یک پیشنهاد کتابخانه‌ای

حقوق عکاسان

واحد آموزش پانا: با گسترش اینترنت و فضای مجازی حقوق مولفین و تولید‌کنندگان آثار هنری از جمله عکاسان همواره مورد تجاوز و پایمال شدن است. واین گلایه همگان، بویژه عکاسان است. اما یک دلیل عمده این همه تعرض به حقوق معنوی خالقان آثار هنری ؛ بی‌اطلاعی آنان نسبت به حقوقشان است. کتاب "حقوق عکاسان" در راستای حفظ حقوق معنوی عکاسان تدوین شده‌است.

کد مطلب: ۷۰۰۵۶۷
لینک کوتاه کپی شد

بدیهی است عکاسانی که با قوانین و عرف جامعه آشنایی دارند با اطمینان و اعتماد به نفس بیشتری کار می‌کنند و قطعا موفق‌تر از سایرین خواهند بود. پس کافی است به درستی از حقوق خود آگاه باشید تا دیگر نگران مواردی چون نقض حقوق مادی و معنوی و پایمال شدن حقوقتان نباشید و نسبت به انعقاد قرارداد‌هایتان به درستی عمل کنید . این کتاب شما را در رسیدن به این اهداف کمک می‌کند.

مولف کتاب - رامین کاکاوند - مدعی است: خوشبختانه در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که قوانین آن بیشنر به نفع هنرمندان است، به شرط آنکه نسبت به آن آگاه باشید. برای آگاهی از آن‌ها، ساده‌ترین راه مطالعه کاربردی‌ترین مواد قانونی مرتبط و نیز مطالعه حواشی، توضیحات و تفسیر آن است. لذا در این کتاب علاوه بر ارائه مباحث مهم ، کاربردی و مبتلا‌به حقوق عکاسان و اصحاب رسانه آنچه را که باید هر فعالی در عرصه هنر و مطبوعات از قوانین بداند به زبانی ساده و با مثال‌های ملموس توضیح داده ‌شده‌است.

کتاب حقوق عکاسان شامل هشت فصل زیر است:

حقوق مدنی و قراردادها، حقوق تجارت، حقوق جزا، حقوق مالکیت فکری، حقوق رسانه‌ها و ارتباطات جمعی، حقوق کار، حقوق نظام صنفی و حل فصل اختلافات حقوقی.

در این کتاب تحشیه‌هایی برقوانین آمده و منظور آن است که حواشی بر برخی قوانین که نیازمند توضیحاتِ حاشیه‌ای و گاه تفسیر و تعریضی است ؛ ذکر شده‌است.

نمونه‌ای از مهم‌ترین مسائلی که در این کتاب مطرح شده‌است:

  • عکاسی از چه محل‌هایی مجاز و در چه مکان‌هایی ممنوع است؟
  • چرا بعضی هنگام عکاسی مورد مواخذه ماموران دولتی و یا حتی اشخاص خصوصی قرار می‌گیرند؟ حدود اختیار اشخاص، ضابطین، دادرسان و ماموران نیروی انتظامی در این خصوص تا چه حد است؟
  • شرایط بازداشت و تفتیش محل کار مطابق قانون چیست؟
  • عکاس در ازای حق الزحمه‌اش یک فقره چک دریافت کرده است اما هنگام مراجعه به بانک در موعد مقرر با کسر موجودی مواجه می‌شود؛ چه روش‌های قانونی برای احقاق حق خود پیش رو دارد؟و چه باید کند؟
  • عکاس دوربینی را با گارانتی یک ساله خریده است. آیا فروشنده می‌تواند از ارائه گارانتی به هر دلیل و توجیهی امتناع کند؟ چه مراجع و چه قوانینی به کمک مشتری می‌آید؟
  • دادگاه صالح برای اقامه دعوا در خصوص نقض کپی رایت، تعهدات قراردادی و موضوعات کیفری کدام است؟ مراحل اقامه دعوا چگونه خواهد بود؟
  • چه قواعد و قوانینی بر قراردادهایی که عکاس برای فعالیت‌هایش منعقد می‌کند، حاکم است؟
  • برای تاسیس آتلیه عکاسی چه مراحلی باید طی شود و مجازات افرادی که به صورت غیر مجاز و بدون مجوز در امور سمعی - بصری فعالیت دارند، چیست؟
  • در چه صورتی فرد می‌تواند مطابق قانون در محیط مسکونی ، فعالیت تجاری نماید؟
  • فعالیت‌های هنری، عکاسی، خبری و مطبوعاتی آبستن چه عناوین مجرمانه‌ای ممکن است باشد؟
  • عکاس به جای اینکه با مدیر عامل یا رئیس هیئت مدیره که صاحب امضای مجاز شرکت است یا مدیر بازرگانی یا تبلیغات آن شرکت - بی‌آنکه دارای اختیاری از سوی شرکت باشند - قراردادی منعقدکرده‌است؛ حالا پس از انجام کار و در مرحله پرداخت وجه با مشکل مواجه شده است. راه حل حقوقی آن چیست؟
  • قوانین حاکم بر حقوق ملکیت فکری، سرقفلی، علائم تجاری، حقوق کار و بیمه تامین اجتماعی چیست؟

چاپ دوم کتاب «حقوق عکاسان»؛ با تالیف و گردآوری "رامین کاکاوند" در قالب ۳۲۰ صفحه و هشت فصل با قیمت ۲۵ هزار تومان روانه بازار نشر شده‌است.

خریداری این کتاب به شکل آنلاین نیز امکان‌پذیر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار