اجرای طرح نهضت نهج‌البلاغه خوانی در ایلام

طرح نهضت نهج‌البلاغه خوانی به روش آسان با حضور حجت‌الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع در استان ایلام آغازشده است.

کد مطلب: ۷۰۲۳۰۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از استان ایلام، حجت‌الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع که در راستای اجرای این طرح و آشنایی هر چه بیشتر آحاد جامعه به کتاب شریف نهج‌البلاغه تلاش می‌کند از روز شنبه در استان ایلام حضور یافته و در برنامه‌های مختلفی در راستای تبیین طرح نهضت نهج‌البلاغه خوانی شرکت می‌کند.

هدف از اجرای این طرح مردمی کردن خواندن و مطالعه کتاب شریف نهج‌البلاغه به‌عنوان یک گنج بی‌پایان و سرشار از معارف اسلامی و خارج کردن این کتاب از غربت است، نهج‌البلاغه مجموعه‌ای از خطبه‌ها، نامه‌ها و جملات کوتاه امام علی (ع) که به همت سید رضی (م 406 ه.ق) گردآوری‌شده و به اذعان همه علما پس از قرآن، زیباترین و برترین تجلی بلاغت بوده و به برادر کوچک قرآن کریم ملقب شده است.

نهج‌البلاغه امروزه بیشتر به جهت مباحث گسترده توحیدی، اجتماعی، اخلاقی، تاریخی و سیاسی آن در نزد مسلمانان حائز اهمیت است و تاکنون بسیاری از عالمان شیعه و سنی آن را شرح نموده‌اند.

حجت‌الاسلام مهدوی ارفع، با اشاره به اهمیت جایگاه نهج‌البلاغه و نقش بهره‌گیری از معارف آن در زندگی، در این خصوص می‌گوید: اگر باور کردیم که نهج‌البلاغه گنجی بزرگ، متعالی، بی‌نظیر، به‌روز و جامعی است که ما و همه نسل‌های بعد و قبل ما و همه بشریت می‌توانند از این کتاب شریف، در راستای رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی استفاده کنند.

وی، افزود: نهج‌البلاغه عصاره بسیار شیرین، جامع و پر اثری از دانش گسترده امام علی (ع) است که در دست ما قرار دارد، ولی از آن غافل هستیم، طلاب و روحانیون، دانشجویان، اساتید دانشگاه‌ها، معلمان و مدعیان فرهنگی نباید از نهج‌البلاغه غافل باشند که گنجی بی‌انتها از معارف است، نهج‌البلاغه رودی جاری و زلال و تأثیرگذار است که باید همه مردم از معارف ناب آن استفاده کنند.

حجت‌الاسلام مهدوی ارفع، تصریح می‌کند: برخلاف آنچه تصور می‌شود، خواندن و مطالعه کتاب شریف نهج‌البلاغه بسیار آسان است، 241 خطبه و 79 نامه در نهج‌البلاغه همه برای مردم عادی جامعه و غیرعادی روزگار بوده است، امروز کتاب شریف نهج‌البلاغه به تمام زبان‌های زنده ترجمه‌شده و برای همه اقشار مختلف مردم قابل دریافت است.

وی، می‌گوید: قرآن کریم بالاترین معارف را برای انسان دارد و کلام خداوند است و خداوند آن را به زبان ساده برای مردم بیان کرده است که البته اسرار بسیاری هم دارد که اهل علم و تحقیق با توجه و تدبر، به گوشه‌هایی از آن پی خواهند برد، نهج‌البلاغه اما سخنان یکی از بهترین بندگان خدا و امام علی (ع) است و به زبانی قابل‌درک نیز بیان‌شده است.

مهدوی ارفع، یادآور می‌شود: درحالی‌که رهبر انقلاب و هر اندیشمند شیعی در مقام معرفی نهج‌البلاغه معترف است که نمی‌توان حتی آن‌گونه که باید، معرفی کرد، یکی از اهداف بلندمدت نهضت جهانی نهج‌البلاغه خوانی، آشنا کردن تمام مردم جهان با بهترین منطق اندیشه و سبک زندگی علوی بوده که قصد داریم مشکلات جوامع را یکی پس از دیگری حل کنیم و به تمام حقایق دست نایافته، دست پیدا کنیم.

وی، بابیان اینکه هدف نهضت در مرحله اول، آموزش نهج‌البلاغه خوانی به روشی آسان است، خاطرنشان می‌کند: شعار و چشم‌انداز این نهضت، نهج‌البلاغه خوانی آسان است و تلاش می‌شود که خواندن نهج‌البلاغه و توجه به معارف ناب آن، فراگیر و عمومی شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار