عضو شورای شهر تهران با حضور در خبرگزاری پانا مطرح کرد

از پشت پرده صحن آرام شورای تهران تا درآمد میلیونی برخی ماموران شهرداری از موزاییک‌های معابر

تهران (پانا) - به گفته عضو شورای شهر تهران موضوعات چالش برانگیز در صبحانه کاری اعضای شورای شهر بررسی می شود.

کد مطلب: ۶۹۵۷۷۷
لینک کوتاه کپی شد

برخی از کارشناسان شهری بر این عقیده‌اند که در تمامی ادوار، شوراها به عنوان نهادی که وظیفه سیاست‌گذاری و نظارت بر عملکرد شهرداری تهران را برعهده دارند، نتوانستند به وظیفه ذاتی خود عمل کند. کلانشهر تهران نیز با مشکلات عدیده‌ای که عمده‌ترین آن ترافیک، آلودگی هوا، مشکلات اجتماعی، تراکم فروشی، بافت فرسوده و ناایمنی ساختمان‌هاست، روبروست و انتظار می‌رود شورای پنجم که همگی از یک جریان سیاسی هستند فعالیتی متفاوت از دوره‌های قبلی شورا داشته باشند .اما با گذشت بیش از 3 ماه از فعالیت شورای شهر پنجم شاهد عملکرد یکنواخت و خنثی از شورا هستیم. سرویس اجتماعی خبرگزاری پانادرخصوص چگونگی عملکرد شورای شهر در 100 روز گذشته با حسن خلیل آبادی، عضو شورای شهر تهران گفت‌وگویی انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

قبل از اینکه وارد شورای پنجم شوید، فکر می‌کردید تهران را با این حجم از مشکلات تحویل بگیرید؟

پیش از ورود به شورای پنجم درباره مشکلات شهر و شهرداری مطالعاتی انجام دادیم. وضعیت شهرداری را از زوایای مختلف به ویژه موضوعات اجتماعی رصد کردیم و در جریان بحران‌هایی که در شهرداری وجود دارد، قرار داشتیم اما مشکلات شهرداری آنقدر زیاد است که نمی‌توانیم در این شهر سوخته معجزه کنیم.در ابتدای ورود به شورای پنجم، گفتیم تهران شهر سوخته است اما از این لفظ انتقاد کردند. معتقدیم که تهران حتی یک مورد از آیتم‌های مد نظر برای جهانشهر شدن را ندارد.

یکی از انتقاداتی که به شورای پنجم وارد می‌شود خنثی بودن جلسات علنی شورای پنجم نسبت به شورای چهارم است، دلیل آن چیست؟

شورای چهارم از دو گروه اصلاح‌طلبان و اصولگرایان تشکیل شده بود و 31 عضو داشت که با تعداد 21 نفره فعلی شورا قابل مقایسه نیست. از طرفی وقتی دو جریان فکری در شورا وجود داشته باشد، تضارب آراء بیشتر است. بخشی از اقدامات زیربنایی را قبل از تشکیل شورای پنجم انجام دادیم به طوری که حدود 150 جلسه در مدت سه ماهه بین انتخابات و آغاز به کار شورا برگزار شد. در این دوره از فعالیت شورا سعی شده تا مباحث در جلسات علنی و به طور شفاف مطرح شود. دو جلسه به صورت علنی در هفته برگزار می‌شود و علاوه بر این سوژه‌هایی که در آن چالش وجود دارد و یا در برخی موارد با تنش مواجه است نیز در صبحانه کاری قبل از جلسات شورا دنبال می‌شود.

خیلی از خبرنگاران بر این باروند که سطح کیفی جلسات شورای شهر روند نزولی یافته است آیا در آینده می توان امیدوار بود که این روند صعودی شود؟

هم اکنون نیز سطح جلسات شورای شهر از کیفیت لازم برخوردار است. کیفیت جلسات شورای شهر با بررسی منطقی موضوعات مربوط به شهر افزایش می‌یابد. البته در کمیسیون‌های مختلف بحث‌ها به صورت کارشناسی و منطقی پیش می‌رود و در بیرون از جلسات شورا نیز در بازدیدهایی که صورت می‌گیرد موضوعات دنبال می‌شود.

شورای شهر پنجم در بسیاری از موضوعات رویکردی که باید را نداشته، به عنوان مثال شورا درباره موضوع درگیری یکی از مأموران شهرداری تهران با دستفروش برخوردی منفعلانه داشته است، چرا؟

باید به مسایل شهر کلان نگاه شود چرا که کلان نگری در مدیریت شهری بسیار اهمیت دارد. اگر بخواهیم به مسایل جزئی بپردازیم، مسایل جزئی در سطح شهر بسیار زیاد است اما باید به مسایل شهر نگاهی عمیق‌تر داشت.در موضوع درگیری یکی از مأموران شهرداری با دستفروش، یکی از افرادی که عذرخواهی کرد من بودم و اعضای دیگر نیز در جلسه شورا تذکر کتبی دادند اما اگر بخواهیم با سوژه‌های جزئی و روزمره کارهای شورا را پیش ببریم، فقط سرگرم کردن مردم است. در شهری با دوازده میلیون جمعیت، سوژه به وفور زیاد است. باید به موضوعاتی که در سطح شهر وجود دارد، کلان‌تر نگاه کرد. در شرایط فعلی مسأله اصلی ایمنی ساختمان‌ها در تهران است و باید برای این موضوع اقدام اساسی صورت بگیرد. وجود اتفاقاتی همچون درگیری مأمور شهرداری با دستفروش، صحنه بدی در شهر است. معتقدیم حتی نباید با قاتل هم اینطور برخورد شود. اگر خطایی صورت گرفته باید طبق ضوابط با شخص خاطی برخورد شود. این رفتارها ترویج خشونت و بی‌قانونی در سطح شهر است. دستفروش بی‌قانونی کرده اما اینکه مامور شهرداری به این شدت برخورد کند، بی‌قانونی است و اگر بی‌قانونی از سوی مسئولی سر بزند، بدتر از کسی است که مرتکب بی‌قانونی شده است.برخورد خشن با دستفروشان زیبنده شهر نیست. متاسفانه تاکنون گفتمان حاکم بر شهرداری اینگونه بوده و این روال از گذشته وجود داشته است. موارد زیادی از این برخوردها را شاهد بوده‌ایم. اگر طبق قانون با این افراد برخورد شود، هیچ وقت کسی به خود اجازه نمی‌دهد که چنین برخوردی با دستفروشان کند. برخورد با دستفروشان باید به صورت زیربنایی و ریشه‌ای حل شود و رویکرد شهرداری در این زمینه باید تغییر یابد.همچنین شهرداری باید از مأمورانی پاکدست و آموزش دیده و قانونمند استفاده کند. وقتی این افراد با 800 هزار تومان استخدام می‌شوند و مشکلات زیادی دارند، ممکن است درآمد جانبی نیز داشته باشند. در مواردی برخی از این افراد ماهانه 20 میلیون تومان درآمد دارند و معابر را به دستفروشان به صورت موزاییکی اجاره می‌دهند.

قرار است در شورای شهر چه اتفاقی برای اصلاح این برخوردها انجام شود؟

یکی از دلایلی که تعداد دستفروشان افزایش یافته، موضوع کم اشتغالی و دستمزدهای پایین است. وقتی می‌گوییم افرادی که زیر 2.5 میلیون تومان درآمد دارند، فقیر محسوب می‌شوند یکی از آسیب‌هایی که به وجود می‌آید دستفروشی است. در این میان، عده‌ای هم سودجویی می‌کنند. شاهدیم برخی از دستفروشان مترو به درآمد 4 میلیون تومانی هم رضایت نمی‌دهند و حاضر نیستند جای دیگری کار کنند.این پدیده باید آسیب شناسی شود و برای آن راه‌حل ارائه دهیم چرا که با برخورد فیزیکی نمی‌توان با این پدیده برخورد کرد. شهری هیجان زده داریم و شورا نباید به این هیجان دامن بزند. اگر دچار هیجان شود، به حل مشکلات نمی‌تواند کمک کند و تا پایان کار شورای پنجم درگیر هیجان می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار