شرمن: ترامپ نباید به جای مردم ایران صحبت کند

تهران (پانا) - معاون پیشین وزارت امور خارجه آمریکا با بیان این‌که «اعتراض مردم ایران برای خودشان است و دولت ترامپ نباید به جای مردم ایران صحبت کند»، گفت که اینکه ترامپ فکر کند اکنون بهترین زمان برای لغو برجام است درک کاملا اشتباه از شرایط است.

کد مطلب: ۶۹۹۷۲۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش ایسنا، وندی شرمن، معاون وزیر خارجه پیشین‌ آمریکا و از مذاکره‌کنندگان ارشد در جریان گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران در یادداشتی که در نشریه تایم منتشر شد در واکنش به تجمعات اخیر در ایران و نیز بهانه‌تراشی احتمالی دولت ترامپ برای لغو برجام نوشت: «دونالد ترامپ یک بار دیگر به دنبال آغاز اعتراضات در ایران، توافق هسته‌ای را هدف گرفته است و احتمال این‌که آمریکا از برجام خارج شود بار دیگر قوت گرفته است. ترامپ و مشاورانش احتمالا فکر می‌کنند که اکنون بهترین زمان برای از بین بردن برجام است و انجام این اقدام به ایرانی‌ها کمک می‌کنند تا اعتراضات خود را ادامه دهند، اما این طرز تفکر یک درک کاملا اشتباه از شرایط است؛ دلیل نخست آن است که برجام در ایران بسیار محبوب است، آن‌ها به این توافق به عنوان یک گام مهم در بهبود اقتصاد که خواسته اصلی آن‌ها در اعتراضات نیز همین موضوع بود نگاه می‌کنند. دلیل بعدی به علت تلاش کنونی دولت ایران برای مقصر جلوه دادن یک نیرو یا جریان خارجی از جمله آمریکا در مورد اعتراضات اخیر است که البته تاکنون موفق به انجام چنین کاری نشده است.»

در ادامه این یادداشت آمده است: «اگر دونالد ترامپ توافق هسته‌ای را لغو کند، دولت ایران دشمن خارجی مورد نظر خود را خواهد یافت تا با اتکا به آن روحیه مقاومت ملی را ترویج دهد. در این زمان درخواست از مردم ایران برای سرنگون کردن نظام خود ممکن است باعث مقاومت بیشتر علیه آمریکا شود.»

به گفته شرمن، توافق هسته‌ای در ایجاد شرایط کنونی حداقل تا حدی نقش داشته است؛ چرا که توقعات مردم را در مورد ریشه‌کن شدن بیکاری، آینده بهتر جوانان ایرانی و نیز مدرن‌تر شدن کشورشان افزایش داده است اما واقعیت‌ها که ما آن را به طرف ایرانی در طول مذاکرات نیز گوشزد کردیم این است که با توافق هسته‌ای تنها بخشی از مشکلات ایران حل می‌شود. اگر ترامپ واقعا به دنبال کمک به مردم ایران است بهتر است گام‌های دیگری بردارد؛ نخست این‌که آمریکا باید در همکاری با سازمان بین‌المللی از آزادی بیان، تجمع، حقوق برابر برای زنان و حق کسب و کار مناسب در همه کشورها از جمله ایران به شدت حمایت کند. ترامپ همچنین باید نشان دهد که خود او نیز به این حقوق پایبند است و از حمله به رسانه‌های آمریکایی پرهیز کند. همچنین باید از وزارت امور خارجه و دیپلمات‌های آن حمایت کافی به عمل آید تا برای از سرگیری دیپلماسی و رفع مشکلات بار دیگر آماده شوند. باید ممنوعیت صدور ویزا برای ایرانی‌هایی که خواستار ورود به آمریکا هستند برداشته شود و در نهایت تحریم‌های آمریکا در رابطه با حقوق بشر ادامه یابد.

در انتهای این یادداشت آمده است: «مردم ایران تاکنون برای خودشان اعتراض می‌کنند و ما نباید تلاش کنیم که به جای آن‌ها صحبت کنیم و بهانه‌ای به نظام ایران بدهیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار