قسمت دوم/ رئیس کمیته میراث فرهنگی در گفت‌وگو با پانا اعلام کرد

عزم شورای شهر تهران برای نامگذاری خیابانی به نام مصدق در اسفند96

تهران (پانا) - رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران از عزم شورا برای نامگذاری خیابانی به نام مصدق در 28 اسفند96 خبر داد.

کد مطلب: ۶۹۶۰۹۱
لینک کوتاه کپی شد

حفظ آثار تاریخی و میراثی، جذب گردشگر خارجی، ایجاد راسته‌های گردشگری، نامگذاری خیابانی به نام مصدق و خروج پادگان‌ها و مراکز نظامی از شهر تهران موضوعاتی است که در دوره‌های قبلی شورا مطرح شد اما بی‌نتیجه مانده و پیگیری آن به شورای پنجم منتقل شده است. بیش از سه ماه از فعالیت شورای پنجم می‌گذرد و گزارش 100 روزه عملکرد پارلمان محلی منتشر شده است. سرویس اجتماعی پانا در گفت‌وگویی با حسن خلیل آبادی، رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران، به عملکرد صد روزه شوار در حوزه‌های گوناگون پرداخته است که بخش نخست آن روز گذشته منتشر شد و در بخش دوم در پی می آید.

شما رئیس کمیته میراث فرهنگی در شورای پنجم شهر تهران هستید، شورا برای حفظ آثار تاریخی در پایتخت چه اقدامی انجام داده است؟

میراث فرهنگی پایتخت حال خوبی ندارد. حدود 350 بنای میراثی در تهران وجود دارد که در فهرست آثار ملی ثبت شده است و فقط کاخ گلستان ثبت جهانی شده است. برخی از بناهایی که در فهرست آثار ملی ثبت شده است، به خوبی مراقبت نمی‌شود و به حال خود رها شده‌اند. به حریم برخی از بناها تعرض شده و در حریم آن‌ها ساخت‌وساز می‌شود. در صورتی که نباید در حریم این بناهای تاریخی اجازه ساخت‌وساز داده شود.

در تهران مدیریت یکپارچه برای حفظ میراث تاریخی وجود ندارد. بخشی از این موضوع به شهرداری مربوط است و بخشی از آن بر عهده اداره میراث فرهنگی شهر تهران قرار دارد اما به علت کمبود بودجه و نبود نظارت دقیق بر آن، شاهدیم که ابنیه تاریخی وضع خوبی ندارد.

باید برای حفظ ابنیه تاریخی تهران مدیریت یکپارچه ایجاد شود که قرار است این موضوع در کمیته میراث فرهنگی شورا پیگیری شود و برای آن سه راهبرد تعریف شده است. در ابتدا تهران باید مقصد گردشگری شود. پیش از این گردشگران به مدت دو شب در تهران اقامت داشتند اما هم‌اکنون به شش شب اقامت افزایش یافته و این اتفاق خوبی است. علاوه بر این مناطقی که بناهای گردشگری دارد از نظر امنیتی و اجتماعی مورد نیاز گردشگران، باید ساماندهی شود.

یکی از مشکلات اساسی گردشگری در تهران فقدان سرویس‌های بهداشتی است. در واقع به مسایل بهداشتی شهر که مسایلی پیش پا افتاده است بی‌توجهی می‌کنیم. این موضوعات در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر پیگیری خواهد شد. از طرفی با مهارت اجتماعی در سطح شهر فاصله داریم. رفتارهای فردی ما خوب است اما رفتارهای اجتماعی برای جذب توریست باید تقویت شود اگر این موضوع تقویت شود حال فرهنگ عمومی بهتر می‌شود و در نهایت گردشگر نیز جذب خواهد شد.

علاوه بر این باید ابنیه تاریخی تهران را به مردم معرفی کنیم و پس از آن، کار محافظت از این بناها باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد. مردم اهمیت میراث تهران را نمی‌دانند به این علت که منابع فریبنده درآمد در تهران زیاد و به درآمدزایی از میراث تاریخی توجهی نمی‌شود.

یکی از طرح‌هایی که قرار بود در شورای دوره چهارم با همکاری اداره میراث فرهنگی انجام شود، ایجاد پیاده‌راه گردشگری در خیابان «ویلا» بود، این طرح به کجا رسید؟

برای این موضوع دو خیابان «لاله‌زار» و «ویلا» پیشنهاد شده است. البته ایجاد راسته‌های گردشگری باید مطالعه شود تا به سرنوشت پیاده‌راه 17 شهریور دچار نشود. باید پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی در اجرای چنین طرح‌هایی وجود داشته باشد و حتما در اجرای آن رضایت مردم در نظر گرفته شود.

نامگذاری خیابانی به نام دکتر مصدق یکی از مطالباتی است که علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته در دوره‌های قبلی شورا ناکام مانده است، آیا این اتفاق در شورای پنجم عملی می‌شود؟

مصدق چهره‌ای ملی است و هیچ فرد منصفی نمی‌تواند خدمات او را انکار کند. زحماتی که مصدق برای ایران کشیده برای کشورهای خاور میانه الگو شده است و آنها خیابان هایی را به نام او نامگذاری کرده اند. مرحوم مصدق مورد غضب انگلیس، آمریکا و مستکبران زمان بوده و در عین حال یکی از چهره‌های مبارز و وطن دوست بوده است. شأن مصدق این است که یکی از معابر بزرگ به نام او نامگذاری شود. البته از سوی مراکزی حساسیت‌هایی نسبت به نامگذاری خیابانی به نام مصدق وجود دارد که این حساسیت‌ها باید با گفت‌وگو حل شود.

در کمیته نامگذاری موضوع نامگذاری خیابانی به نام دکتر مصدق را به عنوان مطالبه عمومی پیگیری خواهیم کرد. حساسیت‌هایی را که وجود دارد نیز با گفت‌وگو برطرف خواهیم کرد و امیدواریم شورای پنجم در روز 29 اسفندماه که سالروز ملی شدن صنعت نفت است و یا در روز 28 مردادماه سال آینده خیابانی را به نام مصدق نامگذاری کند که البته این عزم در شورای شهر پنجم وجود دارد .

قانون «انتقال پادگان‌ها و اماکن نیروهای مسلح به خارج از حریم شهرها» مصوب سال 88 مجلس است اما هنوز تعداد زیادی از مراکز نظامی از جمله پادگان نیروی هوایی در منطقه 13 تهران در شهر فعال هستند، شورا برای انتقال پادگان‌ها به حریم شهر چه کارهایی انجام داده است؟

حضور پادگان‌ها در شهر در زمان پهلوی توسعه و تقویت یافت. بعد از انقلاب نیز بخشی از پادگان‌ها به خاطر جنگ تقویت شدند، پس از جنگ نیز رویکرد خروج پادگان‌ها از شهر مطرحو به خروج مراکز نظامی از شهر تبدیل به قانون شد. باید با مذاکراتی که با مراکز نظامی از جمله ارتش، وزارت دفاع و سپاه انجام می‌شود، درخواست کنیم تا پادگان‌های باقی‌مانده از تهران خارج شود. طبق استانداردهای تعریف شده برای جهانشهرها نباید مراکز بزرگ نظامی در شهر وجود داشته باشد اما در تهران انواع و اقسام مراکز تولیدی، کارخانه سیمان، خودروسازی و پادگان وجود دارد که باید ساماندهی شود.امیدواریم با تفاهمی که شورا با دستگاه‌های مربوطه انجام می‌دهد، بتوانیم پادگان‌ها را از تهران خارج کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار