در گفت‌وگو با پانا

حیدری، کارشناس محیط زیست: خسارت‌ خشکسالی از سیل و زلزله سنگین‌تر است

تهران (پانا) - کارشناس و فعال محیط زیست از کاهش 30 درصدی میزان بارش‌ها در کشور طی پاییز سال جاری نسبت به مدت مشابه خود در سال گذشته خبر داد.

کد مطلب: ۶۹۶۸۱۲
لینک کوتاه کپی شد

محمد حیدری در گفت‌وگو با پانا، با اشاره به کمبود بارش در سال جاری اظهارداشت: با توجه به شاخص SPEI (نقشه‌های پایش خکسالی) در دوازده ماهه منتهی به پایان آبان‌ماه در اغلب مناطق کشور شاهد خشکسالی خفیف و متوسط هستیم.

وی با بیان اینکه از ابتدای مهرماه که سال آبی شروع می‌شود در بسیاری از استان‌ها شاهد کاهش بارش نزولات جوی بوده‌ایم، گفت: طبق اعلام سازمان هواشناسی، پنج استان اصفهان، قم، خراسان جنوبی، مرکزی و یزد بیشترین کاهش بارش را داشته‌اند به طوری که این استان‌ها با کمبود۸۰ درصدی بارش مواجه شدند .

این کارشناس محیط زیست درخصوص وضعیت بارش تهران گفت: تهران از ابتدای سال آبی امسال،۱۰ میلی‌متر بارش باران داشته است که نسبت به میانگین بلند مدت با کاهش 70 درصدی مواجه شد.

وی با بیان اینکه در دو ماه مهر و آبان فقر بارشی شدید در کشور حاکم بوده است، گفت: امیدواریم در فصل زمستان کمبود بارش‌ها تا حدی جبران شود.

حیدری با بیان اینکه حدود ۹۵ درصد مساحت کشور دچار خشکسالی است، گفت: از این میزان ۱۱ درصد آن خشکسالی خفیف، ۳۹ درصد خشکسالی متوسط، ۳۳ درصد خشکسالی شدید و ۱۳ درصد خشکسالی بسیار شدید است و حدود 5 درصد مساحت کشور دارای وضعیت طبیعی است .

این استاد دانشگاه آزاد گفت: پدیده خشکسالی به تدریج به یک بلای طبیعی تبدیل می‌شود و خسارت‌های ناشی از آن به مراتب از سیل و زلزله سنگین‌تر است اما چون به تدریج ایجاد می‌شود برای مردم نامحسوس‌ است. ایران با میانگین بارش 250 میلی‌متر در سال در مقابل 900 میلی‌متر متوسط بارندگی جهانی به طور طبیعی در کمربند خشکی کره زمین قرار دارد و بحران کم‌آبی روبه‌رو بوده‌ است.

این کارشناس محیط زیست در خصوص تأثیر تغییر اقلیم در وضعیت بارش‌های ایران گفت: تغییر اقلیم موضوعی نیست که ظرف یک سال اتفاق بیافتد و به صورت تدریجی شکل می‌‌‌گیرد. طبق پیش‌بینی‌های هواشناسی، دمای اکثر استان‌های کشور رو به افزایش است و تمامی مدل‌های پیش‌بینی نشان می‌دهد که دمای اکثر نقاط کشور تا سال ۲۰۳۰ بین یک دهم تا یک درجه با توجه به مکان‌های مختلف افزایش می‌یابد.

حیدری درباره پیش‌بینی خشکسالی در ایران نیز توضیح داد: البته ما قدرت پیش‌بینی خشکسالی در ایران را تا یک سال بعد نداریم و حتی نمی‌توان ۶ ماه بعد را به‌راحتی پیش‌بینی کنیم.

وی با تأکید بر اینکه پایش وضعیت خشکسالی توسط مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران انجام می‌شود، گفت: پایش وضعیت خشکسالی موجب می‌شود تا برای کاهش خسارت‌های سنگین اقتصادی و اجتماعی ناشی از خشکسالی، قبل از وقوع حادثه تدابیر لازم اتخاذ شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار