مدیر عامل سازمان انتقال خون اعلام کرد

محصول جدید پلاکتی با سازگاری نسجی تولید می‌شود

تهران (پانا) - مدیر عامل سازمان انتقال خون در اعلام برنامه های افق 1400 گفته است که تولید محصول جدید پلاکتی با سازگاری نسجی برنامه‌ای است که زیرساخت‌های آن فراهم شده و به زودی در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

کد مطلب: ۷۰۰۷۷۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش روابط عمومی سازمان انتقال خون ، علی‌اکبر پور فتح‌اله، مدیر عامل سازمان انتقال خون با تاکید براینکه چنین خدمتی هنوز در انتقال خون آمریکا نیز ارائه نمی شود، گفت: با استفاده از بانک سلول‌های بنیادی و به کمک اهدا کنندگان مرکز سپاس به زودی قادر خواهیم بود این خدمت را برای بیمارانی که دچار مقاومت پلاکتی هستند ارائه دهیم.

وی از ایجاد تحول بزرگ در همه ابعاد سازمان انتقال خون در دولت دوازدهم وافق 1400 خبر داد و افزود: ارتقای سلامت خون و خطر صفر انتقال خون، افزایش کیفیت محصولات وارائه محصولات جدید از برنامه هایی است که آغاز کرده‌ایم و ادامه خواهد یافت.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ازپایش چرخه خون توسط سیستم فناوری اطلاعات از رگ گیرنده تا دهنده خبر داد و گفت: باید عوارض انتقال خون پایش و کاهش یابد و از آن برای ابزار کنترل کیفی فرایندها و محصولات استفاده کنیم و سازمان انتقال خون را همپای پیشرفته ترین مراکز دنیا اداره کنیم.

پورفتح اله افزود: هم اکنون از هر 10 هزار اهدا کننده خون تنها سه مورد هپاتیت سی مشاهده می شود که رقم خیلی کمی است و به دنبال این هستیم که این یک مورد را هم نداشته باشیم.

وی تصریح کرد: ظرف 4 سال گذشته بیش از 80 درصد رخداد مثبت هپاتیت بی، سی و اچ آی وی در اهدا کنندگان بار اول بوده است این افراد که 25 درصد اهدا کنندگان هستند و با طرح ساماندهی اهدا اولی ها این ریسک تا حد زیادی کاهش می یابد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: در این طرح اهدا اولی ها با آزمایشهای کامل بدو اهدای خون پایش و غربالگری می شوند یا از پلاسما و فرآورده های پلاسمایی آنها استفاده می شود و پس از 4 ماه اگر این اهدا کنندگان شرایط اهدای خون داشته باشند از آنها دعوت به اهدای خون می شود.

مدیرکل سازمان انتقال خوب از انجام این طرح در 15 استان کشور خبر داد و افزود: این طرح هزینه زیادی را به مجموعه تحمیل می کند اما سبب می شود که اهدا کنندگان بار اول مرحله پنجره را پشت سر بگذارند وبا این کار نیمی از اهدا کنندگان بار اولی با وجود تماس ما باز نمی گردند، حجم کار پرسنل زیاد می‌شود اما سلامت خون در کشور به شدت افزایش می یابد.

فتح اله همچنین از برنامه اهدای مستقیم محصولات و اجزای خون به جای خون کامل خبر داد و افزود: امروز دنیا به سمت اهدای اجزای خون پیش می رود نه خون کامل. با اهدای مستقیم پلاکت و پلاسما کیفیت محصول افزایش می یابد و دسترسی به محصول بیشترمی شود.

او با اشاره به این نکته که اهدای پلاکت می تواند دو هفته یک بار صورت گیرد گفت: اگر اهدا کننده شرایط عمومی اهدای خون را داشته باشد می تواند پلاکت نیز اهداکند ترجیح این است که از بین جمعیت اهدا کنندگان صورت گیرد به همین دلیل یکی از کارهایی که در مراکز استانی صورت می گیرد ایجاد مراکز جامع اهدا است.

وی افزود: اهدای خون، پلاکت، پلاسما، پذیره نویسی سلول‌های بنیادی خونساز در مراکزجامع اهدا انجام می شود و امیدواریم تمام زیرساختهای خدمات پیوند را نیز در این مراکز فراهم کنیم.

فتح‌اله با اعلام تولید 400 هزار لیتر پلاسما وبه دست آوردن داروهای مشتق از آن با روش پالایش قراردادی گفت: اکنون بخش عمده داروهای مشتق از پلاسما با پلاسمای ایرانی تامین می شود و قرار است این ظرفیت را در افق 1400 به یک میلیون لیتر برسانیم که در خودکفایی و صنعت پلاسمای کشور اهمیت ویژه ای دارد.

وی تاکید کرد: امروزه سازمان جهانی بهداشت برای جلو گیری از تغییر جغرافیای بیماری ها اعلام کرده است که باید داروهای مشتق از پلاسما بومی باشد. زیرا بیماری های نو پدید و بومی می تواند با این محصولات به دیگر کشورها منتقل شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون تصریج کرد: با این روند از اشاعه این بیماری ها پیشگیری می شود وپالایش قراردادی پلاسما 30 تا 35 درصد هزینه داروهای مشتق از پلاسما را کاهش داده است به همین دلیل قصد گسترش آن را داریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار