در گفت‌وگو با پانا

موسوی‌زاده، جامعه‌شناس: خشونت خانگی علیه زنان بالاترین نوع خشونت در کشور است

تهران (پانا) به گفته حميده موسي‌زاده، جامع‌شناس و فعال حوزه زنان، خشونت خانگی علیه زنان بالاترین نوع خشونت در کشور محسوب می‌شود و جامعه زنان نیازمند قوانین حمایتی مناسب است.

کد مطلب: ۶۹۷۷۰۸
لینک کوتاه کپی شد

موسوی‌زاده در گفت‌وگو با پانا، با بیان اینکه خشونت خانگی علیه زنان بالاترین نوع خشونت در کشور محسوب می‌شود، گفت: در این زمینه فاقد قانون هستیم و جامعه زنان کشور نیازمند قوانین حمایتی مناسب است. در جامعه در موارد متعددی شاهد خشونت علیه زنان هستیم و این خشونت در قالب خشونت جسمی، آزارهای خیابانی و خانگی، جنسی و روحی اعمال می‌شود.

این جامعه شناس درباره اظهارنظر اخیر رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان در مورد لایحه منع خشونت علیه زنان اظهارداشت: از نگاه سیاسی به لایحه منع خشونت علیه زنان باید پرهیز کرد و مسائل زنان باید در بستر موضوعات اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد. زن همانند مرد، انسان و از حقوق و کرامت انسانی برخوردار است و بر اساس اصول 20 و 21 قانون اساسی و طبق آیات قرآن، کرامت انسانی و برابری حقوق برای زنان همچون مردان وجود دارد.

موسوی‌زاده با بیان اینکه لایحه منع خشونت علیه زنان خلاءهای قانونی نسبت به جامعه زنان را برطرف می‌کند، گفت: تصویب این لایحه می‌تواند وضعیت امنیت زنان جامعه را بهبود ببخشد البته لایحه تامین امنیت زنان باید در صورتی تصویب شود که به تمام جوانب حمایتی از این قشر بپردازد و به تحکیم بنیان خانواده‌ها نیز منجر شود.

این جامعه شناس و فعال حوزه زنان با تأکید بر اینکه آموزش‌، فرهنگ‌سازی و رفع خلاهای قانونی در کاهش خشونت علیه زنان موثر است، گفت: در حوزه آموزش و فرهنگ‌سازی ضعیف عمل کرده‌ایم و آموزش‌ها به درستی ارائه نمی‌شود. در واقع ضعف اطلاع رسانی موجب شده تا معضلات اجتماعی و فرهنگی از جمله مساله خشونت علیه زنان و کودکان روز به روز در جامعه بیشتر شود.

وی همچنین با بیان اینکه برگزاری کارگاه های آموزشی مهارت‌های زندگی می تواند موجب کاهش خشونت علیه زنان شود، گفت: وقتی زن و مرد در راستای آموزش مهارت‌های زندگی قرار می گیرند با مهارت‌های عاطفی و حقوقی یکدیگر بیشتر آشنا می شوند و این امر موجب کاهش بسیاری از مشکلات آن‌ها در زندگی می‌شود.

موسوی‌زاده درباره آخرین وضعیت لایحه منع خشونت علیه زنان نیز گفت: تا جایی که می‌دانم این لایحه هم‌اکنون برای بازبینی در اختیار کارشناسان قوه قضائیه است و به زودی به صحن علنی مجلس ارائه خواهد شد.

زهرا آیت‌اللهی، رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان اخیرا در سرمقاله‌ای در روزنامه کیهان انتقادات شدیدی به لایحه منع خشونت علیه زنان وارد کرده که با واکنش‌هایی روبرو شده است. در بخشی از این سرمقاله آمده است: «این لایحه به نحوی تنظیم شده که حمایت تنها درصدی از زنان که تحت ظلم همسرانشان یا دیگر مردان در خارج از منزل یا در خانواده قرار می‌گیرند را شامل می‌شود؛ اما نتیجه آن همه خانواده‌ها را تهدید می‌کند و مردان را به وحشت می‌اندازد که مبادا هر رفتار و اقدام آنها مصداقی از مصادیق خشونت علیه زنان تلقی شود و درنهایت، به آرامش و روح صمیمیت و یکپارچگی در خانواده آسیب می‌زند و خانه را به معرکه‌ای تبدیل می‌کند برای فرار زنان از مسئولیت‌هایشان و خارج کردن مردان از جایگاه اصلیشان که مدیریت خانواده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار