در گفتگو با پانا

رئیس مرکز پیش بینی زلزله: نظام مهندسی میزان مقاومت بناها را در مقابله با زلزله بسنجد

رئیس مرکز پیش بینی زلزله پژوهشگاه بین المللی زلزله‌شناسی پیشنهاد کرد که نظام مهندسی در طرحی ملی می تواند میزان مقاومت بناها را بسنجد تا بتوان با راهکارهایی مانع از تخریب آنها در هنگام وقوع زلزله شد.

کد مطلب: ۶۹۵۷۰۳
لینک کوتاه کپی شد

مهدی زارع در گفتگو با پانا درباره احتمال وقوع زلزله در تهران گفت: درغرب استان تهران و بخشی از استان البرز ازحدود 117 سال گذشته، زمین‌لرزه کمتری نسبت به شرق تهران داشته ایم. از طرفی روی گسل شمال تهران نیز از حدود 3230 سال گذشته زلزله مهمی اتفاق نیفتاده است.

وی درباره زلزله چهارشنبه‌شب تهران افزود: زلزله چهارشنبه در گسلی اتفاق افتاد که 30 کیلومتر طول دارد و بیشترین میزان وتوان لرزش این گسل تا 6 ریشتر می‌تواند باشد. تا الان پس لرزه هایی نیز داشته است، که امری طبیعی است.

زارع ادامه داد: گسل غربی و اشتهارد نسبت به قسمت شرقی جمعیت کمتری دارد. ولی وقتی به سمت شرق گسل می آییم، با گسل شمال تهران مواجه می شویم که روی آن مناطق وردآورد، کن و لواسان قرار گرفته‌اند و جعیت بیشتری نسبت به قسمت غربی گسل دارند که این موضوع نگران کننده است.

وی درباره گسل شمال تهران گفت: مساله گسل شمال تهران در مقایسه با دیگر گسل‌ها خیلی مهم تراست. زلزله شب چهارشنبه سبب شده است که احتمال وقوع زلزله 7 ریشتری در گسل شمال تهران تغییر پیدا کند .البته این احتمال ها دربازه‌های زمانی کوتاه مدت و درازمدت قابل بررسی است. باید برنامه و نقشه جدید برای این زلزله در نظر گرفت .

وی ادامه داد: مسئولان باید این مسئله را جدی بگیرند. در دراز مدت می‌توان فکری به حال جمعیت البرز و تهران کرد. اگر این اتفاق قرار بود در جایی با جمعیت کمتر بیفتد، مشکل زیادی نداشتیم. انتظار برای وقوع دوباره برای فردا و پس فردا نیست. در سه تا چهار ماه آینده باید منتظر وقوع احتمالی زلزله باشیم. همان‌طور که باید در سه، چهار ماه گذشته هم به این موضوع فکر می کردیم .9 آذر 96 وقتی گسل مشاء لرزید باید به فکر می‌افتادیم. حواسمان باشد که فقط به فکر گسل شمال تهران و کرج نباشیم، برای گسل مشاء هم فکری باید کرد.باید در مورد احتمال گسیخته شدن گسل شمال تهران در بخش غربی نیز با دقت و در سطح بالا رصد های علمی انجام داد.

وی در پاسخ به این سوال که می توان قدرت زلزله آینده تهران را پیش بینی کرد؟ گفت: پیش بینی میزان لرزش براساس آمار و اطلاعاتی است که به دست آورده‌ایم. تاکنون برای تهران احتمال وقوع زلزله 7 ریشتری بین 15 تا 20 درصد پیش بینی شده بود ولی با وجود زلزله اخیر این احتمال تا 50درصد قابل پیش بینی است. البته این احتمال می تواند براساس لرزه های آینده تغییر پیدا کند. می‌توان از اطلاعات میکروژئو فیزیکی تغییرات و سنجش زمین را تقریب زد. با بالا بردن امکانات پیشرفته می توان امکان پیش بینی را افزایش داد.

زارع درباره پیشگیری از تخریب شهرتهران دربرابر زلزله گفت: در استان تهران و البرز 17 میلیون جمعیت ساکن است، پس نزدیک به 3 میلیون بنا خواهیم داشت. این بنا ها ممکن است، مسکونی، تفریحی و یا اداری باشد. نمی توانیم درباره در امان ماندن این همه بنا پاسخ قطعی دهیم. نظام مهندسی باید وارد عمل شود، بسیج شوند و کمک کنند که بتوانیم میزان مقاوت های خانه‌ها را دربیاوریم. اگر نظام مهندسی این کار را انجام دهد آنگاه می توانیم با اطمینان بگوییم اگر زلزله ای 7.2 ریشتری در تهران بیاید چه میزان خرابی خواهیم داشت و چگونه می توانیم جلوی این خرابی ها را بگیریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار