وزير آموزش‌وپرورش در گردهمايی مشترک معاونان و مديران كل:

وزير آموزش‌وپرورش: غافل شدن از كار تيمي ما را از اهداف نظام تعليم وتربيت دور مي‌كند

تهران (پانا) - وزير آموزش‌وپرورش در گردهمايی مشترک معاونان و مديران كل همكاری، اعتماد و انسجام را سه مولفه موفقيت يک تيم دانست.

کد مطلب: ۶۹۸۹۹۳
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، سيدمحمد بطحايي با تجليل از همه مديران ومعاوناني كه در سال هاي اخير در حوزه هاي ستادي خدمت کردند و اكنون در جاهاي ديگر مشغول خدمت‌اند، گفت: موضوع تيم و كار تيمي درآموزش‌وپرورش بسيار مهم است توجه به آن بسيار ضروري است، غافل شدن ازمفهوم تيم وكار تيمي، ما را از اهداف نظام تعليم وتربيت دور مي كند.
وي ادامه داد: اولين موضوع مورد نياز كارتيمي، مهارت‌های موردنياز است كه افراد بايد مهارت هاي فردي مورد نياز را دارا باشند تا بتوانند تيم را همراهي كنند بنابراين اگر اعضاي تيم مهارت‌های لازم براي تعامل باساير اعضا و همچنين توانايي حل مسئله را نداشته باشند، اهداف تيم محقق نخواهد شد.
بطحايي افزود: برخي اوقات شاهد آن هستيم كه افراد به جاي مهارت حل مسئله به طور دائم، از صورت مسئله سخن مي گويد و مهارت حل مسئله را ندارند .
وي تصريح كرد: ممكن است همه افراد تمام مهارت‌های لازم رانداشته باشند اما در يك حوزه مهارت دارند و همكاري لازم را نيز باساير اعضا دارند واين موفقيت تيم رادرپي خواهد داشت.
وزير آموزش وپرورش خاطرنشان كرد: در يك دستگاه وسازمان، گروهي موفق است كه خود را تبديل به تيم كند و روحيه همكاري و همدلي را افزايش دهد.
براي تحقق اهداف يك تيم، اعضا بايد از چهار مرحله عبور كنند
وي ادامه داد: براي تحقق اهداف يك تيم، اعضا بايد از چهار مرحله عبور كنند اولين مورد مرحله شكل‌گیری است، وافراد در اين مرحله سعي مي كنند مهارت خود را به ساير اعضا نشان دهند و اين موضوع يك امر طبيعي است وسايرين بايد تحمل كنند تا تيم شكل گيرد.
عضوكابينه تدبير و اميد اضافه كرد: مرحله دوم توفاني شدن است كه بسيار مهم است وافراد سعي مي كنند با توجه به تجارب خود ايده‌های خود را اثبات كنند وآنها را در دستور كار تيم قرار دهند. در این مرحله برخی افراد که مهارت شنوايي كمتري دارند، بيشتر تلاش می‌کنند دیدگاه‌های خودشان را بر روح سازمان حاكم كنند وممكن است دراين مرحله ايده‌های افراد جاي اهداف تيم را بگيرد و مخاطراتی ازجمله متلاشي شدن تيم يا انشقاق در تيم، به وجود آيد و در نهايت تيم تنزل پيدا كند و تبديل به گروه شود یعنی اهداف گروه جايگزين اهداف تيم شود. در این حالت ممكن است ظاهر تيم حفظ شود اما اهداف موردنظر محقق نخواهد شد.
وي افزود: :در كار تيمي مهم نيست افراد چقدر حرف مي زنند بلكه آنچه مهم است اين است كه افراد اهداف تيم را تا چه ميزان محقق كرده‌اند. اعضاي تيم نبايد نسبت به هم موضع بگيرند.
بطحايي سومين مرحله كارتيمي را مرحله تعادل برشمرد و تصريح كرد: اگر اعضا از مرحله پرخطر دوم به سلامت بگذرند، به مرحله تثبيت می‌رسند ودر مرحله چهارم تيم به مرحله كارآمدي خواهد رسيد و همه اعضا ارزش گذاري شان بر روي ساير افراد براساس سهمي است كه افراد در پيشبرد اهداف تيم بر عهده داشتند.
سه امر برای موفقیت یک تیم
وي ادامه داد: همكاري، اعتماد و انسجام سه مولفه وعنصر مهم براي موفقيت تيم است. بنابراين تا آنجا كه ممكن است تعارض بايد در تيم كاهش پيدا كند وانسجام دائما در حال افزايش باشد.اعضاي تيم باید برنده شدن رابراي همه بدانند ودائما به موفقيت تيم بينديشند. اعضای یک تیم نبايد هر یک خودشان را از دیگران جدا بداند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار