بهروز افخمی: مدارس سینمایی کارکردهای آموزشی خود را از دست داده‌اند

تهران (پانا) - بهروز افخمی معتقد است، مدارس سینمایی کارکردهای آموزشی خود را از دست داده‌اند. درگذشته حجم کتاب‌ها و اطلاعاتی که درباره سینما موجود بود از یک قفسه با ده ردیف کتاب بیشتر نمی‌شد اما امروز اوضاع تغییر کرده است و اطلاعات منحصراً در دست مدارس سينمايي نیست.

کد مطلب: ۶۹۷۷۴۴
لینک کوتاه کپی شد

بهروز افخمی در کارگاه تخصصی فیلمنامه «دوره راه نما» که با نام شهید مرتضی حسین‌پور در حاشیه هشتمین دوره جشنواره عمار برگزار شد، گفت: فن زنده ماندن قصه حفظ حس کنجکاوی در مخاطب است که البته الگو و قاعده از پیش تعیین شده‌ای ندارد و هر فیلمسازی که در این زمینه مستعد باشد به طور ذاتی باید بتواند این شیوه را در خود کشف و از آن استفاده کند .

این کارگردان در کارگاه فیلمنامه دوره راه‌نما که با نام «شهید مرتضی حسین پور» در حاشیه هشتمین جشنواره عمار برگزار شد،تسلط بر فن قصه‌گویی را از اصلی‌ترین شیوه‌های زنده ماندن اثر ذکر کرد و گفت: هارون الرشید چون نمی‌توانست بیشتر از چهار زن داشته باشد، هر شب یکی از زنهایش را می‌کشت اما شهرزاد تنها زنی بود که با قصه گویی برای خلیفه هر شب قصه را در نقطه‌ای حساس تمام می‌کرد، به طوری که خلیفه که خواب‌آلود شده بود نه می‌توانست از دنبال کردن داستان منصرف شود و نه می‌توانست ادامه آن را حدس بزند به همین دلیل شهرزاد را زنده نگه می‌داشت تا ادامه قصه را فردا شب برای او تعریف کند و این گونه توانست هزار یک شب از خلیفه مهلت بگیرد .

فن زنده ماندن قصه را بیاموزید

وی افزود: گاهی ممکن است، فیلمنامه نویس هدفش پول یا شهرت باشد اما برای رسیدن به هدفش باید مخاطب را پای فیلم نگه دارد پس باید خوب قصه بگوید. یعنی «بعد چه شد» را در قصه‌اش لحاظ کند. اگر شما فن زنده ماندن قصه را بلد نباشید دیگر فرقی نمی‌کند هدف شما بیان یک ایده ذهنی باشد یا به تصویر کشیدن حقیقت چون در هر صورت شما به هدفتان نخواهید رسید .

افخمی اظهار داشت: ایجاد سئوال «بعد چه شد» تنها قاعده حفظ مخاطب است ولی اصلاً کار ساده‌ای نیست، چون ممکن است برخی ازمخاطبان علاقه‌ای به شنیدن ادامه داستان شما نداشته باشند. روزانه میلیون‌ها مخاطب در جهان در انتظار خوراک هستند و بیشتر از 30 ثانیه به شما وقت نمی‌دهند چون کنترل تلویزیون دستشان است و اگر قصه آنها را جذب نکند خیلی راحت شبکه را عوض می‌کنند .

کارگردان فیلم روباه افزود: خلق لحظه‌ای که در آن مخاطب طوری گرفتار شود که هم نتواند از خیرش بگذرد و هم نتواند آن را حدس بزند سخت است. در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی امکان دسترسی راحت‌تری برای جلب مخاطب وجود دارد. فضای مجازی یکی از بسترهایی است که این امکان را برای شما فراهم می‌کند اما به همان میزان نگه داشتن مخاطب سخت‌تر شده است؛ چرا که او گزینه‌های متعددی برای انتخاب دارد و خیلی راحت می‌تواند شما را کنار بگذارد .

مدارس سینمایی کارکردهای آموزشی خود را از دست داده‌اند

وی در ادامه به شرایط سهل الوصول و در اين حال سخت و دشوار برای فیلمسازان جوان اشاره کرد و گفت: امروزه مدارس سینمایی کارکردهای آموزشی خود را از دست داده‌اند. زمان ما حجم کتاب‌ها و اطلاعاتی که درباره سینما موجود بود از یک قفسه با ده ردیف کتاب بیشتر نمی‌شد اما امروز اوضاع تغییر کرده است و اطلاعات منحصراً در دست مدارس نیست. اگر زبان بلد باشید که کار برایتان خیلی راحت است اگر هم بلد نباشید باهمین زبان فارسی 100 برابر اطلاعاتی که زمان ما بود را می‌توانید به دست بیاورید .

افخمی با اشاره تسهیل شدن شرایط ساخت برای همگان بیان داشت: از نظر امکانات شرایط برای ساخت مهیاتر از قبل شده، برای همین هر کس می‌تواند فیلم بسازد و هر کسی می‌تواند از طریقی که خودش کشف کرده است مخاطب شما را بدزدد .

وی افزود: شما یا می‌توانید فیلم بسازید یا نمی‌توانید. اما آن کسی که بلد نیست با انواع و اقسام شیوهها توجیه می‌کند. مثلاً می‌گوید فیلم من را 20 سال دیگر می‌فهمند یا می‌گویند تماشاچی‌ها مبتذل شده‌اند و فیلم مبتذل می‌بینید .

نیاز به حرف تازه در سینما

کارگردان «شوکران» در خصوص شیوه‌های تمرین و کسب مهارت گفت: هر چیزی که به صورت الگو درآمده باشد دیگر به درد نخواهد خورد چون ما در سینما به حرف تازه نیاز داریم. شما هیچ الگویی را نمی‌توانید تعقیب کنید چون شخصیت تازه‌ای هستید و با میلیون‌ها آدم دیگر فرق می‌کنید اگر دراین زمینه حرف تازه‌ای داشته باشید معلوم می‌شود که این کاره هستید یا نیستید .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار