در گفت‌وگو با پانا

عضو اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو:‌ قیمت خودروهای خارجی شکسته می‌شود

تهران (پانا) - عضو هیات مدیره اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو می‌گوید با آزاد شدن ثبت سفارش واردات خودرو تا پایان هفته جاری، قیمت خودروهای خارجی شکسته می‌شود و ممکن است شاهد رونق معاملات در ماه‌های پایانی سال باشیم اما هیچ چیز در بازار، قابل پیش‌بینی قطعی نیست.

کد مطلب: ۶۹۸۱۴۳
لینک کوتاه کپی شد

نعمت‌الله کاشانی نسب در گفت‌وگو با خبرنگار پانا، تصریح کرد:‌ تحرک ایجاد‌شده در برخی از بازارها به بازار خودرو سرایت نکرده و معاملات خودرو همچنان در رکود است.

عضو هیات مدیره اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در خصوص اطلاعیه وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره عدم تصمیم خودروسازان به افزایش قیمت خودرو افزود:‌ البته خودروسازان تصمیم به افزایش قیمت داشتند به طور مثال شرکت خودروسازی سایپا در نظر داشت قیمت سراتو را افزایش دهد که اجرایی نشد و یکی ازمهمترین دلایل افزایش قیمت خودرو در بازار خودروهای دست دوم نیز توقف ثبت سفارش بوده است.

رکود گذشته در بازار خودرو ادامه دارد

کاشانی نسب تصریح کرد: اگر چه بازار با افزایش قیمت به ویژه در خودروهای خارجی همراه است اما معاملات رونق نگرفته و همان رکود گذشته ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه دستورالعمل جدید واردات و ثبت سفارش خودرو هنوز ابلاغ نشده است، خاطرنشان کرد:‌ آخر هفته جاری این دستورالعمل ابلاغ خواهد شد و تاثیر مستقیم آن بر بازار خودرو شکستن حباب قیمت خودروهای خارجی است .

بازار منتظرابلاغ دستورالعمل واردات و ثبت سفارش خودور است

کاشانی نسب تصریح کرد:‌ وقتی واردات آزاد شود از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها جلوگیری می‌شود و بازارنیز منتظراست تا این تصمیم اثرات خود را بر قیمت‌ها اعمال کند.

عضو هیات مدیره اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو اظهار کرد: متاسفانه مجوزهای واردات خودرو در اختیار شرکت‌های خاص است و به دلیل اطلاعی که از احتمال توقف ثبت سفارش وجود داشت، برخی شرکت‌ها خودروها را در انبار دپو کردند تا در زمان توقف چندین ماهه به تدریج از این رانت استفاده کنند.

وی افزود: البته دولت باید زودتر در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کرد زیرا طولانی شدن روند تصمیم‌گیری موجب شد تا خودروهای خارجی افزایش قیمت ناگهانی را تجربه کنند.

کاشانی نسب تصریح کرد:‌ هم تولید و هم واردات خودرو کشور در شرایط انحصار است و با وجود آزاد بودن واردات خودروهای خارجی تنها شرکت‌ها و نمایندگی‌های بزرگ می‌توانند به واردات اقدام کنند و این وضعیت انحصاری را در زمینه قیمت‌گذاری خودرو ایجاد کرده است.

خدمات پس از فروش مناسبی به خودروهای وارداتی ارایه نمی‌شود

عضو هیات مدیره اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروخاطرنشان کرد: ‌اگرچه ارایه مجوز به نمایندگی‌ها و شرکت‌‌ها برای واردات با هدف تقویت خدمات پس از فروش صورت گرفته است اما در عمل خدمات پس از فروش مناسبی به خودروهای خارجی ارایه نمی‌شود.

وی تصریح کرد:‌ باید همانند گذشته واردات خودرو برای اشخاص حقیقی آزاد باشد و افراد مطابق سیلقه و تمایل خود، خودروی مورد نظر را وارد کنند و به طور حتم قیمت‌تمام‌شده خودروی وارداتی از نمایندگی‌های کمتر خواهد بود.

کاشانی نسب تصریح کرد:‌ هر بازاری که در آن انحصار باشد دچار نابسامانی و آشفتگی می‌شود اما اگر رقابت وجود داشته باشد ضمن بهبود شرایط ، منافع مصرف‌کننده نیزتامین خواهد شد.

وی افزود: علت گرانی خودرو بیش از قیمت واقعی آن این است که بازار در انحصار است و رقابتی در بحث قیمت‌گذاری وجود ندارد.

عضو هیات مدیره اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروبا بیان اینکه تخلفات و گزارش‌هایی که در معاملات خودرو صورت گیرد در اتحادیه نمایشگاه‌داران مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، تصریح کرد:‌ کمیسیون حل اختلاف به شکایات رسیدگی می‌کند اما باید گفت آمار تخلفات نمایشگاه‌داران دارای پروانه کمتر از یک درصد است و آمار تخلفات نمایشگاه‌داران برای نمایشگاههای بدون پروانه است.

وی افزود:‌ مردم باید مراقب باشند و از واحدهای مجاز به خرید اقدام کنند چون تعهدی پشت این خرید وجود ندارد و اگر مردم مراقب باشند تخلف‌ها به شدت کاهش می‌یابد.

کاشانی نسب درباره پیش‌بینی خود از بازارخودرو در ماههای پایانی سال گفت:‌ ممکن است با آزاد شدن ثبت سفارش واردات خودرو شاهد رونق معاملات در ماههای پایانی سال باشیم اما هیچ چیز در بازار قابل پیش‌بینی قطعی نیست.

گفتنی است مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت روز گذشته اعلام کرد در شرایط کنونی تصمیمی مبنی بر افزایش قیمت خودرو وجود ندارد و موضوع افزایش قیمت خودروهای داخلی خلاف واقع است.

وزارت صنعت در این اطلاعیه تاکید کرده است: از سوی دیگر برخی خودروسازها از جمله ایران خودرو برای رفاه حال مشتریان خود تخفیفات فصلی ارائه داده بودند که با پایان مهلت تخفیف مورد نظر، قیمت خودروهای این شرکت به حالت قبلی بازگشته و موضوع افزایش قیمت مطرح نبوده است.

این اطلاعیه می‌افزاید: همچنین گروه خودروسازی سایپا نیز در راستای حمایت از مصرف کنندگان و سیاست‌های دولت خدمتگزار دستور عدم افزایش قیمت را صادر کرده است و موضوع افزایش قیمت در مقطع فعلی در این شرکت نیز اجراء نمی‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار