ثبت ۱۲۳ زمین‌لرزه در کرمانشاه پس از زلزله ۷ ریشتری

چرایی وقوع زلزله‌های پی‌درپی در منطقه سومار کرمانشاه

تهران (پانا) - از 21 آبان ماه که زلزله 7.3 ریشتری ازگله رخ داد تا روز گذشته، (21 دی ماه) تعداد 123 زمین‌لرزه با بزرگی بیش از 3 ریشتر در استان کرمانشاه به ثبت رسیده است.

کد مطلب: ۷۰۱۶۸۶
لینک کوتاه کپی شد

61 روز از وقوع زمین لرزه ۷.۳ ریشتری که در ساعت ۲۱ و ۴۸ دقیقه و ۱۶ ثانیه ۲۱ آبان‌ماه کرمانشاه را لرزاند، گذشته است. زلزله‌ای که در پی آن بیش از 600 تن کشته شدند و 6239 واحد شهری و ۱۲ هزار و ۳۰۹ واحد روستایی تخریب شد و خسارات زیادی را به بار آورد.

روز گذشته (پنج‌شنبه، 21 دی ماه) و پس از گذشت 60 روز از زلزله 7.3 ریشتری ازگله کرمانشاه، زلزله‌های متعددی در منطقه سومار کرمانشاه به وقوع پیوست که اکثر آن‌ها بالای 5 ریشتر بوده است. از ساعت 10.50 روز گذشته که زلزله‌ای به قدرت ۵.۶ ریشتر منطقه سومار را لرزاند، تا لحظه تنظيم اين گزارش بیش از ۵۰ پس‌لرزه در این منطقه ثبت شده است و پنج مورد آن در کمتر از دو ساعت و با بزرگای بیش از ۵ ریشتر بود.

صفحه زلزله سومار همان صفحه زلزله 7.3 ریشتری ازگله نیست

مهدی زارع، استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله درباره چرایی وقوع زلزله‌های پی در پی در منطقه سومار به پانا گفته است که به نظر می‌رسد صفحه‌ای که در آن زلزله‌های روز گذشته سومار اتفاق افتاده است، صفحه زلزله ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان ازگله نیست. هرچند ممکن است مرتبط با زون(منطقه) شکستگی ۲۱ آبان باشد ولی احتمال زیادی وجود دارد این زون به وسیله زلزله ۲۱ آبان تحریک شده باشد. شاید اثر دومینویی زلزله‌ها اتفاق افتاده باشد.

زارع معتقد است که اگر این زلزله‌ها به طور یکجا اتفاق می‌افتاد، حدود ۶.۹ تا ۷ ریشتر قدرت داشت. ۵ زلزله به بزرگای بیش از ۵ ریشتر در فاصله کمتر از دوساعت اتفاق افتاده است. زلزله های 5 ریشتری ،زلزله‌های متوسطی هستند .اگر همه این زلزله‌ها با هم جمع می‌شدند و فقط یک زلزله به وقوع مي‌پيوست شاید بیش ۶.۹ یا ۷ ریشتر قدرت داشت. بنابراین می‌توانیم بگوییم از این نظر چه‌بسا تعدد زلزله‌هااتفاق نسبتا مثبتی بوده است. خوشه زلزله‌های امروز در سومار، رخدادی است که در پی زلزله ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان ازگله اتفاق افتاده و به نوعی توسط آن زلزله، تحریک شده است، اما خوش‌اقبالي بود که انرژی با چند زلزله به بزرگای ۵ و کمتر از ۶ خالی شده است.

به گفته وی، وقوع زلزله‌های خوشه‌ای در منطقه زاگرس دور از انتظار و چیز عجیبی نیست چون مرز خمیدگی جبهه کوهستان است و در این بخش لرزه ها به صورت خوشه یا مجموعه زمین لرزه نشان داده می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار