نماینده مردم تهران در گفت‌وگو با پانا تأکید کرد

ضرورت تصویب هرچه سریعتر لایحه «حمایت از حقوق کودکان و نوجوان» در مجلس

تهران (پانا) - عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی بر تصویب هر چه سریعتر لایحه «حمایت از حقوق کودکان و نوجوان» در مجلس تأکید کرد.

کد مطلب: ۶۹۵۰۴۲
لینک کوتاه کپی شد

پروانه مافی در گفت‌وگو با پانا، با اشاره به اتمام بررسی لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در کمیسیون قضائی مجلس اظهارداشت: بررسی لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در مجلس دهم به طور جدی در دستور کار قرار گرفت و ما هم در فراکسیون زنان مجلس این مسأله را از کمیسیون‌های مربوطه پیگیری کردیم و مواردی که در بخش حمایت از کودکان و نوجوانان مد نظر بود را به کمیسیون قضائی مجلس اعلام کردیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: یکی از مواردی که در زمان بررسی لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان مد نظر ما در فراکسیون زنان قرار داست، مسایل مربوط به دختران بود و در جلساتی که برگزار می‌شد به طور خاص این موارد را مطرح می‌کردیم.

وی با اشاره به موضوع ازدواج دختران زیر 13 سال و طرح مجلس برای ممنوعیت ازدواج برای این دختران گفت: در بسیاری از موارد نیاز به قانون نداریم و قوانین موجود باید اصلاح شود که در موضوع ازدواج دختران زیر 13 سال نیز باید قوانین اصلاح شود.

این عضو فراکسیون زنان مجلس با بیان اینکه قوانین حمایت از کودکان باید جامع باشد، گفت: فراکسیون زنان مجلس در زمینه حمایت از کودکان، برنامه مشخصی را هدف‌گذاری کرده از طرفی تمام مواد لایحه‌ حمایت از کودکان نیز بررسی شده و کارشناسان قوه قضائیه و سازمان بهزیستی شرایط مختلف حمایت‌های قضائی و اجرایی مسایل مربوط به کودکان را در نظر قرار گرفته که میزان دستیابی به این اهداف منوط به تصویب نهایی لایحه است.

مافی درخصوص میزان تأثیرگذاری لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در کاهش جرایم مربوط به کودکان گفت: قطعا اگر این لایحه هر چه سریعتر به تصویب برسد، در کاهش جرایم مربوط به کودکان اثرگذار خواهد بود.

سال 81 قانونی تحت عنوان حمایت از کودکان و نوجوانان، مشهور به قانون «کودک آزاری» با 9 ماده تصویب شد. این قانون در قالب طرح به مجلس ارائه شد اما به تصویب نهایی نرسیده بود .با توجه به خلأهای قانونی موجود در زمینه حقوق کودکان و نوجوانان و وقوع کودک‌آزاری‌های بسیار، قوه قضاییه لایحه‌ای با عنوان «حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان» را در سال 87 در قالب 59 ماده تقدیم دولت کرد. پس از ارسال لایحه مذکور به دولت، مواد این لایحه به 49 ماده کاهش یافت و در تاریخ 10 مرداد 1390 در کمیسیون لوایح دولت دهم به تصویب رسید و به مجلس ارسال شد.

همچنین کار بررسی لایحه مذکور در کمیسیون قضائی مجلس دهم دنبال شده است و به گفته فریبا درخشان نیا، مدیرکل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی کشور و نماینده سازمان بهزیستی در جلسات بررسی این لایحه، بررسی لایحه «حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان» در کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس به پایان رسیده و در آینده نزدیک برای بررسی در صحن علنی به هیأت رئیسه مجلس تقدیم می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار