پژوهشگر برتر استان اردبیل خبرداد:

تولید دو میلیون عدد بذر مینی تیوبر سیب زمینی در اردبیل

اردبیل (پانا) - پژوهشگر برتر استان اردبیل از تحقیقات پیشرفته سیب زمینی و تولید دو میلیون عدد بذر مینی تیوبر سیب زمینی در استان خبرداد.

کد مطلب: ۶۹۵۸۹۰
لینک کوتاه کپی شد

داود حسن پناه گفت: ظرفیت تولید دو میلیون بذر مینی تیوبر در سال توان اجرایی استان اردبیل در تامین بذرهای عاری از هرگونه عامل بیماریزا را نشان می دهد .

وی افزود : به جای کشت مستقیم گیاهچه ها در گلخانه از میکرو تیوبرهایی که به صورت آزمایشگاهی پرورش یافته اند برای کشت استفاده می شود که بذور مینی تیوبر بدست آمده از این گلخانه ها پس از تکثیر به صورت بذر الیت و سوپر الیت در اختیار زارعین قرار می گیرند .

حسن پناه با اشاره به ادامه تحقیقات در خصوص افزایش ضریب تکثیر و همچنین پائین آوردن هزینه تولید در این ارتباط گفت : استان اردبیل جزو استانهای سیب زمینی خیز کشور است و سه شرکت در این استان در تامین بذور مینی تیوبر سیب زمینی فعال هستند .

این پژوهشگر افزود : مینی تیوبر ریز غده‌های حاصل از کشت بافت سیب‌زمینی است که در آزمایشگاه‌های کاملا ایزوله و عاری از هرگونه آلودگی‌های مختلف تولید می‌شود که می تواند بذر پایه سیب زمینی کاران را تامین کرده و کشور را از واردات بذر سیب زمینی بی نیاز کند .

وی ادامه داد: در تامین بذر وارداتی بیم از بیماری و آلودگی بذر وجود داشت که با تامین بذر در داخل کشور نیاز سیب زمینی کاران به صورت کامل تامین خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار