معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش‌و‌پرورش مطرح کرد

هشدار به والدین درباره وسایل اضافی کوله‌پشتی دانش‌آموزان

تهران (پانا) - معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش وزن زیاد کوله پشتی یا کوله پشتی نامناسب را باعث ناهنجاری اسکلتی ستون فقرات در بین دانش آموزان دانست.

کد مطلب: ۶۹۸۴۸۴
لینک کوتاه کپی شد

مهرزاد حمیدی با حضور در استودیوالفبا در خصوص طرح سنجش کوله پشتی دانش آموزان، اظهار کرد: توجه به کوله پشتی یکی از مسایل مبتلا به دانش آموزان است که ۸۵ درصد دانش آموزان در دوران متوسطه کوله پشتی حمل می کنند.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه دانش آموز وظیفه حمل کوله پشتی از مدرسه و منزل را برعهده دارد لذا باید کوله پشتی از قاعده و استانداردهایی برخوردار باشد تا باعث آسیب های جسمانی دانش آموزان نشود.

حمیدی افزود: در مطالعات مختلف مطرح شده عدم رعایت وزن کوله پشتی برای دانش آموزان آسیب و پیامد منفی را در پی دارد. وزن زیاد کوله پشتی یا کوله پشتی نامناسب باعث می شود تا دانش آموز در ستون فقرات خود دچار ناهنجاری اسکلتی و تغییرات بیومکانیکی در وضعیت بدنش شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: خوشبختانه امروزه بچه ها کمتر از کیف استفاده و بیشتر کوله پشتی حمل می کنند. در واقع حمل کوله پشتی از کیف بسیار بهتر است حتی کوله پشتی های یک بندی هم باعث آسیب و ناهنجاری به ستون فقرات و ایجاد کمر درد می شود.

کوله نامناسب باعث انحنای ستون فقرات می‌شود

وی همچنین عنوان کرد: حمل کوله پشتی نامناسب که وزن هنجار مناسب ندارد باعث انحنای طبیعی ستون فقرات دانش اموزان می شود. وقتی کوله پشتی با وزن نامناسب، زمان و مسافت زیاد حمل می شود باعث آسیب به دانش آموز می شود.

حمیدی با اشاره به اینکه در برخی از دانش آموزان با فلج کوله‌ای مواجه هستیم افزود: فلج کوله‌ای یعنی حمل مداوم کوله پشتی توسط دانش آموزان که به دلیل اضافه وزن کوله پشتی و فشار بر روی شانه دانش آموز او بابی حسی مواجه می‌شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش یکی از آسیب‌های دیگر که توسط حمل کوله پشتی با وزن بالا در دانش آموزان ایجاد می‌شود را انحنانی ستون فقرات دانست که در این وضعیت ستون فقرات دانش آموزان دچار آسیب می‌شود.

وی اظهار کرد: مطالعات مختلفی برای علت حمل کوله پشتی با وزن بالای دانش آموزان انجام شده است که یکی از دلایل آنها وسواس دانش آموز برای بردن کتابها به مدرسه است. یکی دیگر از این عوامل حمل وسایل اضافه در کوله پشتی است که این موضوع باید کنترل شود.

حمیدی با اشاره به اینکه حمل کتب کمک آموزشی باعث سنگینی کوله پشتی دانش آموزان می‌شود افزود: به‌عنوان معاون تربیت بدنی و سلامت اعلام می‌کنم کوله پشتی و حمل آن، محتویات کوله پشتی و نحوه چینش وسایل باید از استاندارد خاصی برخوردار باشد که این موضوع نیاز به آگاهی بخشی دارد.

معاون تربیت بدنی و سلامت گفت: طبق پیمایش ملی و تحقیقاتی که با حضور یک تیم بر روی پروژه‌های مختلف انجام شده است نتایج حمل کوله پشتی با وزن بالا برای دانش آموزان به‌ویژه دختران هشدار دهنده و نگران کننده است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار پانا مبنی بر اینکه معاونت تربیت بدنی و سلامت چه اقدامی برای آگاهی بخشی معلمان ورزش و به‌خصوص والدین برای کاهش حجم کوله پشتی دانش آموزان دارد بیان کرد: ظرف چند ماه گذشته 15 هزار دانش آموز مورد سنجش قرار گرفته و کوله پشتی‌های آنها وزن شده است.

حمیدی ادامه داد: بر اساس جمع بندی صورت گرفته در می‌یابیم که با انتشار موضوع کوله پشتی توسط رسانه‌ها این موضوع اطلاع رسانی شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت تصریح کرد: دستورالعمل‌هایی از دستاوردهای طرح کوله پشتی مناسب برای دانش آموزان، توصیه‌ها و نتایج تحقیقات برای مدیران مدارس، معلمان تربیت بدنی و مراقبان سلامت بخشنامه خواهد شد تا از رهنمودهای لازم و استخراج شده از این اطلاعات استفاده کنند.

وی همچنین اضافه کرد: همراه سازی والدین با این موضوع بسیار مهم است توصیه می‌شود که باید به والدین در خصوص وسایل اضافی که به کوله پشتی دانش آموزان اضافه می‌کنند هشدار داده شود .

حمیدی با بیان اینکه حدود 40 درصد وزن کوله پشتی‌های دانش آموزان وسایل شخصی آنها است افزود: افرادی که دانش آموز چاق دارند و حجم عضلانی آنها کمتر است باید برای حمل کوله پشتی با حجم کم و مناسب آگاهی پیدا کنند .

معاون تربیت بدنی و سلامت اشاره کرد: در اولین جلسه شورای معاونین بحث کوله پشتی را مطرح خواهم کرد زیرا این موضوع یکی از مسائل مهم در خصوص دانش آموزان است.

وی با بیان اینکه 85 درصد دانش آموزان از کوله پشتی استفاده می‌کنند گفت: طبق آمار در کل کشور 48 درصد وزن کوله پشتی وسایل آموزشی،12درصد کتاب‌های کمک آموزشی و 40 درصد وسایل شخصی همراه با وزن کوله پشتی است.

حمیدی اظهار کرد: فلج کوله‌ای دانش آموزان پیامدهای آزاردهنده‌ای دارد که در پی آن عضله دانش آموز در اثر تداوم حمل وزن زیاد کوله پشتی بی‌حس شده و به مهره آنها فشار وارد می‌کند . فلج کوله‌ای یک نشانه و توصیه است تا برای مدتی کوله پشتی را پایین گذاشته و سپس آن را حمل کنیم.

وزن کوله باید 10 درصد وزن دانش آموز باشد

معاون تربیت بدنی و سلامت بیان کرد: وزن کوله پشتی به وزن دانش آموز باید 10 درصد باشد که در شهر تهران این وزن 12 درصد است همچنین طبق تحقیقات انجام شده وزن کوله پشتی به وزن دانش آموزان در مدارس خاص 11 درصد ، مدارس غیرانتفاعی 10 درصد ، مدارس دولتی 8 درصد و مدارس روستایی 7 درصد است.

وی با بیان اینکه در کل کشور وزن کوله پشتی 25 درصد دانش آموزان بیشتر از نرم است افزود: این درصد در شهر تهران 50 درصد بوده و نصف دانش آموزان تهرانی بیشتر از وزن مجاز کوله پشتی را حمل می‌کنند.

معاون تربیت بدنی و سلامت با بیان اینکه 50 درصد افراد در مدارس خاص وزن کوله پشتی بیشتر از استاندارد است گفت: 75 درصد دانش آموزان محصل در مدارس خاص کتب آموزشی حمل می‌کنند این موضوع در مدارس غیرانتفاعی 70 درصد، در مدارس دولتی 40 درصد و در مدارس روستایی 30 درصد است.

حمیدی با تأکید بر اینکه باید یک بسته فعالیتی تحت عنوان تألیفات آمادگی جسمانی و آگاهی برای حمل کوله پشتی مناسب تهیه شود نحوه صحیح حمل کوله پشتی را توضیح داد و گفت: کوله پشتی‌های دانش آموزان باید بندهای طرفینی و کمری از جنس اسفنج داشته باشند .

وی ضمن اشاره به نحوه انداختن کوله پشتی بر روی شانه‌های دانش آموزان تصریح کرد: تنظیم بندهای کوله پشتی باید طول مساوی داشته باشند تا وسایل در دو طرف این کوله‌ها با وزن یکسانی حمل شوند.

وی ادامه داد: وسایل سنگین در کوله پشتی‌های دانش آموزان باید به ستون فقرات بچسبد ، وسایل دارای وزن متوسط باید در میانه کوله پشتی باشند و وسایل دارای وزن کم نیز باید نزدیک به بدن دانش آموز باشند. کوله پشتی باید در گودی کمر دانش آموز قرار بگیرد.

معاون تربیت بدنی و سلامت با تأکید بر اینکه وقتی 85 درصد دانش آموزان کوله استفاده می‌کنند باید استانداردهای لازم آگاهی بخشی سراسری شود گفت: وزن کوله پشتی دانش آموزان باید 10 درصد وزن بدن باشد که این موضوع متناسب با سن و دوره تحصیلی دانش آموز متفاوت است.

حمیدی در پایان اضافه کرد: نظام تعلیم و تربیت در سبک سازی کتب درسی و دفترهای آموزشی سهم بزرگی دارد لذا والدین و دانش آموزان باید از این موضوع آگاهی داشته باشند و با خودمراقبتی آگاهی این موضوع را ترویج دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار