درگفت‌وگو با پانا

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آهن‌آلات:‌ تقاضای موجود در بازار کنونی مسکن تقاضای مصرفی نیست

تهران(پانا) - رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آهن‌آلات تقاضای موجود در بازار کنونی مسکن را تقاضای واقعی نمی‌داند و معتقد است رونق معاملات در میان‌مدت عاملی محرک برای ساخت‌وساز مسکن خواهد بود و رونق تولید و ساخت‌وساز را به دنبال دارد.

کد مطلب: ۷۰۰۱۹۰
لینک کوتاه کپی شد

محمد آزاد در گفت‌وگو با خبرنگار پانا اظهار کرد:‌ رونق ایجاد‌شده در بخش مسکن تاثیری بر بازار آهن‌آلات نداشته است و به طور معمول خانه‌هایی در شرایط کنونی به فروش رفته‌اند که از سه سال پیش ساخته شده‌اند و در آمار خانه‌های خالی محسوب می‌شوند و بخش دیگری از تقاضا نیز برای ارتقای خانه‌های چند سال ساخت است.

وی افزود: معاملاتی که در بازار بورس انجام می‌شود برای بسیاری از سهامداران غیرحرفه‌ای سودآور نیست و از سوی دیگر احتمال کاهش بیشتر نرخ سود بانکی یکی از دلایلی است که موجب شده تا نقدینگی به بازار مسکن گرایش داشته باشد.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آهن‌آلات تصریح کرد:‌ افزایش نرخ دلار و سایر ارزها که معنای آن کاهش ارزش ریال است مردم را به سمت سرمایه‌گذاری‌هایی سوق می‌دهد که احتمال سودآوری و حفظ سرمایه آنها را به دنبال داشته باشد.

آزاد عنوان کرد:‌ تقاضای موجود در بازار کنونی مسکن تقاضای واقعی نیست و بخش عمده‌ای از معاملات تقاضای سرمایه‌گذاری است که می‌تواند در میان‌مدت بر روی ساخت‌وساز مسکن تاثیرگذار باشد.

پیامدهای ناخوشایند افزایش قیمت مسکن بر بازار اجاره‌بها

وی افزود:‌ پیامد ناخوشایند افزایش قیمت مسکن برای آن بخش از کسانی که قدرت خرید لازم را در بخش مسکن ندارند، افزایش اجاره بها متناسب با رشد قیمت مسکن است که شرایط بدی را برای مستاجران به دنبال دارد.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آهن‌آلات عنوان کرد:‌ تغییرات ایجاد‌شده در بخش مسکن در سال اینده بر روی قیمت و تقاضای مصرفی آهن‌آلات و سایر مصالح ساختمانی تاثیرگذار خواهد بود و می‌تواند عاملی محرک برای افزایش فروش وتقاضا در این بخش باشد و طبیعی است که قیمت و رونق فروش ومعاملات ، عاملی تحریک کننده برای تولید است.

افزایش 70 درصدی قیمت آهن‌آلات از ابتدای سال

آزاد خاطرنشان کرد:‌ آهن‌الات افزایش قیمتی معادل افزایش قیمت ارز را در ماههای اخیر تجربه کرده است.البته از اردیبهشت تا شهریور ماه افزایش قیمتی حدود 70 درصد در بازار آهن‌آلات به وجود آمد که این افزایش قیمت متاثر از افزایش بهای جهانی آهن‌الات بوده است.

وی افزود: در ماههای مهر و ابان قیمت آهن‌آلات تثبیت شده و اگرچه متناسب با افزایش یا کاهش بهای ارز دچار نوسان می‌شود اما می‌توان گفت بازار شرایط باثباتی را تجربه می‌کند.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آهن‌آلات خاطرنشان کرد: بیشتر کارخانجات تولیدی آهن و فولاد در کشور کالای تولیدی خود را صادرمی‌کنند و به دلیل صادرات قیمت‌های داخلی نیز در صورت کمبود عرضه با نوسان قیمتی مواجه می‌شود.

وی افزود:‌ در شرایط کنونی که ساخت‌وساز در رکود است، صادرات باید به بازارهای هدف صادراتی که سالهای برای کسب آن تلاش شده است صورت گیرد اما در صورتی که تقاضای مصرفی در بازارداخلی بالا باشد باید اولویت به تامین نیازهای داخلی تغییر جهت دهد.

وی گفت:‌ لوازم خانگی، خودرو، و بسیاری از صنایعی که با آهن‌الات ارتباط دارند با افزایش قیمت مواجه شده‌اند و دور از ذهن نیست که باز هم تقاضا در این بخش افزایش یاید.

وی با بیان اینکه تعرفه واردات مواد اولیه آهن وفولاد کاهش یافته است،خاطرنشان کرد:‌ این شرایط موجب می‌شود تا کارخانجات مواد اولیه خود را با خیال راحت‌‌تری تامین کنند.

سهم 22 درصدی آهن در ساخت مسکن

آزاد در پاسخ به این پرسش که افزایش قیمت آهن می‌تواند سهمی چند درصدی در افزایش بهای مسکن به دنبال داشته‌باشد، خاطرنشان کرد: 18.5 تا 22 درصد بهای تمام‌شده ساختمان مربوط به آهن‌آلات است و افزایش قیمت به هر میزان که باشد بر روی ساخت تاثیرمی‌گذارد.

وی افزود: در مورد صنایع خودروسازی و لوازم خانگی نیز این سهم بسیار کمتر است به این دلیل که دانش و تکنولوژی به کار رفته در این صنایع به گونه ‌ای است که سهم مواد اولیه ساخت را کاهش می‌دهد و افزایش قیمت می‌تواند تنها 4 تا 5 درصد برقیمت لوازم خانگی تاثیرگذار است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار