بازیگر طنز اصفهانی در گفت‌و‌گو با پانا

حریرچیان، بازیگر سینما: جرقه بازیگری من از خوانندگی زده شد

اصفهان (پانا) - هوشنگ حریرچیان، بازیگر سینما و تلویزیون شروع حرفه بازیگری خود را از خوانندگی می داند و این را جرقه فعالیت هنری بر می شمرد.

کد مطلب: ۷۰۲۰۷۹
لینک کوتاه کپی شد
هوشنگ حریرچیان هنرمند اصفهانی که در هر جمله‌اش دنیایی از طنز نهفته است از شروع کار و خاطرات مدرسه خود می‌گوید. بازی درخشان او در فیلمهاو سریالهای تلویزیونی همچون ساختمان پزشکان را به خاطر دارید. گفت‌وگوی زیر تلخیصی از 2 ساعت گفت‌وگوی شیرین و جذاب در کنار استاد هوشنگ حریر چیان است.
شما متولد چه سالی هستید و در زمان کودکی در کدام یک از محلات اصفهان زندگی می کردید؟
بنده در سال 1311در خانواده ای نیمه متمکن در اصفهان متولد شدم و در سن کودکی در محله ای بین محله بیدآباد و بازارچه علی قلی آقا ساکن بودیم .
دوران تحصیلات شما در اصفهان در کدام مدارس بود؟
دوران ابتدایی را در دبستان ایران در محله بید آباد و نزدیک مسجد سید اصفهان با مدیریت زنده یاد مجلسی و معاونت زنده یاد پرچمی درس خواندم و دوران متوسطه را در دبیرستان اقدسیه کوچه باغ کلانتر به مدیریت آقای مشکات تحصیل کردم .
تاثیرگذارترین معلم در دوران تحصیل شما کدام معلم بود؟
بنده از خانم مظاهری معلم کلاس چهارم ابتدایی ام در دبستان ایران خیلی تاثیر گرفتم و البته آقای مجلسی مدیر همان مدرسه هم شخصیتی داشت که همه بچه ها به او احترام می گذاشتند و دوستش داشتند. البته این را بگویم که در آن زمان خیلی از معلم‌ها رفتار محبت آمیزی نداشتند و همیشه یک چوب برای تنبیه دستشان بود که این نوع برخورد باعث می شد ، دانش آموزان از درس فرار کنند.
شما هم تنبیه شده بودید؟
بله یادم هست یکبار من مسئله ای را حل نکرده بودم ، دبیرمان زنده یاد عریب، آقای ناظمی معاون دبیرستان اقدسیه را صدا زد و چند چوب به دست من زد. البته این را هم بگویم که بنده استعدادم خوب بود و درس را خوب گوش می دادم و یاد می گرفتم .
جرقه فعالیت هنری و بازیگری از چه زمانی در شما روشن شد و شما به این حرفه و هنر علاقه مند شدید؟
در دوره ابتدایی ما کلاس موسیقی داشتیم که استاد زنده یاد عبدالحسین برازنده استاد موسیقی ما بود .و چون پدر من صدای خوشی داشت و اشعار مولانا و سعدی و..را می خواند ابتدا من آواز می خواندم و در این هنر هم پیشرفت‌هایی داشتم و یادم هست استاد برازنده به من تمرین آواز می‌داد و من در کلاس می‌خواندم ولی چون با مادر و خواهرم بعضی مواقع برای دیدن تئاتر اصفهان می‌رفتیم من به بازیگری علاقه مند شدم و اولین درخواست بازیگری را به مرحوم ناصر فرهمند مسئول تئاتر اصفهان در دی ماه 1327 دادم پس از چندبار که درخواست دادم و رد شد بالاخره پذیرفتند و بعد از دوسال نقش یک نگهبان زندان را در نمایش به بنده دادند و جالب اینکه هیچ دیالوگی نداشتم و فقط راه می رفتم . دقیقا آن زمان 19 سال داشتم .و کم کم پیشرفت کردم بعد به تئاتر سپاهان رفتم و درکنار استاد رضا ارحام صدر بازی کردم و سال 1346به اتفاق زنده یاد رجایی و امین خندان به تئاتر مرحوم ارحام صدر پیوستیم که این تا سال 1356 ادامه داشت و سال 1356برای اجرای برنامه رادیویی صبح جمعه با شما با گویندگی خانم فروزنده اربابی و کمال الدین مستجاب الدعوه از اصفهان به تهران میرفتم که این برنامه تا بهمن 57 پخش می شد. بعد از انقلاب هم بیشتر به کارهای سینمایی و تلویزیونی روی آوردم تا اکنون که در سن 85 سالگی در خدمت مردم ایران هستم .
اولین کار تلویزیونی و سینمایی که به عنوان بازیگر فعالیت داشتید چه نام داشت؟
من در سال 1348 اولین کار تلویزیونی ام را با نام عکاس باشی بازی کردم و اولین کار سینمایی من مربوط به فیلم های فرش باد به کارگردانی کمال تبریزی و جعفرخان از فرنگ برگشته ساخته زنده یاد علی حاتمی ست. که البته مربوط به بعد از انقلاب است.
گفتگو از مهران سلطانیان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار