آشنایی با " دان مک کالین" ؛ عکاس جنگ

واحد آموزش پانا: دنیای امروز ما درگیر جنگهایی است که شاید نام و بزرگی "جهانی" را ندارد اما بسیاری از آنها طولانی مدت ، پرخسارت و نیابتی است.یک پای ثابت در جنگها؛ عکاسان خبری و جنگی هستند که به عنوان گزارشگران مستند و تصویری جنگ سعی دارند افکار عمومی را نسبت به چهره زشت و غیر انسانی جنگ آگاه کرده و به کنترل خشونتهای بی‌‌پایان آن کمک کنند. شجاعت آنها در روایتِ تصویری از جنگ ستودنی است؛ یکی از این عکاسان بنام " دان مک کالین" است. با او و یکی ازآثار ماندگارش آشنا شوید:

کد مطلب: ۷۰۲۱۱۵
لینک کوتاه کپی شد

دنیای امروز ما درگیر جنگهایی است که شاید نام و بزرگی "جهانی" را ندارد اما بسیاری از آنها طولانی مدت ، پرخسارت و نیابتی است. ملیتهای مختلف در جنگهایی فرسنگها دور از سرزمین خود حضور دارند تا منافع آنی یا آتی ملت و یا حکومتی را تامین کنند. در این میان نقش "عکاسان" به عنوان "گزارشگران تصویری" و مستند جنگ، مهم و درخشان خواهد بود؛ زیرا بخشی از قضاوت مردمان حال و آینده و قضاوت تاریخ بر اساس همین تصاویرمی‌باشد. عکاسان جنگ آمده‌اند تا چهره غیر‌انسانی، خشن و بی‌رحم جنگ را به نمایش بگذارند ودر وجهی دیگر مظلومیت کودکان و زنان و همه آنها که ناخواسته و ناخوانده پای در جنگ دارند و از آن گریزی ندارند را به تصویر بکشند و البته در بعد وجه سوم عکسها نمایش آنانی است که در پی هدفی ارزشمند؛ یعنی "دفاع"، خواسته پای در میدان گذاشته‌اند و عکاس با تصاویرش راوی این رشادتها و فداکاری‌هاست.

یکی از عکاسان مشهور که وجهه جهانی دارد؛"دان مک کالین" است که به نوعی چهرۀ زشت جنگ را به نمایش گذاشته و مردمان ِ زمانۀ خود و تاریخ را به نوعی به قضاوت فرا می‌خواند.

عکس‌های "دان مک کالین"- عکاس مستند مشهور انگلیسی‌- نگاه بسیاری را نسبت به دنیای امروزی و جنگ تغییر داده است. او از مؤثرترین عکاسان معاصر است که سبب شده بسیاری درک دقیق‌تری از جنگ و عواقب آن داشته باشند .

به گزارش مجله عکس نوریاتو، مک کالین زندگی‌بسیار حیرت‌انگیزی داشته است که برای کمتر کسی‌ممکن است. اما هنگام بازگو کردن خاطراتش درگفتگو با برنامه تماشا، به نظر بسیار واقع‌بین یا حتی فروتن می‌‌آید .

"مک کالین" در طول زندگی‌ حرفه‌ای‌اش لحظاتی را تجربه کرده است که کمتر کسی‌ می‌تواند در تمام آن لحظات حضور داشته باشد. او وقایعی دلخراش از جنگ و عواقب آن به دنیا نشان داده است. از آنچه که انسان‌ها قادر هستند بر انسانی‌ دیگر روا دارند، از کودکان "بیافرا" که در نتیجه جنگ از گرسنگی جان می‌‌دادند .

او از مؤثرترین عکاسان معاصر است که سبب شده بسیاری درک دقیق‌تری از جنگ و عواقب آن داشته باشند .

کمتر کسی‌ مانند دان مک کالین اکثر نبردهای سرنوشت‌ساز تاریخ معاصر را به ثبت رسانده است

عکس‌های دان مک کالین از ویتنام در روزنامه‌های مهم جهان از جمله ساندی تایمز و نیویورک تایمز به چاپ رسیدند. مک کالین که یک عکاس خود آموخته به شمار می‌رود، می‌گوید که رشته عکاسی را از برلین شروع کرده و هفت سال بعد در ویتنام فارغ‌التحصیل شده است. او همیشه عکس‌ها را خودش آماده و چاپ می‌‌کرد .

خودش هم مناسب‌ترین عکس را برای چاپ در روزنامه انتخاب می‌کرد. اما یک عکس هست که او خودش برای چاپ انتخاب نکرده بود. از قضا همین عکس بیشتر از همه عکسهای دیگر مک کالین تا امروز دیده شده است. عکس سرباز جوانی با نگاهی‌ خیره که دچار روان‌پریشی ناشی‌ از جنگ شده - نگاهی‌ که شاید گویای زیرورو شدن زندگی‌ این جوان تا آخر عمرش باشد.

عکس همه چیز را به ما می‌گوید؛می‌گویدجنگ است، می‌گوید ترس و دلهره همه جا خانه کرده،می‌گوید خیلی کشته شده‌اند . خیلی ربوده شده‌اند. بسیاری در انتظار مرگ لحظه‌ها را می شمرند. سرباز در عکس در هیاهوی جنگ،‌آرام و ساکت نشسته است؛ اسحله‌اش این تنها نقطه امنیتش، را لای انگشتانش گرفته و خیره مانده است . صورتش سیاه و گل آلود است. شاید هم رنگ لباس‌هایی که به تن دارد هم رنگ زندگیش ، همرنگ رویاها و امیدهای واهی‌اش ... راستی سرباز به کجا خیره مانده است؟ به موشک‌های هوایی؟ به نزدیک شدن دشمن؟ به مرگ هم رزمش؟ به دوربین؟

از میان پرتره‌های جنگ "مک کالین" پرتره این سرباز آمریکایی در جنگ ویتنام شناخته شده‌تر است.

گویی این عکس سَمبل سی سال عکاسی مک کالین در میدانهای جنگ به‌شمار می‌رود.

عکس سیاه و سفید است با کنتراستی بالا که در لحظه‌ای درست و در زمانی مناسب گرفته شده‌است.

همه عکسهای مک کالین از جنگ سیاه و سفید است . او رنگ را به‌ عمد حذف کرده است و اصلاً مگر جنگ رنگی است؟ جنگ همه‌اش تا آخر سیاه است و جوهر این رنگ به همه پاشیده شده.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار