مشاور مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در امور بانوان مطرح کرد:

اشتغال زنان، فرصت یا تهدید؟/رشد اخلاقی لازمه گذر از بازندگی به بالندگی

تبریز(پانا)- مشاور مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در اموربانوان گفت: حرفه گرایی واشتغال بانوان از جهاتی فرصت هایی برای رشد بانوان فراهم می کند و از جهاتی تهدیداتی برای آنها در بر دارد.

کد مطلب: ۷۰۲۰۲۱
لینک کوتاه کپی شد

طیبه معرفت در کارگروه آموزشی مهندسی فرهنگی و باز انگاری نقش وجایگاه زنان در رشد و توسعه کشور اسلامی در محل باشگاه فرهنگیان گفت: آسیب پذیری خانواده و فرزندان، استحاله هویت زنانگی، آسیب های جسمانی یا پیری زود رس، آسیب های روانی ( تنش های محیط کار و وجود برخی بد اخلاقی های محیطی)، وارونگی ارزش ها و انتظارات از جمله تهدیدات یا مسایل مربوط به حرفه گرایی بانوان است.

وی اضافه کرد: حرفه گرایی بانوان از جهاتی فرصت است مثل خودکفایی اقتصادی بانوان که موجب افزایش بهره وری ملی می شوند، نیروهای تحصیل کرده و متخصص که سرمایه ملی محسوب می شوند، کسب هویت اجتماعی، وقتی بانویی حرفه و تخصصی دارد تبدیل به سرمایه اجتماعی می شود و احساس کارآمدی که موجب سلامت روان و نشاط در بانوان نیز می شود.

مشاور مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در اموربانوان با بیان این که می توان تهدیدات اشتغال بانوان را به حد اقل رساند و به سمت بالندگی و فرصت حرکت کرد، گفت: جوابی که غربی ها وصاحب نظران دادند عبارتست از رشد اخلاقی در محیط کار بانوان، اگر محیطی که بانوان درآن کار می کنند دارای رشد اخلاقی باشد آنها کمتر آسیب می بینند. بنابراین می توانند بیشتر به خانواده برسند، انرژی انسان در محیط غیر اخلاقی هدر می رود اگر محیط اخلاقی باشد هویت حفظ می شود و آسیب جسمی و روانی نیز به حداقل می رسد.

معرفت ادامه داد: بنابراین بخش بزرگی از تهدیدات، با اخلاقی نبودن محیط های سازمانی ارتباط دارد، یعنی اغلب آسیب های محیط کاری ارتباط دارد با بد اخلاقی هایی که در محیط کار و سیستم سازمانی وجود دارد و اگرسازمان شایسته سالار نباشد، اگر تبعیض وجود داشته باشد، غیبت، تهمت، زیرآبزنی، دروغ، عدم وفای به عهد، دورزدن دیگران که آسیبش متوجه تمامی کارکنان خواهد بود.

وی تصریح کرد: دراسلام مجموعه ای غنی از آموزه ها داریم که برای پیشگیری از شکل گیری انگاره های منفی است مثلا خود را در موضع تهمت قرار نده، چرا چون انگاره منفی در مورد شما شکل می گیرد. شفاف عمل کن تا انگاره منفی شکل نگیرد.

مشاور مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در اموربانوان گفت : رشد اخلاقی در محیط کار بانوان می تواند ابزاری باشد برای گذار از بازندگی به بالندگی یعنی ابزاری است برای عبور از تهدید به فرصت.

معرفت ادامه داد: برای اینکه حرفه گرایی بانوان از بازندگی و تهدید به بالندگی و فرصت تبدیل شود باید رشد اخلاق حرفه ای در سازمان ها بالا برود.

وی تصریح کرد: یعنی هوش اخلاقی در تمام کارکنان چه مرد و چه زن بالا برود، یعنی با کسب دانش زیست اخلاقی فرصت های مناسب برای اشتغال فراهم شود و به عبارتی اعتقادات محکم اخلاقی داشته باشیم و براساس این اعتقادات عمل کنیم.

مشاور مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در اموربانوان با اشاره به یک مدل، شش عامل را برای رفع موانع و رشد اخلاقی و مثبت نمودن محیط کار بانوان ارائه کرد که یکی از مهمترین این عوامل تغییرانگاره های منفی به مثبت است که به تفصیل در برنامه آموزشی ذکر شد.

مشاور امور بانوان جهت مطالعه، کتاب قدرت انگاره دکتر احد فرامرز قراملکی رابه فرهنگیان پیشنهاد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار