در گفت‌وگو با پانا

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس: شرایط حذف کنکور فراهم نیست

تهران (پانا) - سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفته است که حذف کامل کنکور یک فرآیند پیچیده است و فعلا شرایط حذف کنکور فراهم نیست.

کد مطلب: ۷۰۰۵۵۴
لینک کوتاه کپی شد

حمایت میرزاده در گفت‌وگو با پانا درباره حذف کنکور گفت: در سال 86 برای اولین بار قانون حذف کنکور به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و قرار شد بعد از 5 سال، کنکور حذف شود. علاوه بر این قانونی توسط مجلس در سال 92 تحت عنوان قانون سنجش و پذیرش دانشجو به تصویب رسید که بر اساس آن وزارت علوم مکلف شد 85 درصد پذیرش ورودی به دانشگاه‌ها را از طریق سابقه تحصیلی انجام دهد و اکنون بیش از 80 درصد پذیرفته‌شدگان از طریق سابقه تحصیلی پذیرش می‌شوند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حذف کنکور باید با هماهنگی وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش صورت بگیرد، گفت: حذف کامل کنکور یک فرآیند پیچیده است و باید هماهنگی با بخش آموزش و پرورش که خوراک اصلی منابع انسانی دانشگاه‌ها و آموزش عالی را تامین می‌کند، انجام شود.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در خصوص سیستم جایگزینی برای سنجش دانشجویان به جای کنکور بیان کرد: تا زمانی که رقابت سنگین بین رشته‌های پر متقاضی وجود داشته باشد، حذف کنکور برای همه رشته‌ها عملی نیست و رقابت در رشته‌های پر متقاضی حذف نخواهد شد.

وی توضیح داد: در رشته‌های پرطرفدار وضعیت معدل‌ها و رقابت‌ها به واسطه سابقه تحصیلی ارزیابی می‌شوند. هم‌اکنون شرایط نسبت به گذشته تغییر کرده است، معدل‌ها در رشته‌های پرطرفدار ۱۹.۷۵ به بالاست و چاره‌ای جز برگزاری آزمون متمرکز نیست. وزارت علوم باید بتواند ظرفیت‌ها را کنترل کرده و شرایط را برای ورود به دانشگاه‌های سطح یک نیز تعریف کند.

میرزاده با اشاره به تشکیل کارگروهی در وزارت علوم برای حذف کنکور بیان کرد: قرار است در کارگروهی که وزارت علوم تشکیل داده، مدل‌های پیشنهادی برای حذف کنکور مطرح و بررسی شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار