تنها یک هفته تا ضرب‌الاجل لغو تحریم‌ها باقی مانده است

تلاش ترامپ و کنگره برای اجرای بدون آبروریزی برجام

تهران (پانا) – در حالی که تا ضرب الاجل نیمه ژانویه، رئیس جمهوری آمریکا برای لغو تحریم‌های ایران بر اساس برجام تنها یک هفته باقی مانده است، کاخ سفید و کنگره آمریکا در پشت درهای بسته به دنبال راهی هستند تا شاید ترامپ با وجود مخالفت اروپایی‌ها بتواند پای حرف‌های انتخاباتی خود درباره برجام بماند.

کد مطلب: ۷۰۰۰۷۸
لینک کوتاه کپی شد

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا که از همان آغاز کار در کاخ سفید، خود را دشمن سرسخت برجام معرفی کرد با گذشت بیش از یک سال و توسل به بهانه‌های مختلف نتوانست متحدان اروپایی‌اش را پشت جبهه خود گردهم آورد تا بتواند برجام را از بین ببرد.

از فعالیت‌های منطقه‌ای ایران تا برنامه دفاعی جمهوری اسلامی و در نهایت حمایت از اعتراضات اخیر، هیچ کدام نتوانست دستاویز مناسبی برای لغو برجام در اختیار ترامپ قرار دهد.

آخرین اقدام دولت آمریکا شب گذشته و با تشکیل نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره ناآرامی‌ها در ایران به گفته محمد جواد ظریف به افتضاح تازه‌ای در سیاست خارجی دولت ترامپ منجر شد.

آخرین تیر ترامپ در شورای امنیت

واشنگتن پست در گزارشی که از نشست شب گذشته شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره ایران منتشر کرده، نوشته است که مباحث مطرح شده در نشست شورا این مسئله را پر رنگ کرد که نمایندگان اروپا در این نشست هر چند که درباره آزادی بیان و حمایت از معترضان سخن گفتند اما اغلب آنها بر توافق هسته‌ای برجام تمرکز داشتند.

این گزارش افزوده است که نمایندگان اروپا در سخنرانی‌های خود در سازمان ملل متحد همه (طرف‌ها) را به پایبندی به تعهدات خود در برجام تشویق کرده‌اند.

به گزارش واشنگتن پست، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا نسبت به تأیید پاینبدی ایران به برجام ابراز تردید می‌کند و این تصور وجود دارد که در تلاش برای خروج از برجام لغو تحریم‌های ایران را که بر اساس برجام باید هر 90 روز یک بار مورد تأیید قرار دهد ، رد کند.

به گزارش پانا، دونالد ترامپ که پیش از این امیدوار بود کنگره آمریکا با تصمیم‌گیری در مورد برجام او را از فشار تصمیم‌گیری در این مورد خارج کند، با سکوت کنگره مواجه شد و به این ترتیب او تنها تا نیمه ژانویه (25 دی) فرصت دارد که با دستور لغو تحریم‌های ایران، پایبندی یا عدم پایبندی آمریکا را به برجام اعلام کند.

راه فرار کنگره و کاخ سفید

همزمان با این که رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه دونالد ترامپ از تلاش دولت ترامپ برای کار با قانونگذاران آمریکایی در خصوص اصلاح قانونی که بتواند واشنگتن را در توافق هسته‌ای نگه دارد، خبر داده است، خبرگزاری رویترز گزارش داده که سناتورهای آمریکایی و مقامات دولت ترامپ روز پنجشنبه با امید اینکه بر سر قانونی به توافق برسند که هم‌زمان با حفظ واشنگتن در توافق هسته‌ای محدودیت‌ها علیه ایران را سخت‌تر کند، با یکدیگر دیدار کردند.

به گفته برخی از دستیاران در سنا و کاخ سفید سناتورها باب کورکر، رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنا و بن کاردین که یکی از اعضای ارشد دموکرات این کمیته به شمار می‌آید عصر روز پنجشنبه با ژنرال مک مستر، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا دیدار کردند تا درباره یک قانون احتمالی رایزنی کنند.

به گزارش آسوشیتدپرس و رویترز، تغییرات قانونی که از سوی کنگره و کاخ سفید درباره آن مذاکره می شود رئیس‌جمهوری آمریکا را قادر می‌سازد که بدون مشکل ضرب‌الاجل 90 روزه را سپری کند.

دولت ترامپ بر اساس برجام در سال گذشته دوبار همزمان با لغو تحریم‌ها، پایبندی ایران به برجام را مورد تأیید قرار داده است. در حالی دستیاران ترامپ گفته‌اند که رئیس‌جمهوری علاقه ندارد هر سه ماه یک بار «علامت پیروزی» به ایران نشان دهد، تیلرسون به آسوشیتدپرس گفته است که هنوز هیچ‌کس نمی‌داند که ترامپ در هفته آینده چه تصمیمی خواهد گرفت.

آسوشیتدپرس گزارش کرده که به نظر نمی‌رسد قانون جدیدی که کنگره و کاخ سفید بر روی آن کار می‌کنند شامل محدودیت‌هایی فراتر از آنچه که توافق هسته‌ای بر ایران اعمال کرده است، باشد. با این وجود، رویترز گزارش می‌دهد که این قانون ممکن است شامل تحریم‌های جدیدی علیه ایران باشد.

سناتور کورکر ابراز امیدواری کرده که پیشرفت کافی درباره کار بر اصلاحات قانونی مورد حاصل شده باشد؛ اما او گفته که احساس می‌کند در حال حاضر به نتیجه قطعی نرسیده‌اند.

با این وجود کورکر به این موضوع نیز اعتراف کرده است که اعتراض‌ها در ایران اهمیت این موضوع را بیشتر کرد که واشنگتن اقدامی انجام ندهد که تمرکز را از روی دولت ایران منحرف کند.

در حقیقت با وجود آنکه ترامپ با استفاده از اعتراض‌ها در ایران به دنبال راهی بود که متحدان اروپایی را به سمت لغو برجام سوق دهد، به نظر می رسد قصد ندارد حتی با وجود شکست در این پروژه با لغو برجام شکست تازه‌ای را برای دولت خود رقم بزند. به این ترتیب در حالی که همچنان هیچ خبر موثقی درباره تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا در هفته آینده در دست نیست اما دور از ذهن نیست که ترامپ با استفاده از بهانه‌های تازه‌ای در قالب طرحی جدید در کنگره همچنان پایندی آمریکا به برجام را اعلام کند.

هر چند این نکته نیز نباید از ذهن دور بماند که آمریکا در طول یک سال گذشته به هر طریقی از دست‌یابی ایران به منافع برجام جلوگیری کرده است و روشن است که این مسیر در آینده نیز با تحریک اروپا و هماسگان منطقه‌ای ایران به طرق گوناگون ادامه خواهد داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار