رئیس کمیته حمل‌ونقل شورای شهر تهران به پانا خبر داد

اجرای طرح «لغو صدور آرم طرح ترافیک» منوط به تصویب شورا

تهران (پانا) - پیشنهاد حذف آرم طرح ترافیک سالانه از سوی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران مطرح شد و به گفته رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران قرار است جزئیات آن در شورا بررسی ‌شود و اگر این طرح به تصویب شورای شهر برسد از سال 97 اجرا خواهد شد.

کد مطلب: ۶۹۵۹۳۶
لینک کوتاه کپی شد

محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره طرح جدید ترافیکی پایتخت گفته است که طرحی آماده شده که به احتمال زیاد موضوع ثبت‌نام و فروش سالانه آرم طرح ترافیک حذف شود تا با اجرای آن مردم آزادی بیشتری برای ورود به محدوده طرح ترافیک داشته باشند.

شهربانو امانی، رئیس کمیته حمل‌ونقل شورای شهر تهران نیز در گفت‌وگو با پانا، درباره جزئیات طرح لغو صدور آرم سالانه طرح ترافیک گفت: این طرح به منظور کاهش آلودگی هوای تهران به ویژه در مرکز شهر، مطرح شده است.

وی گفت: بر اساس گزارش منتشره از سوی شرکت کنترل کیفی هوای تهران بیش از 70 درصد آلودگی هوای شهر تهران متعلق به اتوبوس‌های دیزلی، کامیون‌ها، کامیونتها و موتورسیکلت‌ها و همچنین حدود 31 درصد آلودگی هوای شهر تهران متعلق به اتوبوس‌های شهری است.

در تهران سالانه 4500 نفر بر اثر آلودگی هوا فوت می‌کنند

رئیس کمیته حمل‌ونقل شورای شهر تهران افزود: آلودگی هوای تهران خطرناک و کشنده است. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، ذرات معلق خطرناک است و ذرات معلق «PM» عامل مرگ افراد در شهرهای آلوده تلقی می‌شود. در تهران سالانه 4500 نفر بر اثر آلودگی هوا فوت می‌کنند که آلایندگی ناشی از اتوبوس‌ها عامل فوت 1500 نفر است.

وی با تأکید بر اینکه تردد خودروهای سواری در مرکز شهر تهران باید منوط به انجام معاینه فنی و نوسازی خودرو باشد، گفت: اگر قرار است خودروها در محدوده طرح ترافیک و یا مناطق مرکزی شهر تهران تردد داشته باشند، باید با انجام الزامات تعیین شده عوارض تردد را پرداخت کنند و این مساله حتما در طرح لغو صدور آرم طرح ترافیک باید مورد توجه قرار بگیرد.

شهرداری جزئیات بسته پیشنهادی خود را به شورا ارسال کند

وی با بیان اینکه طرح لغو صدور آرم سالانه طرح ترافیک بخشی از تصمیم شهرداری برای کاهش آلودگی هواست، گفت: کاهش آلودگی هوا نیز مطالبه به حق مردم است که شورای شهر با همگرایی با مجلس و شهرداری می‌تواند به این مطالبه پاسخ دهد. شهرداری تهران باید بسته پیشنهادی خود را برای لغو صدور آرم سالانه طرح ترافیک به شورای شهر ارائه کند و مناطقی که قرار است از مردم عوارض دریافت شود نیز مشخص شود. همچنین شهرداری تهران باید مشخص کند که در چه مقطع زمانی قرار است این طرح اجرا شود.

وی اضافه کرد: موضوع دریافت عوارض از مردم در محدوده‌های پر ترافیک و آلوده شهر در بسیاری از شهرهای دنیا اجرا شده است. شهروندان تهرانی باید به صورت کامل و شفاف در جریان بسته پیشنهادی شهرداری قرار بگیرند و اگر در جریان باشند که عوارض در کجا هزینه می‌شود حتما از اجرای این طرح حمایت می‌کنند. ضمن اینکه مسیرهای دریافت عوارض، هزینه عوارض و سایر جزئیات مشخص شود. این طرح باید در شورای شهر بررسی شود و اگر در شورا تصویب شود در سال 97 اجرا می‌شود و در غیر اینصورت اجرا نمی‌شود.

بررسی طرح لغو صدور آرم سالانه طرح ترافیک قبل از بررسی بودجه شهرداری

عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران گفت: در کمیسیون عمران درباره حذف آرم طرح ترافیک سالانه، صحبت‌هایی شده است منتهی باید جزئیات آن بررسی کارشناسی شود که هنوز بررسی نشده است و این موضوع باید قبل از بودجه تعیین و اعلام شود.

محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران پیش از این درباره بازنگری در حوزه طرح ترافیک به پانا گفت: حدود 37 سال است که محدوده طرح ترافیک به شکل فعلی اجرا می‌شود و بعد از چند دهه اجرا با این حجم از ترافیک، آلودگی هوا و افزایش جمعیت هنوز مشکلات پایتخت حل نشده است و ضرورت دارد تا محدوده طرح بازنگری شود.

به گفته علیخانی، هم‌اکنون کار بازنگری محدوده طرح ترافیک شهر تهران آغاز شده و بررسی آن جزو اولویت‌های کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا است.

افشین حبیب زاده، یکی از اعضای شورای شهر تهران نیز درباره جزئیات طرح حذف آرم‌ طرح ترافیک گفته که این طرح در مراحل پایانی بررسی قرار دارد و طرح جدید بر پایه طرح LEZ خواهد بود و زون‌های ترافیکی در تهران تعریف شده است.

حبیب‌زاده همچنین با بیان اینکه عوارض خودروها براساس میزان تردد و بهره‌مندی افراد متغیر است، گفت: هرکسی که می‌خواهد وارد محدوده و زون‌ها شود، از محل کارتی که قرار است در اختیار استفاده کنندگان آرم‌های طرح ترافیک قرار گیرد و باید شارژ کنند، عوارض کسر می‌شود و براساس این طرح دیگر فروش طرح روزانه و سالیانه طرح ترافیک معنایی ندارد.

طرح مذکور به منظور مدیریت بهینه ترافیک مناطق پرتردد پایتخت، از بین بردن رانت گروه‌های دارای سهمیه اخذ مجوز طرح ترافیک و عادلانه شدن میزان پرداختی‌ها براساس میزان تردد با خودروی شخصی در معابر شهر تهیه شده است و باید منتظر ماند تا جزئیات اجرای بسته پیشنهادی شهرداری به صورت شفاف اعلام شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار