مدیر آموزش و پرورش کلات در جلسه شورای هماهنگی دارالقرآن مطرح کرد؛

تفکر انتقادی و حل مسئله را در قرآن بجویید

جلسه شورای هماهنگی دارالقرآن المهدی (عج) با حضور مدیرآموزش و پرورش کلات، معاون پرورشی و تربیت بدنی، کارشناسان حوزه پرورشی، قرآن، عترت و نماز و جمعی از مربیان قرآنی و پرورشی در سالن کنفرانس آموزش و پرورش کلات برگزار شد.

کد مطلب: ۶۹۸۱۳۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از خراسان رضوی، داریوش پایسته مدیر آموزش و پرورش کلات در جلسه هماهنگی دارالقرآن المهدی (عج) کلات گفت: دارالقرآن کلات باید کارویژه دارالقرآنی داشته باشد. از این حیث دارالقرآن می تواند بر اساس راهبرد و سیاستی که تعیین می کند نقطه عطفی در سطح شهرستان باشد.

پایسته با اشاره به تقویت زمینه های قرآنی افزود: شاخص های فرهنگ قرآنی باید تهیه و نصب شود و انس با قرآن بیشتر تقویت گردد . یکی از کار ویژه های مهم و اصلی دارالقرآن، ایجاد هماهنگی است.

مدیر آموزش و پرورش کلات در بُعد ایجاد هماهنگی خاطر نشان کرد: یکی از مهم ترین کارویژه هایی که می بایست در دستور کار قرار بگیرد، شناسایی دانش آموزان و افراد مستعد شهرستان و همچنین راه اندازی پایگاه های سنجش و استعداد یابی قرآنی است. از این حیث می طلبد تا با مدارس در جهت رصد فرهنگ قرآنی هم در بُعد نظارت، هم در بُعد ارایه خدمات و اجرا هماهنگی لازم به عمل آید.

پایسته تأکید کرد: اندیشه های قرآنی پایه را شناسایی و تقویت نمایید و بر اساس بوم شهرستان و هویت قومی و محلی آن ها را بسط و گسترش دهید. اخلاق و مکارم دینی باید در دستور کار قرار بگیرد و تشریح و توزیع گردد. در بحث تقویت انس با قرآن، در بُعد احساس، دانش آموز بایستی احساس و تجربه ی با قرآن زیستن را داشته باشد.

جلسه شورای هماهنگی دارالقرآن المهدی (عج) با حضور داریوش پایسته مدیر آموزش و پرورش کلات، معاونت پرورشی و تربیت بدنی، کارشناسان حوزه پرورشی، قرآن، عترت و نماز و جمعی از مربیان قرآنی و پرورشی در سالن کنفرانس آموزش و پرورش کلات برگزار شد.

مدیر آموزش و پرورش کلات در ادامه افزود: لازم است افکار سازمان یافته و سازمان فکری بر مبنای قرآن قرار بگیرد. از این حیث بایستی دانش آموزان را با اندیشه و ایده لوژی قرآنی آشنا نماییم. هدف اصلی دارالقرآن تربیت چند بُعدی دانش آموزان است.

پایسته در زمینه اجرای اصولی قرآن گفت: دانش آموز اندیشه داشته باشد، احساس بنماید ولی اجرا نداشته باشد، به نوعی آداب نشستن در برابر قرآن، آداب برخورد با قرآن و شیوه استفاده از آن را نداند، بایستی دارالقرآن در این زمینه ورود پیدا کند.

مدیر آموزش و پرورش کلات با اشاره به اینکه آیا نگاه قومیتی به مسایل اجتماعی برآمده از قرآن است افزود: گام مهم دیگری که بر مبنای آن باید رنامه ریزی شود، تغییر رفتار بر مبنای قرآن است. روخوانی قرآن را همه داریم ولی فهمی که بایستی از آن استخراج شود را نداریم. آیا افرادی که بر اساس نگاه قومیتی به مسایل اجتماعی می نگرند، مترود قرآن اند یا مطلوب قرآن؟

پایسته افزود: به نوعی افراد بایستی نسبت به قومیت ها بی تفاوت باشند و نسبت به هویت اسلامی آگاه شوند. از این حیث وضع موجود در جامعه باید بر اساس شناسایی های انجام شده در سه جایگاه مدرسه، مسجد و خانواده ترسیم گردد و بر مبنای هر کدام از این ها، کار ویژه ی مأموریتی تعریف و اجرا شود.

مدیر آموزش و پرورش کلات در ادامه به تفضیل، سه جایگاه مهم ذکر شده پرداخت و خانواده را از این جهت که انسان از دل خانواده پرورش می یابد و جنس مخاطب نهاد آموزش و پرورش انسان است، مهم ارزیابی نمود و تأکید کرد: خانواده را باید بشناسید و بررسی کنید که دارالقرآن نسبت به آن چه جایگاهی دارد.

پایسته در این نشست تاکید کرد که همه حوزه قرآن آموزش نیست و خاطر نشان کرد: در برخی موارد بایستی تجوید، قرائت و حفظ را آموزش داد اما همه حوزه قرآن آموزش نیست و در قالب بازی و سرگرمی بایستی مسایل قرآنی را آموزش دهیم. دانش آموز باید به تفکر وادار شود که قرآن درباره فلان مسئله چه می گوید. از این حیث حل مسئله را از قرآن باید جست.

داریوش پایسته مدیر آموزش و پرورش کلات خطاب به کارشناسان حوزه فرهنگی، هنری و پرورشی و قرآن و عترت پیرامون بررسی، رصد و حرکت در زمینه فعالیت های قرآنی گفت: جنس مخاطبان ما در سنین 6 تا 17 سال قرار دارند و 11 سال از عمرشان را در نهاد تعلیم تربیت می گذرانند و این وظیفه ای مهم بر دوش ماست که بررسی شود هر یک از ارگان های سازمان تبلیغات، اوقاف، دفتر امام جمعه و... چه اقداماتی را در طول این مدت انجام داده اند. بایستی با توجه به ظرفیت و امکانات شهرستان آرمان ها تعیین و بر اساس آن گام ها تعریف نمود و سپس شناسایی، جذب، آموزش انجام دهیم تا در نهایت به برونداد ختم شود.

درپایان مدیر آموزش و پرورش کلات یادآور شد که نگاه به حوزه فعالیت های قرآنی بایستی نگاه شهرستانی باشد تا نگاه شهری و در بخش های مختلف شهرستان، لایین، زاوین و روستاها به مدت یک هفته فعالیت های شناسایی و جذب افراد مستعد قرآن بر اساس راهبرد های تعیین شده و برنامه های عملیاتی تدوین شده اجرا گردد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار