دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش خبر داد

رایزنی با مجلس برای کاهش تعطیلات تابستانی مدارس

تهران (پانا) - دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش تقویم آموزشی فعلی را آسیب‌زا خواند و خواهان کوتاه‌تر شدن تعطیلات تابستانی مدارس شد.

کد مطلب: ۶۹۶۲۳۲
لینک کوتاه کپی شد
مهدی نوید ادهم در نشست خبری امروز 3 دی ماه که به مناسبت ششمین سالروز رونمایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برگزار شد، با این پیش فرض که نظام فعلی آموزش و پرورش نظام مطلوبی نیست،‌اظهار کرد: باتوجه به اینکه تغییر این نظام نزدیک به صد ساله، کار ساده ای نیست این تحول عزمی ملی می طلبد و اگر همکاری همه دستگاه ها نباشد این تحول ممکن نیست.
وی افزود: باید مجددا بگویم که سند تحول یک پروژه آموزش و پرورشی نیست بلکه باید آن را یک پروژه ملی ببینیم و سهم خود را در پیشبرد آن تعریف کنیم.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش هدف سند تحول را زمینه سازی برای ارتقاء آموزش و پرورش، انسجام در سیاستگذاری ها، نهادینه کردن برنامه های محوری و همگرایی برنامه ها عنوان کرد و گفت: در اجرای سند چهار مرحله در پیش بود که مرحله تولید و تصویب را پشت سر گذاشتیم. تدارک زیرساخت ها و اجرای راهکارهای تحولی مراحل بعد هستند که زمانبر هستند.
وی با اشاره به مدل مفهومی سند در بخش های تدوین، تصویب، تبلیغ و تبیین افزود: شما خبرنگاران می توانید در بخش تبیین سند تحول بنیادین به ما کمک کنید تا دیگران فهم عمیق تری از هویت یابی نسل جوان داشته باشند.
تغییر ماموریت شورای عالی متناسب با سند تحول
نوید ادهم با اشاره به نقش شورای عالی در اجرای سند اضافه کرد: از سال ۹۰ که سند رونمایی شد تا امروز ۱۱۸ جلسه با ۳۴ مصوبه داشتیم. شورای عالی متناسب با سند تغییر ماموریت داد. امروز بیش از هرچیز به سیاستگذاری در اجرای سند و نظارت بر آن تاکید داریم.
مقاومت در برابر تغییرات از مشکلات اجرای سند است
وی با اشاره به سختی های تحقق سند بیان کرد: یکی از سختی های ما مقاومت در برابر تغییر است مثلا ارزشیابی توصیفی در معلمان هنوز با مقاومت مواجه است و ما برای تغییر دیدگاهها با مشکل بسیار مواجه هستیم. امروز درس تفکر و سواد رسانه ای را داریم اما چون در کنکور سوال ندارد خانواده ها ترجیح می دهند دانش آموز وقت خود را به جای آن به فیزیک و شیمی اختصاص دهد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش بر همراهی مجلس در تامین منابع مالی برای اجرای سند تاکید کرد و گفت: امیدوارم مجلس همکاری لازم را در این زمینه با آموزش و پرورش داشته باشد.
نوید ادهم در ادامه به اقداماتی که در جهت اجرای سند انجام شده اشاره کرد و افزود: آیین نامه هدایت تحصیلی، برنامه ریزی زیر نظام ها و برنامه درسی ملی از جمله این اقدامات است که اجرایی شده است.
چالش های اجرای سند تحول
وی ادامه داد: ما با یک چالش مدیریتی مواجه هستیم که علاوه بر تثبیت وضع موجود تغییر وضع موجود را نیز می طلبد. چالش های دیگر منابع مالی، منابع انسانی، تقسیم کار ملی و در نهایت کنکور است.
نوید ادهم فرایند اجرای سند را رشد یابنده توصیف کرد و گفت: امروز بیش از گذشته گفتمان سند درون و بیرون آموزش و پرورش ساری و جاری است البته التزام و سرعت در بخش های مختلف با شدت و ضعف مواجه است.
وی با اشاره به آماده نبودن برخی زیرساخت ها گفت: نیروی انسانی یکی از زیرساخت های اصلی است که آماده نبود و امروز دانشگاه فرهنگیان در خوشبینانه ترین حالت ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر وارد سیستم می کند در حالی که نیروی انسانی ما بیش از ۹۰۰ هزار نفر است و برای آموزش آن ها باید چاره اندیشی شود.
تقویم آموزشی فعلی آسیب زا است
دبیر شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به تقویم آموزشی مصوب مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما معتقدیم ۳ ماه تعطیلات تابستانی آسیب فراوان آموزشی، فرهنگی و اجتماعی دارد. باید بتوانیم آن را تغییر دهیم حتی مذاکرات بسیاری با مجلس داشتیم. دولت از مجلس خواست تصمیم گیری درباره تقویم آموزشی را به شورای عالی آموزش و پرورش واگذار کند اما مورد قبول واقع نشد و ما امیدواریم بتوانیم مجلس را در این خصوص قانع کنیم.
سازمان سنجش تغییر ماهیت داده است
وی در خصوص تلاش برای حذف کنکور نیز افزود: سازمان سنجش تغییر ماهیت داده و به جای سنجش آموزش کشور که هدف تاسیس این سازمان است به برگزارکننده کنکور و آزمون تبدیل شده است. سازمان سنجش باید درخصوص روش جایگزین کنکور تحقیق کند و چاره ای برای آن بیندیشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار