پژوهشگر برتر آموزش‌وپرورش: جذب نشدن به بازار کار هنرستانی‌ها را بی انگیزه می‌کند

تهران (پانا) - پژوهشگر برتر آموزش‌وپرورش در سال 96 جذب نشدن به بازار کار را عامل بی‌انگیزگی دانش‌آموزان هنرستانی در فعالیت‌های پژوهشی می‌داند.

کد مطلب: ۶۹۴۹۳۶
لینک کوتاه کپی شد

محمدامین عزیزمقدم، دانشجوی رشته مهندسی معماری دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی تهران که در بخش دانشجومعلمان به‌عنوان پژوهنده برتر کشور انتخاب شده است، در گفت‌وگو با پانا در خصوص الزامات تربیت دانش‌آموز پژوهنده و پرسشگر گفت: برای اینکه دانش‌آموز پرسشگر باشد باید معلمی با فکر پویا در کنارش باشد اگر معلمان خود از پرسشگري بی‌بهره باشند و به آن تسلط نداشته باشند نمي توانند در دانش آموزانروحيه‌ پرسشگري ايجاد كنند. پس ابتدا باید معلم پرسشگر تربیت کرد.

وی ضمن تاکید بر نقش معلم در ایجاد روحیه پرسشگری در دانش‌آموزان گفت: امر پژوهش در کنار حیطه‌های آموزشی یکی از اهداف مهم و تأثیرگذار آموزش و پرورش است که باید مورد توجه مدارس و معلمان قرار بگیرد. هر دو این موارد وظیفه بسیار مهم و حساسی را به دوش می‌کشند چرا که معلم می‌تواند علاوه بر فعالیت های پژوهشی، روح پژوهش و پژوهشگری را در دانش‌آموزان ایجاد و نهادینه کند.

بسترهای تغییرات برنامه درسی ملی در حال ایجاد است

این دانشجومعلم پژوهنده در پاسخ به این پرسش که «آیا اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه درسی ملی در هنرستان‌ها محقق می شود؟» گفت: صحبت در مورد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه درسی ملی به زمان زیادی نیاز دارد که پرداختن به همه جوانب آن در این مجال نمی‌گنجد اما به‌عنوان نمونه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه درسی ملی در هنرستان‌ها تغییراتی مد نظر بوده که از جمله آن ها می‌توان به تغییر از برنامه درسی موضوع محور به برنامه درسی مبتنی بر ساحت های تربیت برای کسب شایستگی ها، تغییر از برنامه درسی تک وجهی به برنامه درسی چند وجهی (ساختار مثلثی)، تغییر از برنامه درسی نتیجه محور به برنامه درسی پیامد محور، تغییر از یادگیری موضوعات به فرایند دستیابی به اندیشه ورزی و درک معنا و ...اشاره کرد که با توجه به نوپا بودن این تغییرات به نظرم هنوز به صورت صد درصدی این اهداف به دست نیامده اما بسترهای این تغییرات در حال ایجاد است که پس از مهیا شدن آن‌ها می‌توان انتظار نیل به این اهداف را به صورت کامل داشت.

جذب نشدن به بازار کار عامل بی‌انگیزگی هنرستانی‌ها

عزیزمقدم انگیزه پایین برای پرسشگری و تحقیق در دانش‌آموزان هنرستانی را متاثر از شرایط محیطی و افراد پیرامون شخص دانش‌آموز دانست و گفت: باز هم معلمان نقش محوری و اصلی را در ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان دارند. شاید بتوان گفت از دلایل بی‌انگیزگی دانش‌آموزان هنرستان و نداشتن تمایل و علاقه به درس خواندن ریشه در باور نادرست نیافتن شغل مناسب در راستای تحصیلشان دارد. همچنین ارزشگذاری و دیدگاه نامناسب جامعه به رشته‌های فنی و حرفه‌ای از دیگر دلایل بی انگیزگی هنرستانی هاست.

وی با اشاره به روش‌های ایجاد انگیزه در کشف ناشناخته‌ها در دانش‌آموزان هنرستان‌ها اظهار کرد: نوع تدریس در کلاس و محتوای کتاب درسی، برنامه ریزی درست تحصیلی در مدارس برای کشف علاقه و استعداد دانش‌آموزان در جهت هدایت دانش‌آموزان به رشته تحصیلی درست، ایجاد رقابت مناسب برای ورود به هنرستان با هدف ارتقای سطح هنرستان‌ها از عوامل مهم و تأثیرگذار هستند. در واقع هدف هنرستان‌ها پرورش نیروی کار تخصصی و قوی برای ورود به بازار کار است پس باید در راستای تحقق هدف گام بردارد و آنچه در رسیدن این هدف به هنرستان ها کمک می کند جذب نیروی کار تربیت‌شده هنرستان‌ها در بازار کار است که با این امرهم آموزش و هم انگیزه دانش‌آموزان را تقویت می‌کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار