در نشست خبرى بسیج ملی تغذیه سالم

معاون وزیر بهداشت خبر داد: 20 درصد دانش‌آموزان اضافه وزن دارند

تهران (پانا) - معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بيان اينكه تعداد کودکان دچار اضافه وزن در کشور دو برابر شده است، گفت: ۲۰ درصد دانش‌ آموزان ٧ تا ١٨ ساله دچار اضافه وزن و چاقی هستند.

کد مطلب: ۷۰۰۷۱۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، علیرضا رئیسی در نشست خبری بسیج ملی تغذیه سالم با بیان اینكه سهم عمده رفتارسازی و تصحیح سبك زندگی را آموزش و اطلاع‌رسانی برعهده دارد، گفت: هر ماده غذایی، میزان مجازی دارد و حتی مصرف سالم‌‌ترین ماده غذایی مانند آب نیز حد مجاز دارد، چراكه ممکن است افراد بر اثر مصرف بیش از حد آب، دچار مسمومیت شوند.

وی افزود: ماده غذایی علاوه بر اینكه باید درحد مجاز مصرف شود، باید سالم و بهداشتی باشد.

رئیسی با بیان اینكه مصرف روغن مایع به جای روغن جامد خوب است اما باید به میزان مناسب مصرف شود، خاطرنشان كرد: اگر انرژی زیادی به بدن برسد، ماده غذایی انبار شده و با فشرده شدن آن، تبدیل به چربی می‌ شود و همین چربی ذخیره شده زمینه بسیاری از بیماری‌ ها را مهیا می كند.

وی درخصوص شاخص توده بدنی تصریح كرد: شاخص توده بدنی انسان BMI نام دارد. اگر شاخص توده بدنی یا BMI فرد زیر ۱۸.۵ باشد، فرد لاغر است. از ۱۸.۵ تا ۲۵ باشد، نرمال است و رقم ۲۵ تا ۳۰، فرد را دچار اضافه وزن می كند، BMI بین ٣٠ تا ٣٥ چاقی درجه یك، ٣٥ تا ٤٠ درجه دو و رقم بیش از ٤٠ نیز چاقی كشنده ایجاد می‌كند.

رئیسی افزود: مهمترین علت مرگ و میر كشور ما بیماری‌های غیرواگیر است و ۷۶ درصد بار بیماری‌‌ها به بیماری‌ های غیرواگیر مربوط است.

وی با اشاره به اینكه اكثر بیماری‌ها از جمله بیماری‌‌های قلبی و عروقی، سرطان و دیابت ریشه‌ای در روش تغذیه‌ای ما دارد، گفت: بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، بیش از ۱.۹ میلیارد نفر در دنیا دچار اضافه وزن و ۶۰۰ میلیون نفر چاق هستند و ۴۱ میلیون کودک زیر ۵ سال دچار اضافه وزن هستند.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت با بیان اینكه ۱۴ درصد کودکان ۱۵ تا ۲۳ ماهه در ایران در معرض اضافه وزن هستند، گفت: تعداد این كودكان در برخی استان‌‌ها مثل گیلان، اصفهان، آذربایجان غربی و شرقی بیشتر است و به۲۰ درصد هم می‌‌رسد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: تعداد کودکان دچار اضافه وزن در کشور دو برابر شده است و ۲۰ درصد دانش‌ آموزان ٧ تا ١٨ ساله دچار اضافه وزن و چاقی هستند.

وی با بیان اینكه ٦٠ درصد جمعیت بالای ١٨ سال دچار اضافه وزن و چاقی هستند، تاكید كرد: مهمترین علت اضافه وزن در كشور، نداشتن تحرك بدنی است. طبق نظر سازمان جهانی بهداشت، ١٠ درصد انرژی روزانه باید از قند ساده تامین شود که درحال حاضر معتقد است كه باید این مقدار به ۵ درصد کاهش یابد.

رئیسی با بیان اینكه حداکثر یک فرد باید ۲۵ گرم شكر در روز یا ۵ قاشق چای خوری شکر مصرف کند، گفت: در کشور ما میزان مصرف قند ساده ۶۶ گرم در روز است، از طرفی مصرف قند اضافی ارتباط نزدیکی با بیماری سرطان و دیابت دارد.

وی گفت: قند مصرفی در بدن دو اثر بد برجای می‌گذارد، چربی های خوب را كاهش می‌دهد و از طرفی سبب افزایش تری گلیسیرید در بدن می‌شود و همچنین میزان ترشح انسولین در بدن را افزایش می‌دهد كه به تخریب سلول‌ها و كبد چرب كمك می‌كند.

رئیسی با بیان این مطلب كه ذائقه کودکان به غذاهای شیرین، عادت كرده است و باید اصلاح شود، ادامه داد: شرکت‌های تولیدی و کارخانه ‌ها نیز محصولات خود را بر اساس ذائقه مردم تولید می‌‌کنند، بنابراین باید رفتارسازی را از خودمان آغاز کنیم.

وی گفت: افزایش مالیات بر كالاهایی كه دارای قند، نمك و چربی بیش از حد است، یكی از اقدامات موثر در جهت كاهش مصرف آنهاست.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پایان تصریح كرد: یکی از اقدامات طرح تحول سلامت در این راستا حضور کارشناس تغذیه در مراکز جامع سلامت است كه به مراجعین مشاوره تغذیه ارائه می‌دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار