دبیر علمی اولین کنگره حقوق شهروندی با رویکرد فرهنگی:

اگر جامعه را نقد نکنیم گناه کردیم

تهران (پانا) - دبیر علمی اولین کنگره حقوق شهروندی با رویکرد فرهنگی تاکید کرد که بر همه واجب است که جامعه را نقد کنند.

کد مطلب: ۶۹۷۶۲۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش ایسنا، سیدمحمد هاشمی دبیر علمی اولین کنگره حقوق شهروندی با رویکرد فرهنگی با بیان اینکه دو سال شعاری به عنوان حقوق شهروندی وارد حقوق ایران شده است با ابراز امیدواری برای تبدیل آن از فکر به عمل گفت: «افراد انسانی باید قدر این کرامت را بدانند و آثار مترتب بر آن را پاس بدارند. بر اساس جنگ جهانی دوم مظهری از حقوق بشر پدیدار شد و پیام آن برابری، برادری و همبستگی میان انسان‌ها بود.»

وی عنوان کرد: «آنچه مسلم است این است که بر اساس قانون اساسی چه در زمان مشروطیت چه پس از جمهوری اسلامی مندرجات زیبای مبنایی برای انسانها وجود دارد. از نظر مبنایی چهار اصل اساسی مورد تاکید و توجه است که والاترین آن کرامت و ارزش انسانی است. اصل دوم آزادی است. انسانها از برکت کرامت امور خود را انجام می‌دهند. سومین اصل برابری انسان هاست. بر اساس آن هیچ تفاوتی میان انسان ها نیست و چهارمین اصل مهم نیز برادری است. این اصول مبنا و پایه گذار حقوق بشر هستند و هر کدام متفرعاتی دارند.»

هاشمی عنوان کرد: «حقوق مدنی - سیاسی جلوه‌های حقوق بشر را مورد توجه قرار داده است. اصل دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد حق همبستگی است. در کشور در یک تا دو ماه گذشته اصل همبستگی بسیار مورد توجه قرار گرفت که در خصوص زلزله اتفاق افتاد. سه جلوه هنجاری، ساختاری، رفتاری حقوق بشر قابل بررسی است. بر اساس جلوه هنجاری حقوق بشر به صورت اعلامیه قابل توجه است و نکات بسیار زیبایی در آن جای گرفته است مانند توجه به اصل آزادی. از نظر ساختاری تاملاتی وجود دارد. ما حق نقد مثبت و منفی داریم. ما با مشکلاتی مواجه هستیم اما ضوابط محدود کننده ای در این زمینه وجود دارد. قرآن کریم در جایی به خودجوشی در تشکلات توجه دارد. در نتیجه اگر جامعه و یا یکدیگر را نقد نکنیم گناه کردیم. این جلسه می تواند زمینه ساز این تبیین باشد.»

وی در پایان تصریح کرد: «در زمینه جلوه رفتاری کشورهای جهان سوم به جای اینکه انسانها را مترادف یکدیگر قرار دهند آنها را در تضاد بایکدیگر قرار می دهند. یکی از ضروریات قابل توجه دیگر در تحقق حقوق شهروندی اخلاق است که به عقیده من می توان تحت عنوان آزادی از آن یاد کرد. امیدوارم جامعه ما از این برکات استفاده مطلوب داشته باشد که برکت آن همان آزادگی است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار