به حال خود رها کرده است اما دولت باید هر چه سریعتر در مورد ارز دیجیتال و کاهش نرخ ارز تصمیم‌گیری کند.

زیرساخت‌های استفاده از ارز دیجیتال فراهم نیست

کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به نبود زیرساخت‌های ارز دیجیتال گفت: برخی سیستم ها وجود دارد که موجب می‌شود بانک های کشور را به سوئیفت یا سایر ابزارهای مبادله‌ای ارز متصل کند اما به دلیل تحریم با دشواری‌هایی مواجه شده‌ایم و این شرایط موجب شده است تا نرخ ارز افزایش شدید داشته باشد و یک سری از زیرساخت‌ها به دلیل تحریم هیچگاه به ایران داده نشود.

شریعتی خاطرنشان کرد: بانکهای کشور به دلیل شرایط حاصل از تحریم تا سال 94 از سیستم بانکی جهان عقب مانده است و پس از برجام نیز شرایط بانکی دنیا به گونه‌ای بود که وزارت خزانه داری آمریکا درعمل برجام را به گونه‌ای تنظیم کرده بودکه هر گونه تصمیم‌گیری در این زمینه به وزارت خزانه داری آمریکا برگردد.

تحریم‌ها اجازه نمی‌دهند تکنولوژی و زیرساخت‌های بانکی به روز شود

شریعتی عنوان کرد: عدم فروش تجهیزات تا به آنجا رسید که شرکت پشتیبانی بانک ملت، پوزهای بانکی را از کشور چین خریداری کردند و کارخانه و خط تولید آن را د کشور چین راه‌اندازی کردند تا بتوانند پوزهای بانکی را وارد کشور کنند و باید گفت هر چیزی که به سیستم بانکی مرتبط باشد با دست اندازی و محدودیت‌هایی مواجه می‌شود.

وی ادامه داد:‌ تا ایران راهکارهایی برای دستیابی به سخت‌افزار پیدا می‌کند آنها دو یا سه نسل سخت افزار را به جلو می‌برند و ما خریدار تکنولوژی می‌شویم که دو یا سه نسل عقب مانده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار