بیست و یکم دی ماه سالروز درگذشت دانشمند هسته ای شهید مصطفی احمدی روشن

اسلامشهر (پانا)-شهید مصطفی احمدی روشن، دانشمند هسته ای جمهوری اسلامی در بیست و یکم سال 1390زمانی که عازم محل کار خود بودند، هدف عملیات تروریستی دو موتور سوار قرار گرفتند وشهید شدند.

کد مطلب: ۷۰۱۵۷۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگارپانا شهرستانهای استان تهران، شهید احمدی روشن در هفدهم شهریورماه سال 58 پا به جهان گذاشت وخانواده پدری وی از نوادگان ملا مصطفی همدانی و مادرش نواده ایت الله مهدی مهدوی و اهل یزد هستند.

پدرشهید، رحیم احمدی روشن، جزء درجه داران شهربانی وقت بودند که بعدها به رانندگی مینی بوس پرداخت و سالها بعد زمانی که جنگ تحمیلی عراق علیه کشورما آغاز شد ، به مبارزه با دشمن بعثی پرداخت .

شهید احمدی روشن تحصیلات خودش را در زادگاه خود، همدان، آغاز کرد و پس از گذراندن دوره راهنمایی در مدرسه خیام، دوره متوسطه را در رشته ریاضی فیزیک دبیرستان ابن سینا همدان به اتمام رساند و پس از ان در ازمون سراسری دانشگاه هاشرکت کرد وپس از سالها تلاش درسال 1377 وارد دانشگاه صنعتی شریف شد و در آنجا مشغول تحصیل در رشته مهندسی شیمی شدو یکی از فعالان در بسیج دانشگاه بود و در دوران دانشجویی خود به عنوان مسول فرهنگی بسیج دانشگاه شریف فعالیت میکرد .

وی در سال 1381 در رشته مهندسی شیمی موفق به دریافت مدرک کارشناسی شد و در همین رشته در مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل داد و پس از ان وارد مرحله دکترای رشته نانو بیوتکنولوژی شد .

از فعالیت های مهم شهید میتوان همکاری در پروژه ساخت غشاهای پلیمری برای جداسازی گاز ها که برای اولین بار در ایران انجام میشد، همکاری داشت و چندین مقاله به دو زبان زنده دنیا (فارسی و انگیلیسی) در مجلات معتبر علمی جهانی به چاپ رساند، اشاره کرد .

شهید احمدی روشن یکی از پایه گذاران سایت هسته ای نطنز بود وتاثیر بسیار مطلوبی در بخش تامین کالاها و خرید تجهیزات هسته ای در حوزه غنی سازی در زمان تحریم ها داشت که در مدت حضورش به عنوان معاون بازرگانی، کالاها به موقع، به تعداد و با کیفیت تامین می شد و در همه جا از پیمانکاران خود دفاع میکرد .

وی با وجود اینکه به عنوان معاون بازرگانی سایت نطنز فعالیت میکرد اما به گفته یکی از همکارانش، در تعبیر علمی، معاونت توسعه فناوری و تکنولوژی را عهده دار بود .

شهید احمدی روشن ،سرانجام دربیست و یکم دی ماه سال 90درحالیکه عازم محل کار خود بودند ،مورد حمله تروریستی دو موتور سوار قرار گرفت و به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

شایان ذکر است،پس از شهادت این شهید بزرگوار به خانواده او مدرک دکترای افتخاری در رشته نانو بیو تکنولوژی از دانشگاه تهران اعطاء کردند.

/خبرنگار:فاطمه قدم زاده/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار