وزیر جهاد کشاورزی:

دولت گندم تولیدی کشاورزان را تحت هر شرایطی خریداری می‌کند

تهران (پانا) - وزیر جهاد کشاورزی می‌گوید کشاورزان مطمئن باشند دولت گندم تولیدی آنان را در هر شرایطی به طور کامل خریداری خواهد کرد.

کد مطلب: ۷۰۲۲۲۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاري صداوسيما، محمود حجتي در برنامه گفتگوي ويژه خبري شبکه دو سيما با بيان اينکه مطالبات گندم کاران تا پايان آبان پرداخت شد افزود: خريد تضميني گندم در سال آينده ادامه خواهد داشت اما نظام خريد تغيير خواهد کرد.

وي گفت: بخشي از گندم توليدي کشاورزان در سال آينده از طريق بورس خريد و فروش خواهد شد و مازاد آن را دولت خريداري مي کند.

حجتي با اشاره به شيوع بيماري آنفلوآنزاي فوق حاد در مراکز پرورش مرغ هاي تخمگذار افزود: سال گذشته 17 ميليون مرغ تخمگذار به علت ابتلا به اين بيماري معدوم شد و امسال هم تاکنون همين ميزان به همين علت معدوم شده است.

وي گفت: درصدد هستيم تا با استفاده از ظرفيت هاي جديد در توليد در زمينه توليد تخم مرغ به تعادل برسيم و تا آن زمان بخشي از نياز بازار را از طريق واردات تأمين مي کنيم.
حجتي با بيان اينکه صاحبان مرغداري هاي تخمگذار به واسطه شيوع بيماري آنفلوآنزاي فوق حاد صدها ميليارد تومان خسارت ديده اند افزود: حدود 500 ميليارد تومان از محل بيمه به صاحبان اين مرغداري ها خسارت پرداخت شده است.

وي با بيان اينکه سهم اشتغال در بخش کشاورزي در سال 90 و 95 به صورت ثابت 18 درصد بوده است گفت: اين آمار نشان دهنده ايجاد اشتغال در اين سالها در بخش کشاورزي است.

حجتي کشت گلخانه اي‏، آبزي پروري و گياهان دارويي را از جمله ظرفيت هاي موجود براي افزايش توليد و اشتغال در بخش کشاورزي دانست و افزود: با کشت ماهي در قفس در سواحل جنوب و شمال کشور ظرفيت توليد يک ميليون تن ماهي ايجاد مي شود.

حجتي با بيان اينکه در سال 92 دوازده هزار تن ميگو در کشور پرورش يافته است افزود: اين مقدار امسال به بيش از 30 هزار تن رسيد که 80 درصد آن صادر شد.

وزير جهاد کشاورزي با اشاره به اينکه بارش در سال زراعي جاري نسبت به متوسط بلندمدت 53 تا 57 درصد کاهش داشته است گفت: بر اساس پيش بيني ها اميدواريم که بهمن و اسفند بخشي از اين کم بارشي جبران شود.

وي با تأکيد بر لزوم مديريت منابع آب با روش هاي نوين و تجهيزات مناسب افزود: 15 سال پيش از هر متر مکعب آب 200 گرم شکر توليد مي شد که امسال اين ميزان با استفاده از مديريت منابع آب و روش هاي نوين به 600 گرم رسيده است.

حجتي گفت: ستاد تنظيم بازار برنامه ريزي لازم را براي ذخيره دو محصول باغي سيب و پرتقال براي بازار شب عيد انجام داده است و از اين بابت مشکلي وجود ندارد.

وي واسطه گري را يکي از مشکلات عمده در چرخه توليد و توزيع محصولات کشاورزي دانست و افزود: کوتاه کردن دست واسطه ها نيازمند نهادسازي است.

حجتي گفت: زنجيره توليد تا توزيع بايد تعريف شود و تعاوني هاي کارآمد و توانمند اقتصادي در بخش کشاورزي بايد ايجاد و تقويت شوند تا دست واسطه ها کوتاه گردد.

وزير جهاد کشاورزي افزود: وزارت جهاد کشاورزي وظيفه توليد و تأمين محصولات کشاورزي را به عهده دارد و توزيع اين محصولات با هماهنگي ديگر دستگاه ها و اصناف صورت مي گيرد.

حجتي با بيان اينکه ظرفيت توليد شکر در کشور از يک ميليون و 700 هزار تن در سال 92 به يک ميليون و 900 هزار تن در سال جاري افزايش يافته است گفت: براي تأمين بازار همچنان نيازمند واردات 300 تا 400 هزار تن به کشور هستيم.

وي با بيان اينکه محصولات کشاورزي در کشور سالانه 10 تا 11 هزار ميليارد تومان خسارت مي بينند افزود: تنها 30 درصد از مجموع اين خسارت ها زير پوشش بيمه رفته است.

حجتي گفت: بيمه محصولات کشاورزي از جمله بيمه هاي بسيار پرريسک و بيمه اي حمايتي است که در سراسر دنيا از جانب دولت ها تأمين مي شود.

وي افزود: 70 درصد خسارت به کشاورزان و باغداران آسيب ديده را دولت مي پردازد و 30 درصد ديگر سهم خود آنهاست.

حجتي با بيان اينکه دولت 1000 ميليارد تومان براي پرداخت خسارات محصولات کشاورزي و باغي اختصاص داده است گفت: به خاطر محدوديت هاي منابع متأسفانه همه خسارت ها پرداخت نمي شود و دولت به خاطر پرداخت همين مقدار هم مشکل دارد.

وي افزود: 70 درصد بدهي هاي بيمه محصولات کشاورزي و باغي تاکنون پرداخت شده و 30 درصد همچنان باقي است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار