رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری ماکو خبر داد:

آزادسازی ۴۰۰ هکتار از اراضی ملی در ماکو

​رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ماکو گفت: امسال حدود ۴۰۰ هکتار از اراضی منابع ملی در قالب ۴۸ فقره پرونده ، خلع ید و آزاد سازی شده است.

کد مطلب: ۷۰۲۳۴۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا آذربایجان غربی، علی حسن علیزاده ​رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ماکو در خصوص آزاد سازی اراضی منابع ملی منطقه خبر داد و گفت: مساحت کل شهرستان ماکو ۲۰۲ هزار هکتار بوده که از این مقدار ۱۸۵ هزار هکتار آن اراضی ملی و از این اراضی ملی حدود ۱۴۰ هزار هکتار مراتع عشایری و شش هزار هکتار مراتع ییلاقی و مابقی مراتع روستایی می باشد.

رئیس اداره منابع طبیعی ماکو با اشاره به اینکه ۹۹% این اراضی ممیزی شده و برای آن پروانه چرای دام صادر گردیده است، گفت: مراتع این شهرستان از شمال به چشمه ثریا و مرز آبی ساری سو و قره سو مشرف که به منطقه بورالان مشهور بوده و از شرق به اراضی پلدشت و شوط و از جنوب به اراضی چالدران و از غرب به کشور ترکیه متصل است و حدود ۹۹% این اراضی ملی ، هم ممیزی اراضی و هم ممیزی مرتع شده است و دارای سند مالکیت به نام دولت جمهوری اسلامی بوده و پروانه چرای دام صادر شده است .

وی تصریح کرد: تعداد بهره برداران دامی این شهرستان سه هزار و ۶۹۰ نفر با دام مجاز ۱۹۴ هزار و ۷۲۳ واحد دامی است.

رئیس منابع طبیعی ماکو درخصوص اقدامات ۹ ماهه اداره منابع طبیعی در سال جاری گفت : از جمله اقدامات اداره منابع طبیعی در ۹ ماه سال ۹۶ می‌توان به ۱- کشت و مراقبت از کل عرصه های منابع ملی ۲- اجرای پروژه ملی ترسیب کربن در منطقه بورالان ۳- تشکیل پرونده تخریب و تصرف ۲۸ فقره به مساحت ۱۴ هکتار ۴- نگهداری جنگلکاری شهرک ولیعصر به مساحت ۴۰ هکتار و همکاری با سمن درختکاران ماکو و جمع آوری و تولید بذر درختچه های بومی منطقه و کاشت آنها در محل های مورد نظر ۵ - اخذ عوارض ۶- تشکیل پرونده های جرایم غیر مجاز به تعداد ۱۹ فقره ۷ - پاسخ به استعلامات بیش از ۸۲۰ فقره اشاره کرد.

حسن علیزاده از اعطای ۴۸ طرح مرتعداری خبر داد و گفت : حدود ۴۸ پلاک از مراتع شهرستان دارای طرح مرتعداری بود و مدیریت این مراتع به صورت قرارداد ۳۰ ساله به بهره برداران جهت بهره برداری واگذار شده است.

وی با اشاره به آتش سوزی مراتع گفت : امسال با عنایت به پخش بروشور و اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی که شده بود خوشبختانه آتش سوزی مراتع کم و در مساحت کوچک بود و اکثر آتش سوزی ها که در منطقه رخ داد، عمدی بوده و ضرر آن این است که با از بین بردن درختچه ها و ریشه های گیاهان زمینه فرسایش خاک را فراهم آورده و موجب تخریب مراتع می‌شود .

رئیس اداره منابع طبیعی ماکو با اشاره به تخریب های عمدی منابع طبیعی توسط مردم گفت: تخریباتی که در منطقه رخ می دهد سه نوع است : ۱- تخریب توسط دامداران و روستاییان به وسیله چرای بی رویه و عدم رعایت آیین نامه ممیزی که با وارد کردن دام به مرتع و همچنین عدم رعایت تاریخ ورود و خروج دام از مرتع موجب تخریب مرتع می شود . ۲- تخریب توسط کشاورزان که با تصرف اراضی ملی موجب تخریب می شوند . ۳- تخریب هایی که توسط معدنکاران انجام می شود .

وی در پایان گفت : حفاظت و حمایت از عرصه‌های منابع ملی هم تکلیف شرعی و هم وظیفه عمومی است و بر اساس اصل ۵۰ قانون اساسی حفاظت و حمایت از طرح‌های ملی جزوه وظیفه ذاتی ماست. لذا انتظار می‌رود چنانچه تخریب و تصرف آتش سوزی و ساخت و ساز غیر مجاز مشاهده شد سریع با تلفن ۱۵۰۴ تماس حاصل شود .

منبع: مرزداران

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار