مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل:

سردر عالی قاپو بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی بازسازی می شود

اردبیل (پانا) - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از بازسازی سردر عالی قاپو بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی در بهار سال آینده خبر داد.

کد مطلب: ۶۹۵۲۲۴
لینک کوتاه کپی شد

کریم حاجی زاده افزود: مطالعه و طراحی بازسازی سردرعالی قاپو که یکی از بخش های بقعه ثبت جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی بوده به اتمام رسیده است .
وی با اذعان به اینکه سردر مجموعه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی از آثار دوره شاه عباس دوم است، اضافه کرد: این اثر نفیس در واقع درگاه اصلی ورودی به بقعه شیخ صفی الدین محسوب می شد که در سال 1321 به دلیل فرسایش زیاد و خطرات جانی ریزش و تخریب شد .
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بیان کرد: بازسازی این اثر تاریخی که موجب می شود تمام بازارچه مجاور بقعه در داخل محدوده سردر قرار گیرد، مدتی است توسط میراث فرهنگی استان در دستور کار قرار گرفته و مصالح لازم نیز خریداری شده است .
حاجی زاده افزود: بعد از بهبود شرایط جوی و از بهار سال آینده عملیات اجرایی بازسازی این اثر تاریخی آغاز می شود و بی شک تاثیر قابل توجهی در زیباسازی محوطه بقعه و بازسازی به شکل تاریخی آن خواهد داشت .
گفتنی است:بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی از مهم ترین آثار تاریخی شهر اردبیل و از بناهای کم نظیر تاریخی ایران است که از لحاظ معماری و کاشی کاری از شاهکارهای سده هشتم هجری قمری و سال های پس از آن است .
این بنا پس از وفات شیخ به سال 735 هجری قمری به وسیله فرزند وی صدرالدین موسی پایه گذاری شد و شاه عباس بناهای مهمی به این مجموعه افزود و اصلاحاتی در آن انجام داد .
اهمیت این اثر تاریخی به طور کلی در رابطه ای که با سلسله خاندان صفوی دارد جلوه گر می شود ، اسلاف شاهان صفوی و همچنین شاه اسماعیل اول بنیانگذار این سلسله در این مجموعه تاریخی به خاک سپرده شده اند .
مجموعه کنونی بقعه شیخ صفی شامل بیرون بقعه (عالی قاپو) ، سردر ، حیاط بزرگ ، رواق ، مقبره شیخ صفی الدین ، حرم خانه ، مقبره شاه اسماعیل ، چینی خانه (که دارای گچ بری های زیبا و چند درِ چوبی و نقره ای نفیس است) ، مسجد جنت سرا ، خانقاه ، چراغ خانه ، چله خانه و شهیدگاه است .
این مجموعه ارزشمند پنجم تیر سال 1389 خورشیدی به عنوان یازدهمین اثر ارزشمند تاریخی ایران از سوی یونسکو به ثبت جهانی رسید .
یکی از آثار این مجموعه فرش بسیار معروفی به نام قالی اردبیل است که یکی از مشهورترین قالی های جهان است و در گذشته در آرامگاه وی بوده اما هم اکنون در موزه ویکتوریا آلبرت کشور انگلستان نگهداری می شود .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار