استفاده از تجربه پلاسکو برای ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن

تهران (پانا) - کلیات طرح الزام شورای شهر تهران مبنی بر تشکیل کمیته ارتقای ایمنی ساختمان‌های شهر تهران جهت پیگیری تحقق خروجی‌ها و پیشنهادات گزارش‌های تهیه شده در کارگروه‌های دولت، مجلس و شورای شهر و سایر نهادها و سازمان‌ها پیرامون بررسی حادثه پلاسکو در جلسه امروز شورای شهر تهران رأی آورد.

کد مطلب: ۶۹۶۳۵۴
لینک کوتاه کپی شد

در جلسه سی‌ودوم شورای شهر تهران، بررسی طرح الزام شورای شهر تهران مبنی بر تشکیل کمیته ارتقای ایمنی ساختمان‌های شهر تهران جهت پیگیری تحقق خروجی‌ها و پیشنهادات گزارش‌های تهیه شده در کاگروه‌های دولت، مجلس و شورای شهر و سایر نهادها و سازمان‌ها درخصوص حادثه پلاسکو روی میز بررسی اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت و محمد سالاری به عنوان ارائه دهنده این طرح در دفاع از این طرح، گفت: بعد از پلاسکو کمیته‌های زیادی درخصوص چرایی حادثه پلاسکو و بررسی مابقی ساختمان‌های ناایمن که ممکن بود حوادثی مشابه ساختمان پلاسکو داشته باشند، تشکیل شد.

وی با بیان اینکه حالا پس از گذشت یک سال همه مطالعات در کتابخانه مانده است، گفت: لذا باید کارگروهی تشکیل شود تا با محوریت شورا و حضور همه نهادها این مطالعات را بررسی کند تا موجب تدوین آیین‌نامه و یا مقررات شود، چراکه می‌بینیم در حادثه پلاسکو بالاخره مسوول مشخصی هم پیدا نشد.

در ادامه زهرا صدراعظم نوری رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران، ری و تجریش ضمن مخالفت با این طرح به تشریح رد دلایل طرح مذکور پرداخت و گفت: در راستای انجام تکالیف مقرر در گزارش ارائه شده از سوی کارگروه دولت به منظور تحقق ایمنی ساختمان‌ها، اقداماتی انجام شده است که در این راستا شورای عالی معماری مصوبه‌ای داشته که بیش از چند طرح این مصوبه مربوط به شهرداری تهران بوده است که باید درخصوص سرانجام این مصوبه پرس‌وجو کنیم.

وی با بیان اینکه کمیته ایمنی و بحران ذیل کمیسیون سلامت فعالیت می‌کند که در این راستا اقدام به شناسایی ساختمان‌های پرخطر کرده‌ایم، گفت: 7300 ساختمان ناایمن در تهران وجود دارد که 430 ساختمان بسیار پرخطر هستند و از این میان 3400 ساختمان پرخطر و 3400 ساختمان میان‌خطر هستند که در این مدت با قید فوریت، ایمن‌سازی 10 پاساژ را دستور کار قرار داده‌ایم.

رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران، ری و تجریش با بیان اینکه بهترین راهکار، اجرای قوانین است نه وضع مصوبه جدید، گفت: نیازی به تشکیل کمیته جدید نیست بلکه این کارگروهی که در این طرح پیشنهاد داده شده است، می‌تواند ذیل کمیته ایمنی کمیسیون سلامت فعالیت کند.

همچنین الویری نیز با بیان اینکه عادت کرده‌ایم که تا مصوبه‌ای اجرا نمی‌شود یک مصوبه دیگر وضع کنیم، گفت: این رویه غلط است و جالب است که براساس مصوبه 25 مردادماه سال 95 در شورای عالی شهرسازی، شهرداری مکلف شده است که اطلس زیرپهنه‌های زلزله را تهیه و به تصویب برساند که هنوز این اقدامات جای سوال است.

سرانجام کلیات طرح الزام شورای شهر تهران مبنی بر تشکیل کمیته ارتقای ایمنی ساختمان‌های شهر تهران جهت پیگیری تحقق خروجی‌ها و پیشنهادات گزارش‌های تهیه شده در کاگروه‌های دولت، مجلس و شورای شهر و سایر نهادها و سازمان‌ها پیرامون بررسی حادثه پلاسکو با اکثریت آراء تصویب شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار