تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد

پیش‌بینی افزایش قیمت جهانی طلا در اولین هفته مبادلات تجاری 2018

تهران (پانا) - تحلیلگر بازار سرمایه می‌گوید عملکرد نامناسب دلار آمریکا درسال 2017 در کنار وضعیت نه‌چندان با ثبات سیاسی جهان موجب شده گرایش به سمت سرمایه گذاری در بازار طلا افزایش یابد و پیش‌بینی می‌شود با اعلام سیاست‌های اقتصادی کشورها در نخستین هفته مبادلات تجاری سال جدید میلادی هر اونس طلا تا 1325 دلار افزایش یابد.

کد مطلب: ۷۰۰۵۶۱
لینک کوتاه کپی شد

امیرحسین شریعتی در گفت‌وگو با خبرنگار پانا با بیان اینکه تغییرات قیمتی طلا در بازار داخلی تحت تاثیر نوسان‌های قیمتی طلا در بازار جهانی و افزایش نرخ دلاراست ، تصریح کرد:‌ قیمت طلا در هفته‌های اخیراز سطح مقاومتی 1300 دلار عبور کرد و بیشترین عواملی که بر رشد قیمت طلا تاثیرگذار بوده است عوامل تکنیکال است و اثر عوامل اقتصادی در آن بسیار کمتر است.

تحلیلگر بازار سرمایه عنوان کرد: از 26 سپتامبر که اواخر مهر تا کنون است طلا در بالاترین قیمت بوده است و به سطح ماکزیمم صد روز گذشته رسیده است.این شرایط نوعی امیدواری را در خصوص صعود قیمت طلا به وجود آورده است که تحلیل آن نشان می‌دهد متاثر از عوامل تکنیکال و مبتنی بر قیمت است به همین دلیل شاهد افزایش بهای طلا در بازار جهانی هستیم.

شریعتی با بیان اینکه اگر روند افزایشی بهای جهانی طلا با همین روند ادامه داشته باشد به طور قطع تقاضا برای این فلز خیلی بیشترخواهد شد، افزود: هجوم سرمایه‌گذاران به سمت بازار طلا در شرایطی اتفاق می‌افتد که پایداری در بازار اقتصادی احساس نمی‌شود و سرمایه‌گذاران به سمت سرمایه‌گذاری‌هایی از جنس طلا حرکت می‌کنند.

رشد 13 درصدی قیمت طلا در سال 2017

وی تصریح کرد: فلز طلا از اوایل سال 2017 رشد 13 درصدی داشته است که اگر از سال 2010 تاکنون را در نظر بگیریم بهترین عملکرد را در سال 2017 داشته است .درکنار آن سقوط ارزش دلار آمریکا یکی از دلایل افزایش بهای جهانی طلا بوده است و این عامل تنها فاکتور اقتصادی است که بر قیمت جهانی طلا تاثیرگذار بوده است.

شریعتی عنوان کرد: در طول 14 سال گذشته بهترین عملکرد طلا در سال 2017 بوده و در مقابل دلار آمریکا بیشترین کاهش ارزش را در سال 2017 داشته است که بخشی از آن به دلیل سیاست‌های اقتصادی دولت ترامپ است.

وی افزود: بازار طلا در فاصله 7 ساله 2010 تا 2017 بهترین رشد قیمتی را تجربه کرده است و افزایش قیمت طلا و برخی کالاهای راهبردی مانند فولاد و نفت تاثیرات متقابل بر روی دلار داشته‌اند.

افزایش تقاضای طلا در حوزه پولی دلار و یورو

شریعتی تصریح کرد:‌ نرخ تورم آمریکا پایین است و موضوعات سیاسی مانند دخالت روسیه در انتخابات آمریکا، تنش‌های کره شمالی ،همکاری برخی از اعضای کمپین انتخاباتی ترامپ با روس‌ها موجب ایجاد فضایی می‌شود که مردم را به سمت سرمایه‌گذاری در بازار طلا یا سایر سرمایه‌گذاری‌های ماندگار سوق می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: در 14 سال اخیر بدترین عملکرد دلار در سال 2017 بوده است و ارزش آن حدود 9.8 درصد کاهش داشته است . ضمن آنکه در آمریکا فروش طلا و نقره به پایین‌ترین سطح رسیده است به این معنا که کسانی که فلز طلا یا نقره دارند تمایلی به فروش آن ندارند و از اوضاع اقتصادی مطمئن نیستند.

تحلیلگر بازار سرمایه خاطرنشان کرد:‌ تقاضاهای نوظهوری نیز در بازار وجود دارند که از سوی چین و هند به بازار تحمیل می‌شود و اطلاع دقیقی از میزان آن در دست نیست.

تنش‌های سیاسی اروپا ارزش واحد پولی یورو را کاهش داده است

شریعتی عنوان کرد:‌ البته تنش‌های سیاسی نیز درحوزه پولی یورو وجود دارد و این واحد پولی تحت تاثیر تنشهای به وجود آمده در آلمان، انتخابات ایتالیا و مذاکرات برگزیت اقتصاد منطقه یورو شکننده شده و ارزش آن کاهش یافته است.

وی افزود:‌ خروج بریتانیا از حوزه برگزیت موجب شکنندگی اقتصاد حوزه یورو شده و افراد به سمت سرمایه‌گذاری در دارایی‌های باثبات مانند طلا هدایت می‌شوند.

تحلیلگر بازار سرمایه خاطرنشان کرد:‌ نخستین آمارهایی که از14 ژانویه برای سال جدید میلادی توسط کشورها اعلام می‌شود بر بازار طلا تاثیرگذار است و با توجه به تنش‌هایی که در خاورمیانه و برخی کشورهای جهان وجود دارد و تاثیرپذیری که این بازار از موضوعات سیاسی دارد، فعلا روند قیمتی بازار طلا صعودی خواهد بود.

وی افزود:‌ طلا سطح قیمتی 1300 دلار در هر اونس را شکسته و احتمال دارد تا سطح 1320 دلار نیز افزایش یابد و سطح حمایتی پایینی برای آن متصور نیست.

شریعتی تصریح کرد:‌ تغییرات قیمت طلا با توجه به اعلام سیاست‌های اقتصادی کشورها در سال جدید میلادی و ارایه آمارها و تحلیل‌ها به طور قطع صعودی خواهد بود.

تحلیلگر بازار سرمایه خاطرنشان کرد:‌ با توجه به نوسان هایی که ارزش دلار در بازار دارد اگر از 9.8 درصد بیشتر شود به طور قطع تقاضا برای این فلز گرانبها بیشتر خواهد شد و اگر قیمت دلار پایین بیاید به طور قطع ارزش فیزیکی طلا از آنچه که ما تصور می‌کنیم خیلی بالاتر خواهد رفت.

برخی تحلیل‌های تکنیکال پیش‌بینی کرده‌اند که اگر طلا بتواند از سطح مقاومتی 1300 دلار عبور کند و در این قیمت باقی بماند نخستین هفته مبادلات پس از آغاز سال 2018 که هفته آینده خواهد بود طلا تا سطح 1325 دلار در هر اونس نیز افزایش خواهد یافت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار