در گفت‌وگو با پانا

رئیس سابق دفتر محصولات ارگانیک: استاندارد متولی صدور نشان ملی محصول ارگانیک است

تهران (پانا) - رئیس سابق دفتر تغذیه محصولات سالم و ارگانیک وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید سازمان ملی استاندارد ایران تنها دستگاه متولی و اجرایی کشور است که مجاز به صدور نشان ملی محصول ارگانیک بوده و به رسمیت شناخته می شود.

کد مطلب: ۶۹۸۶۵۵
لینک کوتاه کپی شد

رضا کاووسی در گفت‌وگو با خبرنگار پانا در پاسخ به این پرسش که مردم چگونه می‌توانند از ارگانیک بودن غذا یا محصول رستوران یا فروشگاه‌هایی که مدعی ارایه محصول ارگانیک هستند،اطمینان حاصل کنند، تصریح کرد:‌ از سال‌های گذشته مقرر شده است استاندارد محصولات ارگانیک و سالم توسط سازمان ملی استاندارد تدوین شود وپس از آن وزارت جهاد کشاورزی با همکاری نظام مهندسی کشاورزی بر‌آن نظارت کند.

کاووسی گفت:‌ انجمن ارگانیک که ان جی اوی خصوصی است نیز گواهی‌هایی را در خصوص محصولات ارگانیک ارایه می‌دهد اما گواهی‌هایی معتبر است که مطابق با استانداردهای سازمان ملی استاندارد و با نظارت و تایید وزارت جهاد کشاورزی ارایه شود.

وی افزود: تنها گواهی‌های صادر شده توسط استاندارد است که می‌تواند مصرف‌کنندگان را به این اطمینان برساند که محصول استانداردهای لازم برای ارگانیک بودن را کسب کرده است یا خیر و ادعاهایی که این روزها در کانال‌های مختلف یا فروشگاه‌ها یا رستوران‌ها مطرح می‌شود باید با ارایه این گواهی‌ها اثبات شود.

رئیس سابق دفتر تغذیه محصولات سالم و ارگانیک وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد:‌ اتحادیه اروپا استانداردهایی را برای محصولات ارگانیک تعیین کرده و براساس همین استانداردها شرکت‌هایی وجود دارند که گواهی‌های محصولات ارگانیک را صادر می‌کنند و این شرکت‌ها نیز از نظر فنی مورد تایید قرار گرفته‌اند و نظارت شدیدی را بر ارگانیک یا غیرارگانیک بودن محصولات انجام می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد:‌ تولید محصولات کشاورزی با استفاده از منابع آلی و بدون کاربرد مواد شیمیایی از سابقه‌ی بسیار طولانی برخوردار است، ولی جنبش کشاورزی زیستی که بر اساس تولید محصولات غذایی بدون استفاده از مواد شیمیایی مصنوعی استوار است و مقررات و استانداردهای خاص خود را دارد، از سابقه‌ چندانی برخوردار نیست.

وی ادامه داد:‌ این استانداردها توسط سازمان‌های بین‌المللی چون سازمان بین‌المللی استاندارد و فدراسیون بین‌المللی جنبش کشاورزی زیستی تدوین می‌شوند.

سلامت غذا در محصول ارگانیک مهم است نه عملکرد در واحد سطح

کاووسی با بیان اینکه میزان تولید در واحد سطح مزارعی که به سمت تولید محصولات ارگانیک حرکت می‌کنند در سال‌های نخست کاهش می‌یابد، عنوان کرد:‌ برای افزایش عملکرد در واحد سطح کشاورزی صنعتی چاره‌‌ای جز استفاده از کودهای شیمیایی وجود ندارد اما در مزارع ارگانیک به جای استفاده از علف‌کش از کارگر استفاده می‌شود و به جای افزایش عملکرد تنها به سلامت محصول توجه می‌شود.

وی ادامه داد:‌ براساس برخی تحقیقات صورت گرفته در آمریکا و استرالیا میزان تولید محصول در مزارعی که تولید ارگانیک داشته‌اند نیز تفاوت چندانی با مزارع صنعتی نداشته است.

کاووسی با تاکید بر ضرورت تفکیک محصول سالم و ارگانیک گفت: تعریف محصول سالم در کشاورزی محصولی است که حد مجازی از سموم را رعایت کرده است اما محصول ارگانیک به هیچ عنوان حق استفاده از کودهای شیمیایی را ندارند و حتی زمین این محصولات حداقل چهار سال قبل از کشت ارگانیک نباید از کود شیمیایی استفاده شده باشد.

وی افزود:‌ مزارع ارگانیک حریم دارند و درحریم آنها نیز نباید از کودهای شیمیایی استفاده شود و در استانداردهای اروپا نیز در گواهی‌های صادرشده به خوبی درج می‌شود که این محصول در زمینی که چند سال است وارد مرحله ارگانیک شده است اما به طور استاندارد محصول ارگانیک در زمینی کشت می‌شود که حدود سه سال است به آن کود شیمیایی داده نشده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار