نقوی حسینی: احضار وزیر امور خارجه از سوی کشورهای غربی کذب محض است

تهران (پانا) - سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نشست عصر کمیسیون متبوعش در خصوص اغتشاشات اخیر را تشریح کرد.

کد مطلب: ۷۰۱۱۵۵
لینک کوتاه کپی شد

سیدحسین نقوی‌حسینی در گفت‌ وگو با خانه ملت، در تشریح جلسه امروز سه‌شنبه (19 دی ماه 96) کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: جلسه امروز کمیسیون با هدف بررسی حوادث اخیر، علل و چرایی آن و ترسیم شفاف و روشن اقدامات و فعالیت های آینده تشکیل شد.

نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی افزود : در این نشست به جلسه غیرعلنی مجلس و مأموریتی که دکتر لاریجانی رئیس مجلس به کمیسیون امنیت دادند، اشاره شد و کمیسیون با حضور سردار ساجدی نیا معاون هماهنگ کننده ناجا، حسن قشقاوی معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور، نمایندگان وزارت اطلاعات، سپاه و مرکز پژوهش‌ها جلسه را تشکیل داد.

نقوی حسینی یادآور شد: برومندی رئیس جلسه با طرح ضرورت بررسی دقیق حوادث اخیر، گفت که باید تبیین دقیقی از حوادث داشته باشیم.

هدف اولیه آشوب‌ها تهران بود

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در ابتدا نماینده وزارت اطلاعات گزارش مفصلی از ماهیت، بستر و ریشه‌های حوادث اخیر ارائه کرد و در این بررسی نقش مشکلات اقتصادی، اقدامات معاندین و کشورهای فرامنطقه‌ای و منطقه‌ای مورد بررسی قرار گرفت. اگرچه هدف اولیه آشوب‌ها تهران بود اما چون از تهران مأیوس بودند این آشوب‌ها به شهرستان‌ها منتقل شد و فراخوان‌های مختلفی از سوی گروه‌های مختلف با انگیزه‌های متفاوت صورت گرفت تا این فنر فشرده را به نفع خود به کار گیرند.

وی با بیان اینکه استراتژی دشمنان در این حوادث این بود که مرکز فعالیت‌ها از شهرهای بزرگ به شهرهای کوچک منتقل کنند، ادامه داد: با حضور به موقع مردم در صحنه آنانی که قصد آشوب در کشور را داشتند، ناکام ماندند ولی اقدامات ایذایی و حمایت آمریکا و هم پیمانان او از اغتشاشات همچنان ادامه خواهد داشت.

نقوی حسینی یادآور شد: بنابراین باید برای آینده اولا ریشه و بسترهای نارضایتی ها شناخته شود و مطالبات اصلی مردم را باید حل کرد دوم اینکه از هر نوع اقدام تحریک‌کننده پرهیز شود و سوم در بازار نظارت دقیقی صورت گیرد.

وی تصریح کرد: در این نشست تأکید شد که نقشه‌ها، توطئه‌ها و سوءاستفاده بیگانگان و دشمنان انقلاب اسلامی و ضد انقلاب را تبیین کرده و بصیرت به مردم داده شود و در مرحله بعد با یک پیوست رسانه‌‎ای مردم را در جریان قرار دهیم.

این نماینده مردم در مجلس اضافه کرد: همچنین باید انسجام ملی و سیاسی را حفظ کرد و در عین حال باید هزینه اغتشاش و رفتارهای خشونت آمیزی که به اموال عمومی مردم خسارات جانی و مالی وارد می کنند، بالا برود.

وی افزود: در این جلسه اسناد متقن و مستند از دخالت پرحجم و فعال کشورهای بیگانه به ویژه آمریکا، صهیونیسم و هم پیمانان آنان ارائه شد و نشست‌ها، اتخاذ تصمیمات و تولید محتوا برای رسانه‌ها در خارج از کشور و مدیریت اغتشاش در داخل کشور شیوه‌های دخالت بیگانه در امور داخلی کشور بررسی شد.

تلگرام محوریت پیام رسانی اغتشاش را به عهده داشت

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به نقش تأثیرگذار تلگرام که محوریت پیام رسانی اغتشاش را به عهده داشت، گفت: این پیام رسان نقش شتاب دهنده را ایفا کرد و گروه‌های منافقین و سلطنت‌طلب نیز در این فضا فعال‌تر از سایر معاندین بوده‌اند.

وی اظهار کرد: همچنین در این جلسه عنوان شد که ناکامی‌ها و شکست‌های پی در پی مثلث آمریکا- صهیونیسم- عربستان در سال‌‍‌های اخیر در منطقه، عامل اصلی نقش آفرینی بیگانگان در اغتشاشات اخیر بود.

نقوی حسینی افزود: درادامه این نشست سردار ساجدی‌نیا نیز طی سخنانی یادآور شد که شروع تجمعات در گذشته بوده و اقتصاد محور اصلی آن بوده است و که این تجمعات مربوط به مال‌باختگان و یا کارخانجات تعطیل شده و دیگر تجمعات از این قبیل بود.

وی افزود: بر اساس گفته‌های ساجدی نیا ناجا کاملا شرایط را مدنظر داشت و نسبت به موضوع حساس بود و در همه استان‌ها قرارگاه‌های امام علی (ع) تشکیل شد و صبورانه، مردم مدارانه و با صلابت نقش خود را ایفا کرد بدون اینکه در صحنه عمل از سلاح استفاده کند به استثناء جاهایی که مورد حمله قرار گرفته باشد.

این نماینده مردم در مجلس افزود: در بخش دیگری از نشست امروز کمیسیون قشقاوی معاون وزیر خارجه گفت که با توجه به اسناد و مدارک متقن، نقش بیگانگان در این حوادث روشن است.

شکست مفتضحانه‌ آمریکا با موضع‌گیری وزیر خارجه کشورمان

وی افزود: قشقاوی با اشاره به اقدام نیکی هلی نماینده آمریکا در سازمان ملل مبنی بر تشکیل جلسه شورای امنیت، که صرفا باید پیرامون اتفاقاتی تشکیل شود که صلح و امنیت جهانی را تهدید می کند، گفت که وزیر امور خارجه در ارتباط با حوادث اخیر جلسه‌ای جامع تشکیل داد و محتوا و نوع موضع گیری در حوزه سیاست خارجی برای دستگاه دیپلماسی تعریف شد و از 15 کشور حاضر در این نشست 12 کشور علیه درخواست آمریکایی‌ها موضع گرفتند و به این ترتیب آمریکایی‌ها یک بار دیگر در عرصه بین المللی شکست مفتضحانه‌ای را تجربه کردند.

نقوی حسنی ادامه داد: قشقاوی همچنین یادآور شد که در برخی از کشورها، تعداد محدودی از منافقین و سلطنت طلب ها در مقابل سفارت ایران در آن کشورها تجمع کردند و اعمال خشونتی هم نشده است؛ در اغلب این تجمع‌ها، تعداد تجمع کنندگان به تعداد انگشتان دست بود.

وی اضافه کرد: قشقاوی اظهار کرد که احضار وزیر خارجه کذب محض است و جلسه مطرح شده صرفا پیرامون برجام است و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی نه در گذشته و نه در حال و نه در آینده به جهت امور داخلی در جلسه ای شرکت نکرده و نخواهد کرد و اجازه دخالت در امور داخلی کشورمان را به هیچ احدی نخواهیم داد.

باید بین اعتراض و اغتشاش تفکیک قائل شد

نقوی حسینی ادامه داد: در پایان نشست امروز کمیسیون جمع بندی شد که اولا مشکلات مردم باید حل شود و مسببان اعتراضات مردمی از بین برود ضمن اینکه باید بین اعتراض و اغتشاش تفکیک قائل شد و در کنار پاسخگویی به اعتراضات مردم با اغتشاش هدایت شده برخورد شود.

وی افزود: توجه به حوزه اقتصادی به ویژه در مجلس و دولت باید در اولویت کار قرار گیرد. همچنین اجماع داخلی، اتحاد و انسجام بین همه جریانات و نهادها برای ارتقاء و کارآمدی داخلی نظام نیز صورت گیرد.

وی ادامه داد: نکته بعدی اینکه کمیسیون امنیت جهت تهیه گزارشی جامع و کامل و مستند اقدام کند و بالاخره اینکه نباید دخالت‌های بیگانه بی پاسخ بماند و باید در مقابل خسارات وارده علیه بیگانگان اقدام حقوقی و قضایی شود چون مصاف انقلاب و ضد انقلاب بوده والا مردمی‌ترین نظام سیاسی جمهوری اسلامی است و مطالبات مردم همیشه مورد توجه نظام است.

هیچ کس با محدود کردن و یا بستن اینترنت و فضای مجازی موافق نیست

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی آخرین جمع‌بندی نشست امروز کمیسیون امنیت را اینگونه عنوان کرد که هیچ کشوری بدون مدیریت فضای مجازی نمی‌تواند امنیت خود را تامین کند و باید فضای مجازی مدیریت شود، هیچ کس با محدود کردن و یا بستن اینترنت و فضای مجازی موافق نیست ولی همه کشورها فضای مجازی خود را مدیریت می کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار