شهردار تهران خبر داد: درخواست شهرداران کلانشهرها برای دیدار با رئیس جمهور

تهران (پانا) - شهردار تهران از درخواست شهرداران کلانشهرها برای ملاقات با رئیس جمهور در راستای حل مشکلات خبر داد.

کد مطلب: ۶۹۸۰۹۰
لینک کوتاه کپی شد

محمدعلی نجفی صبح امروز در نشست شهرداران کلانشهرهای کشور که در ساختمان بهشت برگزار شد با جمع‌بندی جلسه امروز شهرداران کلانشهرها، گفت: پیشنهاد شد نامه‌ای برای رئیس جمهور نوشته و تقاضای دیدار با وی داشته باشیم تا موارد و مشکلات شهرداران کلانشهرها در آن جلسه بررسی شود.

وی همچنین با بیان اینکه پیشنهاد می‌شود کارگروه خاصی در خصوص آلودگی هوا تشکیل شود، گفت: آلودگی هوا مسئله‌ای است که تقریبا همه کلانشهرها به آن مبتلا هستند و می‌توانیم در این کارگروه اقدامات مشترک و تجربیات را منتقل کنیم.

وی ادامه داد : پیشنهاد تشکیل کمیته مدیریت بحران و زلزله و تشکیل کارگروه آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی نیز توسط شهرداران کلانشهر ها مطرح شده است که می توان در این کارگروههای مشترک برای انتقال و اشتراک تجربیات استفاده کرد.

وی با بیان اینکه همفکری و بحث تعامل با نمایندگان مجلس در مورد قانون بودجه 97 در دستور کار قرار داشت، گفت: در لایحه‌ای که دولت تقدیم مجلس کرده، نکات مثبتی برای مدیریت شهرها ذکر شده اما کافی نیست و نمی‌تواند به طور کامل رافع مشکلات شهرها در سال آتی باشد و برخی نکات هم منفی است که امیدواریم نمایندگان مجلس با توجه به مجموعه مسائل و مشکلات، تغییرات لازم را اعمال کنند.

وی همچنین با بیان اینکه موضوع دوم در این جلسه بحث عملکرد و آینده بانک شهر بود، افزود: برخی تاکید کردند عملکرد بانک شهر مورد حمایت همه سهامداران است و از مردم تقاضا داریم که استقبال و اشتیاق بیشتری برای سپرده گذاری در بانک شهر داشته باشند. همچنین در مورد مدلی برای انتخاب هیات مدیره بعدی صحبت شد و مقرر شد کارگروهی تشکیل شود تا در جلسه فوق‌العاده مدل هیات مدیره را تصویب کنیم.

نجفی با بیان اینکه بنا نداریم هیات مدیره را تغییر دهیم اما با اتمام عمر هیات مدیره یا افرادی از این میان و یا افراد جدیدی انتخاب خواهند شد، افزود: هیات مدیره باید هفت نفره باشد که حداقل سه نفر کم دارند و باید اصلاح شود.

شهردار تهران با بیان اینکه نیاز به مدل جدیدی داریم،‌ عنوان کرد: کلانشهرها سهم مختلفی در سهام بانک شهر دارند و برخی عنوان می‌کنند که باید به نسبت سهم تصمیم گرفته شود یا بر اساس مدل؛ البته بنا نیست اعضای هیات مدیره را تغییر دهیم.

وی افزود: در مورد عملکرد بانک شهر رضایت نسبی است، چرا که برخی اقدامات را مثبت دانسته و برخی نیز معتقدند باید اقدامات تغییر و سیاست‌های جدیدی اتخاذ شود که این مسئله گوشزد شد، اما آنچه که مهم است اینکه این بانک مورد حمایت تک تک ما است و در توسعه شهری نقش مهمی ایفا کرده و باید این ابزار مناسب برای توسعه شهرها حفظ شود.

نجفی در ادامه با بیان اینکه موضوع سومی که در این جلسه مطرح شد بحث طرح درآمدهای پایدار بود که از دولت و مجلس می‌خواهیم که به فوریت این موضوع را در دستور بررسی قرار دهند، گفت: مدیریت شهری خاکریز اول است و هر تکامل و توسعه‌ای در مدیریت شهری می‌تواند کار دولت را آسان‌تر کند.

شهردار تهران با بیان اینکه بازسازی و نوسازی بافت فرسوده یکی از مهمترین مسائل است گفت: همه کلانشهرها درگیر و گرفتار این موضوع هستند و علاقمندیم که در این زمینه به دولت کمک کنیم اما دولت هم باید اختیارات و منابع لازم را به شهرداری بدهد.

وی افزود: پیشنهاد می‌شود نمایندگان مجلس تا قبل از تصویب لایحه بودجه با ما جلسه گذاشته و نظرات ما را هم بشنوند.

شهردار تهران همچنین در ادامه به بحث زلزله تهران اشاره کرد و گفت: افراد متخصص خیلی بد موضوع زلزله در تهران را توضیح می‌دهند و اینکه اگر زلزله هفت ریشتری در تهران بیاید 90 درصد شهر تخریب می‌شود، درست نیست و اصلا اینگونه نخواهد بود. چرا که میزان شتاب، عمق و ... متفاوت است و چه بسا زلزله هفت ریشتری بیاید اما مشکلی ایجاد نشود و شما می‌بینید در زلزله سرپل ذهاب خیلی از ساختمان‌های شهری تخریب نشده اند و در تهران نیز ساختمان‌های مقاوم زیاد است.

در این جلسه شهرداران کلانشهرهای قم، مشهد، کرج، اصفهان، قزوین، تبریز و اهواز حضور داشتند که به بحث و تبادل نظر پرداختند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار