دیدار روحانی با روسای مجالس عراق، سنگال، قطر و الجزایر

تهران (پانا) – حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان در حاشیه کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با روسای مجالس عراق، قطر، سنگال و الجزایر دیدار کرد.

کد مطلب: ۷۰۳۲۴۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رباست جمهوری، حسن روحانی روز سه‌شنبه در دیدار سلیم عبدالله الجبوری، رئیس مجلس عراق با بیان اینکه خوشبختانه در سال‌های اخیر روابط و همکاری‌های ایران و عراق در سایه اخوت و برادری رو به توسعه بوده است، گفت: باید با اهتمام بیشتر در راستای توسعه، تقویت و استحکام همه جانبه مناسبات و همکاری‌های فی‌مابین تلاش کنیم.

روحانی افزود: توسعه روابط بانکی در روند گسترش روابط اقتصادی و تجاری دو کشور حائز اهمیت است و بانک‌های مرکزی ایران و عراق باید همکاری‌ها و رایزنی‌ها در این راستا را ادامه دهند.

رئیس‌جمهوری پیروزی‌ها و موفقیت‌های دولت و ملت عراق در مبارزه با تروریسم و شکست توطئه دشمنان برای ایجاد تفرقه میان مردم این کشور را مهم ارزیابی کرد و اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران همواره خواهان عراقی واحد و عدم تغییر در مرزهای جغرافیایی کشورهای منطقه است.

روحانی با بیان اینکه دولت و ملت ایران همواره در کنار، دولت و ملت عراق بوده و خواهد بود، ادامه داد: امروز در عراق زمان تثبیت پیروزی‌ها و حرکت برای توسعه این کشور و دیگر کشورهای منطقه است و امیدواریم ملت عراق با حضور گسترده خود در انتخاباتی آزاد، موفقیت دیگری را در مردم‌سالاری در این کشور رقم بزنند.

رئیس‌جمهوری همچنین با بیان اینکه امروز جهان اسلام با مشکلات و مسایل فراوانی مواجه است، گفت: هیچ راهی جز همکاری و کمک به یکدیگر برای حل این مشکلات وجود ندارد و امیدواریم گفتگوها، همفکری‌ها و هماهنگی کشورهای اسلامی در سطوح مختلف ادامه داشته باشد.

سلیم عبدالله الجبوری، رئیس مجلس عراق نیز در این دیدار سخنان رئیس جمهوری کشورمان در سیزدهمین نشست اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی را در راستای حل مشکلات جهان اسلام مدبرانه و مثبت ارزیابی کرد و گفت: امروز جهان اسلام با مسایل بسیار دردناکی روبروست و راهی جز تعامل سازنده و همکاری میان کشورهای اسلامی برای حل مشکلات وجود ندارد.

رئیس مجلس عراق نقش جمهوری اسلامی ایران در حل و فصل مسایل و مشکلات منطقه را سازنده و مثبت دانست و خاطر نشان کرد: اهتمام و نقش‌آفرینی ایران در راستای حل و فصل مسایل و مشکلات جهان اسلام، بسیار قابل تقدیر است.

الجبوری با اشاره به پیروزی‌های دولت، ملت و ارتش عراق در مبارزه با تروریسم با حمایت ها و کمک‌های ایران، افزود: امروز عراق در آستانه مرحله جدیدی قرار دارد و ما خواستار ادامه کمک‌ها و حمایت های جمهوری اسلامی ایران در مسیر توسعه ثبات و سازندگی عراق، هستیم.

ایران همواره در کنار دولت و ملت قطر بوده و خواهد بود

حسن روحانی در دیدار احمد بن عبدالله بن زید آل محمود، رئیس مجلس قطر، گفت: ایران و قطر، همواره در طول تاریخ دو کشور دوست و برادر بوده و در سختی‌ها و شادمانی ها، اخوت و برادری را نسبت به یکدیگر ثابت کردند.

روحانی تأکید کرد: معتقدیم هرگونه اعمال فشار به دولت و ملت قطر غیرقابل قبول است و اگر کشورهای منطقه بویژه همسایگان با هم اختلافی دارند، تنها باید این اختلافات با گفتگو حل و فصل شود.

رئیس جمهوری با بیان اینکه اراده سیاسی جمهوری اسلامی ایران بر گسترش همکاری‌ها و روابط همه جانبه با قطر است، افزود: ایران آماده هرگونه همکاری با دولت و ملت قطر بوده و اجازه نمی‌دهد مردم مسلمان این کشور تحت فشارهای ناحق و غیرعادلانه قرار بگیرند.

احمد بن عبدالله بن زید آل محمود، رئیس مجلس قطر نیز در این دیدار، با تقدیر از مواضع و حمایت‌های موثر جمهوری اسلامی ایران از دولت و ملت قطر بویژه در شرایط اخیر، گفت: خوشحالیم که روابط تهران - دوحه براساس محبت، دوستی، برادری و حسن همجواری برقرار است و باید تلاش کنیم تا مناسبات فی‌مابین در این راستا هر چه بیشتر گسترش پیدا کند.

رئیس مجلس قطر با بیان اینکه معتقدیم مشکلات باید براساس گفتگو، تفاهم و دوستی حل و فصل شوند، خاطر نشان کرد: امروز قطر به واسطه کمک‌ها و حمایت‌های دوستان خود بویژه ایران، محکم تر از گذشته در برابر بدخواهی ها و توطئه‌ها ایستاده است.

تعبیر رئیس جمهور آمریکا درباره مردم آفریقا بسیار تأسف‌آور، غلط و اقدامی محکوم بود

حسن روحانی همچنین در دیدار با مصطفی نیاس، رئیس مجلس سنگال با بیان اینکه دولت و ملت ایران برای مردم آفریقا احترام ویژه‌ای قایل هستند، چرا که آنها سال‌ها در برابر استعمار، مبارزه کرده و برای توسعه خود تلاش می‌کنند، افزود: تعبیر رئیس جمهور آمریکا درباره مردم آفریقا بسیار تأسف‌آور، غلط و اقدامی محکوم بود و نشان می‌دهد که دولتمردان فعلی آمریکا، هنوز جایگاه و عظمت مردم آفریقا را به خوبی درک نکرده اند.

روحانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا روابط خود با سنگال را در زمینه‌های مختلف، علمی، فرهنگی، تجاری، اقتصادی و سیاسی توسعه دهد، خاطر نشان کرد: گسترش همکاری‌ها و مناسبات ایران و سنگال می‌تواند موجب گسترش روابط قاره آفریقا با منطقه حساس غرب آسیا، شود.

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه امروز کشورهای اسلامی و منطقه با مشکلات فراوانی از جمله تروریسم، مواجه هستند، افزود: جهان اسلام نیاز به وحدت و برادری بیشتری دارد، تا بتوانند در برابر توطئه دشمنان، ایستادگی کنند.

روحانی با تشکر از ابراز همدردی، دولت و ملت سنگال در حادثه کشتی سانچی، گفت: اینکه در حوادث غمبار همه مسلمانان نسبت به یکدیگر اظهار همدردی می‌کنند، از آثار اخوت اسلامی است.

مصطفی نیاس رئیس مجلس سنگال نیز در این دیدار ضمن ابراز مراتب تسلیت و همدردی دولت و ملت سنگال با مردم ایران در حادثه کشتی سانچی و تقدیر از سخنان مهم رئیس جمهور در سیزدهمین نشست اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، گفت: امروز همبستگی کشورهای اسلامی، بسیار حائز اهمیت است و باید در راستای توسعه و تقویت همه جانبه روابط و مناسبات تلاش کنیم.

وی همچنین با روایت خاطراتی از دیدار با حضرت امام خمینی (ره) نسبت به مقام والای بنیانگذار جمهوری اسلامی ادای احترام کرد.

ایران برای گسترش روابط و همکاری‌های خود را با الجزایر آماده است

رئیس جمهور در دیدار السعید بوحجه رئیس مجلس الجزایر با اشاره به روابط رو به توسعه دو کشور دوست و انقلابی، گفت: باید در راستای گسترش همه جانبه مناسبات و همکاری‌های فی‌مابین تلاش کنیم.

حسن روحانی روز سه‌شنبه در این دیدار با اشاره به ضرورت توسعه همکاری‌های اقتصادی و مشارکت ایران و الجزایر، از جمله در اوپک گازی، افزود: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا روابط و همکاری‌های خود را در سایر زمینه‌های تجاری و اقتصادی، سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری‌های نوین با الجزایر گسترش دهد.

روحانی با بیان اینکه ایران و الجزایر در مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی، دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات نزدیک و مشترکی دارند، گفت: امروز که جهان اسلام با مشکلات و معضلات فراوانی روبرو است، دو کشور باید همکاری‌های خود را در راستای حل و فصل مسایل منطقه‌ای و جهان اسلام گسترش دهند.

رئیس جمهوری احقاق حقوق ملت فلسطین، مبارزه با تروریسم در منطقه و کمک به حل و فصل مشکلات در برخی کشورهای اسلامی مثل یمن که مردم آن درگیر جنگ و دچار بیماری‌های فراوان هستند را حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: اراده مستحکم ایران تقویت روابط و همکاری‌های همه جانبه علمی، فرهنگی، تجاری و اقتصادی و سیاسی میان دو کشور است.

روحانی خاطر نشان کرد: توسعه روابط پارلمانی تهران - الجزیره می‌تواند نقش مثبتی در گسترش مناسبات دو کشور برای رسیدن به اهداف مشترک ایفا کند.

السعید بوحجه رئیس مجلس الجزایر نیز در این دیدار ضمن تسلیت از دست دادن جمعی از دریانوردان کشورمان در حادثه کشتی سانچی به دولت و ملت ایران، روابط دو کشور را مثبت و رو به توسعه دانست و گفت: باید در راستای توسعه و گسترش مناسبات و همکاری‌های دو کشور و تسریع در اجرای توافقات تلاش کنیم.

رئیس مجلس الجزایر خاطر نشان کرد: با تقویت روابط و همکاری‌ها و استفاده از ظرفیت‌ها می‌توانیم در برابر توطئه دشمنان ایستادگی کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار