حماسه عملیات کربلای چهار تداعی کننده غربت و مظلومیت؛

غواص لامردی کربلای چهار از آن روزهای پر از مخاطره می گوید

غواص لامردی گفت: سردی هوا انگشتان دستها را به سختی به هم می رساند ، در کوهستان و خشکی می توان به تکه سنگی یا گودالی پناه برد اما در آب کاری از دست کسی بر نمی آمد و غواصان کربلای چهار رفته رفته در لابلای نیزار ها به سی متری عراقی ها رسیدند.

کد مطلب: ۶۹۵۹۷۷
لینک کوتاه کپی شد

سید حسین احمدی زاده در گفت و گو با خبرنگار پانا فارس در آستانه سوم دی ماه سالروز رشادتهای رزمندگان بخصوص غواصان شهید عملیات کربلای چهار ، اظهار داشت: منطقه شلمچه شقایق زار خون هزاران کبوتر خونین بالی است که در آسمان لایتناهی به پرواز در آمدند و آنانی که به این سرزمین پا گذاشتند، بخوبی می دانند این سرزمین کربلای دیگری است و این خاک به ریختن خون های پاکی گواهی می دهد.

این رزمنده هشت سال دفاع مقدس با یادآوری خاطرات آن دوران ابراز کرد: آبانماه ۱۳۶۵بود که به همراه تنی چند از دانش آموز معلمان دانشسرای تربیت معلم لامرد برای هفتمین بار عازم جبهه شدیم، در آنجا به همراه شهید قاسم دست گشاده ، حسن اکبری ، مسعود رضایی ،کاظم شمسی ، ابراهیم زائری و تعداد دیگری از دوستان به عضویت گردان غواصی حضرت رسول (ص) به فرماندهی شهید والامقام امان الله عباسی جمعی لشکر ۱۹فجر در آمدیم.

وی ادامه داد: مدت ۴۵روز در منطقه ای که شبیه منطقه عملیاتی کربلای چهار بود، در سرمای شدید در سه مرحله صبح و عصر و شب در آبهای گل آلود منطقه آموزش های لازم را فرا گرفتیم تا اینکه یک شب قبل از شروع عملیات ما را با وسایل نقلیه ایی که برای انتقال رزمندگان آماده کرده بودند، به منطقه عملیاتی شلمچه انتقال دادند.

احمدی زاده در بخش دیگری از خاطره خود گفت: طبق برنامه ریزیهای قبلی قرار بود غواصان خط شکن از چهار محور شلمچه، ابوالخصیب، ام الرصاص و اروند به خط مقدم دشمن یورش ببرند و سپس نیروهای کمکی برای ادامه عملیات با استفاده از قایق های تندرو خود را به مواضع از قبل تعیین شده برسانند .

یادگار هشت سال عشق و حماسه در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: عملیات می بایست طبق برنامه در ساعت ۱۰/۳۰ با رمز محمد رسول الله (ص) آغاز شود، قبل از ساعت شروع از پشت خاکریز بیرون آمدیم و بصورت ستونی وارد آب شدیم منطقه شلمچه مانند ام الرصاص منطقه آبی خاکی بود عمق آب در قسمتهای مختلف متفاوت بود، برخی جاها باید زیر آب میرفتیم و با اشنوگل یا لوله تنفسی نفس میکشیدیم و در برخی قسمتها هم در آب راه میرفتیم.

وی افزود: عراقی ها منطقه را با تیر رسام و خمپاره هدف قرار میدادند، سردی هوا انگشتان دستها را به سختی به هم میرساند، پمادی که برای گرم نگه داشتن بدن به ما داده بودند به جهت نفوذ آب در لباس های غواصی نمیتوانست جلو سرمای شدید را بگیرد، شرایط در آب بسیار سخت بود، چنانچه در خشکی می جنگی میتوان گودالی زد و یا در کوهستان به پشت تکه سنگی پناه گرفت اما در آب از دست کسی کاری بر نمی آمد و رفته رفته در لابلای نیزارها به سی متری عراقی ها رسیدیم.

احمدی زاده با بیان اینکه این عملیات مقدمه ای شد برای پیروزی در عملیات کربلای پنج، افزود: در همین لحظه با روشن شدن منور های دشمن آسمان منطقه مثل روز روشن شد عراقی ها که از قبل به جهت اطلاعات دقیق دریافتی از ساعت عملیات مطلع بودند با توپ چهار لول، تیربار بچه های غواص را هدف قرار میدادند از نیزارها تا سنگرهای دشمن نیز پوشیده شده بود از موانع گوناگون هشتپریهای نوک تیز که پا و دست غواصان را شکافته بود و در اینجا بود که پس از به شهادت رسیدن تعداد زیادی از غواصان جنگ تن به تن با نارنجک های دستی شروع شد و خط اول دشمن سقوط کرد و به دلیل اینکه در محورهای دیگر موفقیت های چندانی حاصل نشده بود، ساعت هفت صبح دستور عقب نشینی صادر شد.

چند روزی بیشتر از دومین سالگرد انتشار خبر کشف پیکرهای مطهر 175 شهید غواصی که با دستان بسته در یک گور دسته جمعی پیدا شدند، نمی‌گذشت که خبر از پیدا شدن تعدادی دیگر از شهدای غواص همان عملیات کربلای 4 با دستان بسته اعلام شد.

پیدا شدن این شهدا بهانه‌ای شد که بار دیگر حماسه های این شهدا و عملیات کربلای چهار مرور و به خاطر بیاوریم که این دریادلان و خط شکنان چه حماسه هایی را آفریدند.

به راستی بازگشت شهدای غواص عملیات چهار جمله " شهدا از دست نمی روند ، آنها به دست می آیند " برایمان تداعی شد.

گزارشگر/سیدمحمدحقایقی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار