علیرضا رئیسیان: اتفاق «پرده آخر» بايد براي «ابدو يك روز» هم مي افتد

تهران (پانا) - علیرضا رئیسیان کارگردان سینمای ایران درباره تجربه‌ داوری در بخش فیلم‌های اول و دوم نهمین جشنواره فیلم فجر، صحبت کرد.

کد مطلب: ۶۹۵۹۴۲
لینک کوتاه کپی شد
رئیسیان گفت: من در این دوره، در کنار رخشان بنی اعتماد، پروانه معصومی، کیانوش عیاری و مرحوم رسول ملاقلی‌پور داوران بخش فیلم‌های اول و دوم بودیم. به‌خاطر دارم که در نهمین جشنواره فیلم فجر بخش فیلم‌های اول و دوم اهمیت بسیاری داشت، چرا که اولین سالی بود که این بخش رقابتی برگزار می‌شد. آقای بهشتی در آن سال از من برای داوری این بخش دعوت کردند، من هم چون ترکیب داوران را، ترکیب خوبی دیدم، این دعوت را قبول کردم. در این بخش 21 فیلم حضور داشت که از این بین این فیلم‌ها، فیلم آقای واروژ کریم مسیحی با نام «پرده آخر» جوایز اصلی جشنواره را به دست آورد و از این حیث، تا به حال بالاترین تعداد جایزه جشنواره را برده است. یعنی اگر بخواهیم نگاهی دقیق به موفقیت یک فیلم اول در بخش سودای سیمرغ بیاندازیم، حتی فیلم «ابد و یک روز» آقای روستایی هم به این اندازه جایزه نبرده است، فارغ از این که «ابد و یک روز» در دو بخش سودای سیمرغ و نگاه نو جایزه گرفت در حالی که تمام جوایز فیلم «پرده آخر» جزو جوایز اصلی جشنواره در بخش اصلی (مانند بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین بازیگر و غیره) بود.
رئیسیان ادامه داد: ما به آقای بهشتی دبیر وقت جشنواره فیلم فجر گفتیم که کیفیت فیلم آقای کریم مسیحی بالاتر‌ از حد یک فیلم اول است و از دبیر جشنواره خواهش کردیم که این فیلم در بخش مسابقه اصلی قرار بگیرد که آقای بهشتی هم قبول کرد. کاش با فیلم آقای روستایی هم همین کار را می‌کردند، یعنی یا در بخش سودای سیمرغ قضاوت می‌شد یا در بخش فیلم‌های اول.
عضو هیئت داوران نهمین جشنواره فیلم فجر بیان کرد: در آن سال و از بین فیلم‌های اول منهای «پرده آخر»، ما تصمیم گرفتیم فیلم آقای داریوش فرهنگ به نام «دو فیلم با یک بلیت» جایزه ویژه هیئت داوران را به دست آورد. فیلمی که استثنایی نبود اما فیلم خوبی بود. از آن سو فیلم سینمایی «سایه خیال» با این که فیلم اول آقای دلیر بود، از فضای بهتری نسبت به سایر فیلم‌های اول آن سال برخوردار بود و ما سیمرغ بلورین را به او دادیم. بعد از آن هم دیگر آقای دلیر فیلم نساخت. خاطرم است آرای هیئت داوران، نسبت به فیلم‌ها مختلف بود و اینگونه نبود که همه داوران نسبت به یک فیلم متفق‌القول باشند.
وی درباره خاطره همکاری خود با مرحوم رسول ملاقلی‌پور در نهمین جشنواره فیلم فجر، گفت: حضور رسول به عنوان فیلمسازی که خودش پیشینه ساخت فیلم دفاع مقدسی داشت، کمک بسیاری به ما کرد. مثلاً برای فیلم «تویی که نمی‌شناخت»، رسول نظرات ارزشمندی می‌داد.
رئیسیان در پاسخ به این سوال که اگر امروز قرار بود فیلم‌های جشنواره نهم در بخش اول و دوم را داوری کنید، همان رأی‌ها را می‌دادید؟، تصریح کرد: چون در آن سال‌ها انتقادات جدی به داوری جشنواره نشد، به نظرم بهترین انتخاب را انجام دادیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار