اتمام فاز جدید مرمت خانه تاریخی صدر جهرمی تا پایان دی ماه سال جاری

شیراز (پانا) - مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس از اتمام فاز جدید مرمت خانه صدر جهرمی واقع در بافت تاریخی شیراز تا پایان دی ماه سال جاری خبرداد.

کد مطلب: ۷۰۰۴۳۲
لینک کوتاه کپی شد

مصیب امیری افزود: در راستاي صيانت از اين بناي تاريخي ارزشمند اقدامات مرمتی در بخش‌هايي از اضلاع شرقی، غربی و جنوبی بنا شامل تعمیرات کف و بدنه ،بازسازی ازاره های سنگی، مرمت و بازسازی تاق نماهای دیوارجان پناه پشت بام، تعمیرات آجرکاری و سنگ ازاره و آیینه کاری اتاق شاه نشین انجام شده است .

این مقام مسئول اظهار داشت: اعتبار تخصیص داده شده برای اجرای این فاز از عملیات مرمت 700 میلیون ریال بوده است و مرمت از اردیبهشت ماه آغاز و پایان دی ماه سال جاری به اتمام خواهد رسید .

خانه صدرجهرمی از نظر فرم و تزئينات معماري طبق الگوي خانه‌هاي قديمي دوره قاجار داراي يک حياط مرکزي است که در سه طرف داراي ساختمان مسکوني و در ضلع شرقي تنها مطبخ خانه قرار دارد همچنین درضلع جنوبي که ورودي بنا در آن قرار دارد شاه نشين ستوندار سنگي و تالار آيينه واقع شده است. فضاي داخلي شاه نشين نیز داراي نقوش گچ بري برجسته با تقليد از نقش برجسته‌هاي تخت جمشيد تزئين شده است .

این بنای تاریخی واقع در بافت تاریخی- فرهنگی شهر شیراز، در سال 1377 به شماره ثبتی 2277 در فهرست آثارملی به ثبت رسیده است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار