رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران:

افزایش درآمدهای مالیاتی باید از محل گسترش پایه مالیاتی باشد

تهران (پانا)- رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران یکی از مهمترین راهکارها برای افزایش درآمدهای مالیاتی را گسترش پایه مالیاتی دانست و معتقد است دولت به دلیل سیاست کنترل تورم افزایش پایه پولی را در دستور کار ندارد.

کد مطلب: ۶۹۹۹۷۶
لینک کوتاه کپی شد

مسعودخوانساری در یک نشست خبری با اشاره به دومین دوره اهدای نشان کارآفرینی گفت:‌ جوایز کارآفرینی علاوه بر ارزشهای معنوی می‌تواند به انگیزه‌ای برای تقویت سیستم کارآفرینی در کشور باشد و موجبات توسعه و بهبود فضای کسب و کار را فراهم کند.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران مطالبه گری را یکی از ویژگیهای اتاق‌های بازرگانی دانست و افزود: این انتظار از دولت و قوه قضائیه وجود دارد که به فساد و اشکالات در سیستم اقتصادی کشور رسیدگی کند. اما باید به این موضوع مهم نیز توجه داشت که در عین درنظرگرفتن نقاط ضعف، نقاط قوت اقتصادی و اجرائی کشور نیز دیده شود.

وی ادامه داد: رسانه ملی باید به این وظیفه مهم در پرداختن به ظرفیتها و قوت‌های اقتصاد کشور توجه نشان دهد و وقتی مشکلی در جامعه وجود دارد بابی طرفی سعی در حل انها داشته باشد.

خوانساری با تأکید بر اینکه باید راه‌های فساد در سیستم اجرائی کشور بسته شود تصریح کرد: طرح کردن هر روزه فساد و ایجاد فضای ناامیدی به صلاح کشور نخواهد بود.

وی در ادامه درباره تأثیر منفی برخی کسب و کارهای نوین از فیلترشدن تلگرام، اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: ما به‌عنوان بخش خصوصی به دنبال مطالبه حقوق افرادی هستیم که در فضای مجازی در حال فعالیت هستند و آن‌طور که وزیر ارتباطات اعلام کرده بسته شدن تلگرام و اینستاگرام موقتی است و اگر ادامه دار باشد به زیان بسیاری از کسب و کارهایی است که مبتنی بر فناوریهای نوین شکل گرفته‌اند و به نظر نمی‌رسد دولت نیز به دنبال ادامه فیلترینگ باشد.

خوانساری با بیان اینکه اگر بخواهیم فساد را در جامعه به حداقل برسانیم یکی از راهکارها ایجاد اتوماسیون اداری و امکان دسترسی آزاد به اطلاعات و شفافیت است گفت: امروزه شبکه‌های اینترنتی و دنیای مجازی یکی از مهمترین راه‌ها برای ایجاد شفافیت هستند و اگرچه به دلیل نوپا بودن با ایراداتی همراه هستند اما خوبی‌های آنها از ضعفهایشان بیشتر است.

وی ادامه داد: اقتصادهای جهان به سمت کارآفرینی‌های نوین در حرکت است و ایجاد اشتغال در سالهای آتی نه در صنایع بزرگ و مادر که در کسب و کارهای نوین خواهد بود و هر گونه تقابل با این کسب‌وکارها اقتصاد کشور را با مشکلات جدید مواجه می‌کند.

خوانساری درباره لایحه بودجه سال آینده نیز گفت: کار مؤثر و کارشناسی برای مواد لایحه بودجه انجام شده و پیشنهادهای جامعی نیز از سوی اتاقهای بازرگانی نیز ارائه شده است اما باتوجه به فضای به وجود آمده و لاک دفاعی که مجلس در مورد لایحه از خود نشان می‌دهد به نظر می‌رسد بودجه سال 97 با تغییرات محتوایی بسیاری مواجه شود.

وی افزود: در طول سالهای اخیر هزینه‌های دولت به‌طور مرتب افزایش یافته و درامدها کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد به همین دلیل دولت ممکن است با افزایش پایه پولی،‌کسب درآمد از بخش خصوصی و جامعه در صدد تأمین این هزینه‌ها باشد.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران خاطرنشان کرد:‌ دولت به دلیل سیاست کنترل تورم دست اندازی به بانک مرکزی و چاپ پول بی‌پشتوانه را در دستور کار ندارد و به نظر می‌رسد افزایش مالیات‌ها یکی از محل‌های تأمین هزینه‌ها در بودجه باشد اما باید گفت افزایش مالیات‌ها باید از طریق گسترش پایه مالیاتی باشد و ضمن به صفر رساندن فرار مالیاتی همه اقشار و فعالان اقتصادی مالیات پرداخت کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار