رئیس آزمایشگاه نانوی پژوهش‌سرای دانش‌آموزی شهرستان فسا

آزمایشگاه‌های نانو باعث تغییر نگرش در آموزش‌وپرورش شد

تهران (پانا) – رئیس آزمایشگاه نانوی پژوهش‌سرای دانش‌آموزی شهرستان فسا وجود این آزمایشگاه‌ها را باعث تغییر نگرش در آموزش و پرورش می‌داند.

کد مطلب: ۷۰۰۴۳۵
لینک کوتاه کپی شد

آزمایشگاه نانوی پژوهش‌سرای دانش‌آموزی پروفسور نظامی فسا (استان فارس) در سومین دوره ارزیابی عملکرد آزمایشگاه‌های آموزشی فناوری نانو (شبکه آزمایشگاه‌های توانا) در نیمه اول سال‌ 1396 مقام دوم را در بین 78 مرکز عضو شبکه آزمایشگاه‌های توانا کسب کرد.

علی‌اصغر زحمتکش، دبیر آموزش و پرورش، ده سال است که در زمینه فناوری نانو کار می‌کند و توانسته پژوهش‌سرای شهرستان فسا را تبدیل به یکی از برترین پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی کشور در زمینه علوم و فناوری نانو کند.

وی در گفت‌وگو با پانا درباره آزمایشگاه پژوهشسرای فسا گفت: در سال 1393 آزمایشگاه آموزشی نانو به همت آموزش و پرورش و پژوهش‌سرای دانش‌آموزی پروفسور نظامی با حمایت آقای دری، به‌عنوان خیر افتتاح شد. تجهیزات این آزمایشگاه شامل دستگاه الکتروریس، التراسونیک، اسپاترینگ، اسپین‌کوتر، آون، ‌کوره، pH متر و سایر ابزارها و مواد شیمیایی عمومی است.

زحمتکش درباره برنامه آزمایشگاه نانو در سال تحصیلی جاری بیان کرد: در اول هر سال برنامه سالانه مشخص می‌شود که با توجه به برنامه باشگاه نانو، زمان‌بندی و اجرا‌‌ خواهد شد. شرکت در مسابقه توانمند، جشنواره نانو و المپیاد دانش‌آموزی از مهم‌ترین برنامه‎‌های ما است.

کارگاه‌های دانش آموزی نقطه قوت پژوهشسرا

وی مهمترین شاخصی که باعث شد آزمایشگاه پروفسور نظامی فسا جزء پنج مرکز برتر کشور شود را انجام پروژه‌های دانش‌آموزی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی می‌داند.

کارشناس پژوهش‌سرای دانش‌آموزی پروفسور نظامی فسا در مورد افتخارات این پژوهش‌سرا گفت: تاکنون بیش از 10 دوره و حدود 15 کارگاه و 5 سمینار در زمینه نانو در آزمایشگاه نانو برگزار ‌شده‌ است. سال گذشته 5 مورد از پروژه‌های دانش‌آموزی در این آزمایشگاه پیگیری‌ شده‌ است. همچنین در همان سال، دو گروه در زمینه سطوح آبگریز و شش گروه در زمینه نانوالیاف فعالیت داشتند که در مسابقه ملی توانمند مقام سوم سطوح آبگریز را کسب‌ کردند. خبرنگار نانو در مدارس و انتشار ماهنامه پیک نانو در سطح شهرستان فسا نیز از ابتکارات مرکز ما بوده‌ است. در مسابقه توانمند امسال، مقام سوم بخش سطوح آبگریز، سال گذشته در مسابقه توانمند، مقام سوم بخش نانوالیاف، دو سال قبل در المپیاد نانو مدال برنز کشور و در جشنواره نانو نیز در سال‌های گذشته مقام دوم و سوم را کسب‌ کرده‌ایم.

زحمتکش تهیه کرم‌های نانویی، پرکننده‌های نانویی دندان، کشت سلول‌های بنیادی بیضه روی داربست‌های نانو را از پروژه های در دست اقدام آزمایشگاه در سال تحصیلی فعلی عنوان کرد.

وی وجود آزمایشگاه‌های توانا را در ترویج و آموزش فناوری‌ نانو به دانش‌آموزان بسیار موثر عنوان کرد و گفت: آزمایشگاه‌های نانوی توانا باعث تغییر نگرش در آموزش و پرورش شده‌ است.

مشکلات آزمایشگاه های نانو

رئیس آزمایشگاه نانوی فسا درباره مشکلات آزمایشگاه گفت: نبود دستگاه‌های شناسایی نانومواد، گران بودن قیمت مواد اولیه، تعریف نشدن موضوع نانو در مدارس و نبود جایگاه مناسب و تعریف نشدن ساعت کار برای همکاران در زمینه نانو از جمله مشکلات ما در آزمایشگاه است.

گفتنی است سومین دوره ارزیابی عملکرد آزمایشگاه‌های آموزشی فناوری نانو (شبکه آزمایشگاه‌های توانا) در نیمه اول سال‌ 1396 بر اساس آیین‌نامه ارزیابی انجام و رتبه‌بندی آنها اعلام شد. پژوهش‌سرای دانش‌آموزی آذربایجان تبریز، پژوهش‌سرای دانش‌آموزی پروفسور نظامی فسا، پژوهش‌سرای دانش‌آموزی پروفسور شمسی‌پور کرمانشاه، پژوهش‌سرای دانش‌آموزی رازی شیراز و پژوهش‌سرای دانش‌آموزی فضیلی اصفهان در این دوره از ارزیابی، در بین 78 مرکز دارای آزمایشگاه نانو رتبه‌های یک تا پنج را کسب‌ کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار