رئیس سازمان دانش آموزی استان سمنان:

مدارس طبیعت؛ مکانی برای تعلیم زندگی به کودکان

سمنان (پانا) - رئیس سازمان دانش آموزی استان سمنان مدارس طبیعت را جدا از آموزش‌های رسمی دانست که در محیط زیست و در کنار درختان و طبیعت تشکیل می شود.

کد مطلب: ۶۹۶۴۱۸
لینک کوتاه کپی شد

محمدرضا عامریان در دیدار با مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان، خاطرنشان کرد: کودکان امروز در چهار دیواری خانه ها گرفتار شده و ارتباط آنها با دنیای طبیعی بسیار محدود شده است. تحقیقات معتبر علمی تایید می کنند که جداشدن از فضای طبیعی در دوران کودکی، اثر منفی بر رشد سالم کودک (در سه حوزه رشد شناختی، عاطفی_هیجانی،‌ ارزشی) و همچنین دیدگاه ها و رفتار حامی محیط زیست کودک دارد.

وی افزود: خلاصه نظام آموزشی ما نیز این شده است که کودکان به یک جعبه دیگر به نام کلاس منتقل می شوند و در یک سیستم آموزشی که به همه کودکان موضوعی یکسان، به یک شیوه می آموزد، گرفتار شوند، نظامی که محصول انقلاب صنعتی است. نظامی که در آن مدرسه یه کارخانه است و کودکان تعدادی محصول در نظر گرفته می شوند. دست آخر نیز اندک وقت آزاد کودکان توسط تبلت و تلوزیون و کامپیوتر دزیده می‌شود.

رئیس سازمان دانش آموزی استان سمنان یادآور شد: مدرسه طبیعت قلمرویی است برای کودکان فضایی که در آن امکان تعامل آزادانه، کنجکاوانه و سرخوشانه با طبیعت برای کودکان فراهم است. تجربه‌های کودکانه در این فضا، تعامل آزادانه و ملموس با همه عناصر طبیعت از جمله آب، خاک، سنگ، چوب، گیاه و حیوان را در برمی‌گیرد؛ تعاملی باز و آزاد، تک نفره یا جمعی و بر اساس انگیزش‌های درونی خود کودکان.

عامریان با بیان اینکه مدرسه طبیعت یعنی فرصت و امکان یادگیری خودانگیخته و خلاقانه، اظهار داشت: لمس خاک و آب و باد و باران و تماشای ضرباهنگ رنگ‌ها و گوش سپردن به نواهای شگفت‌انگیز طبیعت، بذرهای خلاقیت را در ذهن کودک پرورش می‌دهد.

وی تاکید داشت: بسیاری از کودکان و نوجوانان، امروزه فرصت تجربه طبیعت را ندارند و شناخت آن‌ها از طبیعت محدود به رسانه‌ها و دنیای مجازی شده است. هنگامی که تجربه‌ای وجود نداشته باشد در پی آن عشقی هم به وجود نخواهد آمد و هنگامی که عشقی وجود نداشته باشد، آگاهی نیز به تنهایی راهی پیش نخواهد برد.

زئیس سازمان دانش آموزی استان سمنان ادامه داد: در جریان تجربه مستمر و ملموس طبیعت، ارزش‌های طبیعت در کودکان نهادینه می‌شود و در آینده موجب عشق و احترام آن‌ها به محیط زیست خواهد شد. در این صورت می‌توان انتظار نسلی را داشت که دغدغه‌های محیط زیستی بیشتری داشته باشند و نسبت به مسائل مربوط به آن واکنش نشان دهند.

عامریان با اشاره به مطالب ذکر شده، به تاسیس مدرسه طبیعت توسط سازمان دانش آموزی استان سمنان در آینده خبر داد و گفت: سازمان دانش آموزی استان سمنان در راستای نهادینه نمودن فرهنگ محیط زیست و اشاعه و ارتقاء آن در عموم جامعه خصوصاً دانش آموزان به عنوان اقشار مؤثر و اقشار آسیب پذیر جامعه، تصمیم به تاسیس مدرسه طبیعت در آینده برای دانش آموزان مقاطع تحصیلی ابتدایی و راهنمایی دارد.

وی، هدف از اجرای این طرح را، توسعه فرهنگ زیست محیطی عنوان کرد و اظهار داشت: دانش آموزان به عنوان حافظان محیط زیست، از هرگونه آسیب به محیط زیست جلوگیری و مسائل‌آموزشی در زمینه محیط زیست را به دیگران توصیه می کنند. همچنین آموزش و اطلاع رسانی مسائل زیست محیطی به دانش آموزان، جلب مشارکت دانش آموزان به عنوان آینده سازان کشور جهت کنترل و کاهش بعضی از معضلات زیست محیطی، ایجاد حس مسئولیت بین دانش اموزان نسبت به رعایت مسائل زیست محیطی، استفاده از توان فزاینده جامعه دانش آموزی جهت انتقال پیام های زیست محیطی به درون خانه و خانواده، از دیگر اهداف اجرای آن می باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار