بسته خبری هفتگی آموزش‌وپرورش

از تعطیلی مدارس کلانشهرها تا حاشیه‌های حذف نام ساری از کتاب جغرافیا

تهران (پانا) – در بسته خبری این هفته به موضوعاتی چون سفر استانی وزیر آموزش و پرورش، ماجرای تغییر نام مرکز استان مازندران در یک کتاب درسی و تعطیلی مدارس به علت آلودگی هوا می‌پردازیم.

کد مطلب: ۶۹۴۸۹۲
لینک کوتاه کپی شد

اخبار آموزش و پرورش در هفته اخیر با سفر استانی سید محمد بطحایی،‌ وزیر آموزش‌وپرورش به خوزستان آغاز شد که با افتتاح چند پروژه همراه بود. این هفته همچنین یکی از مدرن ترین مدارس ایران و جهان در تهران افتتاح شد و یک انتصاب در مدیران عالی رتبه وزارت آموزش و پرورش داشتیم. تعطیلی مدارس نیز یکی از خبرسازترین اتفاقات هفته بود. مهم ترین اخبار حوزه آموزش و پرورش در هفته پایانی آذرماه 96 را در این گزارش می‌خوانید.

تعطیلی مدارس کلانشهرها

طی هفته اخیر آلودگی هوای کلانشهرها به تعطیلی مدارس انجامید و با تصمیم وزارت آموزش و پرورش مدارس مناطق شهری در استان تهران، ارومیه، تبریز، اصفهان و استان البرز تعطیل اعلام شد. وضعیت هوای این شهرها بسیار ناسالم گزارش شده و علاوه بر تعطیلی مدارس مقررات ترافیکی ویژه ای برای کاهش آلودگی در این کلانشهرها وضع شد.

حذف نام «ساری» از کتاب درسی جغرافیا و حاشیه‌های آن

این هفته موضوع تغییر مرکز استان مازندران به بابل در یکی از کتابهای درسی جغرافیا در رسانه ها خبرساز شد. ظاهرا در کتاب جغرافیای سال دهم تصویری به چاپ رسیده که مرکز استان مازندران را به جای ساری شهرستان بابل اعلام کرده است. همچنین در کتاب تعلیمات اجتماعی سال پنجم هم رودخانه تجن ساری حذف شده ضمن اینکه فرودگاه ساری به نام بابلسر درج شده است.

انجمن علمي معلمان فعال و حمايت ‌شود

رئيس سازمان پژوهش وبرنامه‌ريزي آموزشي با اشاره به حمایت انجمن‌هاي علمي معلمان از نقد و بررسی آثار آموزشی و کمک آموزشی خبر داد.

وي با بيان اينكه معتقدم سال آينده، دوره‌هاي آموزش معلمان، ولو به صورت كوتاه مدت و پودماني بايد برگزار شود،خاطرنشان كرد: در اين دوره‌هاي آموزشي كه مي‌تواند حضوري يا غيرحضوري برگزار شود، معلمان هم با هنر تأليف و هم با هنر تشخيص كتاب خوب، آشنا مي‌شوند. آن ها همچنين مي‌توانند كتاب‌هاي آموزشي را نقد كنند و خودشان نگاه انتقادي و تحليلي نسبت به اين كتاب‌ها داشته باشند و بتوانند كتاب‌هاي مفيد، قوي و استاندارد را پيشنهاد كنند.

از سازندگان دومین مدرسه خوش‌‌ساخت جهان تقدیر شد

در آئین گشایش دبستان دخترانه آرمینه مصلی‌­نژاد در منطقه 6 تهران مدیران آموزش و پرورش از تلاش‌های خیر مدرسه ساز عباس مصلی‌‌نژاد در ساخت فضاهای آموزشی در سراسر کشور تقدیر کردند.

در این مراسم اسفندیار چهاربند رئیس مرکز برنامه ریزی و منابع انسانی آموزش و پرورش، محمدتقی نظرپور رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور، ‌عباسعلی باقری مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران،‌ رسول عمادی رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش، ورناصری رئیس سازمان نوسازی مدارس شهر تهران،‌ ناظریان مدیر آموزش و پرورش منطقه 6 تهران و محمدرضا حافظی رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور با ایراد سخنرانی از این خیرمدرسه ساز که تا کنون بیش از 50 فضای آموزشی اعم از مدرسه و دانشگاه در کشور تأسیس کرده است یاد کردند.

به گفته سید افضل موسوی مدیر پروژه مدرسه مصلی­‌نژاد این مدرسه ابتدایی دخترانه آرمینه مصلی­‌نژاد در رنکینگ جهانی مدارس به لحاظ معماری دومین مدرسه جهان شناخته شده است.

اسامی برگزیدگان نهایی نوزدهمین جشنواره جوان خوارزمی اعلام شد

نوزدهمین جشنواره جوان خوارزمی این هفته در کتابخانه ملی به کار خود پایان داد و اسامی برگزیدگان نهایی این جشنواره اعلام شد.

جشنواره جوان خوارزمی هرساله به همت وزارت آموزش و پرورش برگزار می‌شود که امسال در بخش دانش‌آموزی ۱۱۱۹ طرح به نوزدهمین جشنواره جوان خوارزمی ارسال شد و در نهایت ۳۰ طرح به عنوان برگزیدگان نهایی این دوره از جشنواره انتخاب شدند.

وزیر آموزش و پرورش کانون را شریک مدرسه خطاب کرد

سید محمد بطحایی در یک پیام توییتری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را شریک مدرسه در آموزش مهارت‌های زندگی قلمداد کرد.

بطحایی در این توییت نوشت: تنوع در محیط های یادگیری یکی از اصول آموزش و پرورش پیشرفته است. کانون‌ پرورش‌ فكری‌ كودكان‌ و‌ نوجوانان به عنوان محیط دوم و شریک مدرسه نقش مهمی را در خلاقیت و آموزش مهارت‌های زندگی کودکان برعهده دارد.

600 مدرسه کانکسی خوزستان تا پایان سال جمع‌آوری می‌شود

محمد تقی نظرپور رییس سازمان نوسازی مدارس کشور در حاشیه سفر به استان خوزستان گفت: بر اساس برنامه میان مدت سازمان نوسازی کشور، امیدواریم تا پایان سال 97 شاهد برچیده شدن تمام مدارس کانکسی، خشتی، گلی و چوبی در کشور باشیم.

وی با بیان اینکه مهمترین اولویت سازمان نوسازی، ارتقای شاخص های کیفی فضای آموزشی مدارس کشور است، افزود: توجه به توسعه و بهسازی فضاهای آموزشی نقش مهمی در بهبود وضعیت آموزشی و پرورشی دانش آموزان دارد.

سفر بطحایی به خوزستان

وزیر آموزش و پرورش به همراه معاونان خود روزهای جمعه و شنبه 24 و 25 آذرماه به استان سفر کرد. بطحایی علاوه بر افتتاح پروژه های آموزش و پرورش در جلسه شورای آموزش و پرورش استان حضور یافت و در ادامه به بازدید از مناطق مختلف این استان پرداخت.

وزیر آموزش در خصوص اهداف، دستاوردها و حواشی این سفر به خبرنگار پانا گفت: اولین دلیل سفرم به خوزستان حضور در شورای آموزش و پرورش استان بود. بنا به اهمیت استان از نظر مشکلات پیچیده ای که در حوزه های مختلف آن وجود دارد، شورای آموزش و پرورش استان می تواند ظرفیت بسیار خوبی برای حل این مشکلات داشته باشد. بنابراین لازم بود بنده و تعدادی از معاون در این شورا شرکت کنیم تا با همفکری استاندار و اعضای شورا بتوانیم راهکارهایی برای حل مشکلات آموزشی پیدا کنیم. در همین حین رئیس سازمان نوسازی مدارس نیز پیشنهاد کرد در سفر به اهواز چند پروژه عمرانی آموزشی در اندیمشک و دزفول نیز که آماده بهره برداری هستند افتتاح شوند. و همچنین جلسه شورای آموزش و پرورش مناطق مرزی در منطقه آزاد اروند نیز برگزار شود. همه این ها باعث شد که جمعه وشنبه را برای این کار اختصاص دادیم که به لطف خدا به همه این کارها رسیدیم.

وی دستاوردهای این سفر استانی را چنین توصیف کرد: فکر می کنم این سفر بسیار پرخیر و برکت بود. ما در در دزفول و اندیمشک ضمن افتتاح چند پروژه، با خیرین مدرسه ساز این دو شهر جلسات مفیدی داشتیم. جلسه خوبی هم با همکاران خود اعم از شاغلان و بازنشستگان داشتیم و آنها نکات و حرف های خوبی برای گفتن داشتند. در اهواز نیز برگزاری شورای آموزش و پرورش استان بسیار ثمربخش بود و در آن اعضای شورا و معاونین بنده مطالب مربوط به خود را بیان کردند. نمایندگان مجلس نیز مشکلات آموزشی حوزه های مربوطه خود را در میان گذاشتند و در پایان به جمع بندی خوبی رسیدیم.

بودجه آموزش و پرورش استانی می‌شود

بطحایی در حاشیه سفر به خوزستان در جلسه شورای آموزش و پرورش استان با بيان اينكه در آينده تمام منابع آموزش و پرورش اختصاصي تلقي شده و بودجه آموزش و پروش نيز استاني مي شود، گفت: از اين پس شوراهاي آموزش و پرورش مي توانند با در نظر گرفتن اولويت هاي موجود برنامه ريزي هاي لازم را براي ارتقا تعليم و تربيت در استانها انجام دهند.

مديركل امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش منصوب شد

این هفته طي حكمي از سوي وزير آموزش‌وپرورش، «فرحناز مينايي» به سمت «مديركل امور زنان و خانواده» منصوب شد.

نظرپور: حدود ۳۰ درصد فضاهای آموزشی کشور فرسوده است

رییس سازمان نوسازی مدارس کشور با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد فضاهای آموزشی کشور فرسوده است از ضرورت نوسازی و یا مقاوم سازی این فضاها خبر داد که اعتبار لازم را می طلبد.

وی افزود: در مهرماه سالجاری، حدود 5400 کلاس درس در کشور به بهره برداری رسید که 50 درصد آن با مشارکت خیرین اتفاق افتاده که در سال های گذشته سابقه نداشته است.

وی افزود: خوزستانی ها مشارکت بسیار خوبی در توسعه فضاهای آموزشی داشته‌اند و از آن جمله شهر دزفول که در این موضوع زبانزد است.

رییس سازمان نوسازی مدارس کشور اشاره کرد: وضعیت متوسط سرانه هر دانش آموز در کشور حدود ۵/۱۶ است؛ در صورتی که سرانه استاندارد و قابل قبول ۸/۳۹ است. در واقع به ازای هر دانش آموز ۳ متر مربع فضا کم داریم و اگر ضربدر 13 میلیون دانش آموز امسال شود، بالغ بر 40 میلیون مترمکعب، فضای آموزشی در کشور کم داریم که البته این استان نیز از همان وضعیت بی نصیب نیست و مشکل فضای آموزشی را دارد.

برگزاری جلسه شورای سیاستگذاری طرح نماد با حضور وزیر

این هفته جلسه شوراي سياستگذاري طرح نماد با حضور سید محمد بطحايي وزير آموزش و پرورش، نمكي معاون سازمان برنامه و بودجه و تعدادی از مسئولان دستگاههاي مرتبط با طرح نماد در محل سازمان برنامه و بودجه برگزار شد.

در اين جلسه كه با حضور مهرزاد حميدي معاون تربيت‌بدني و سلامت وزارت آموزش و پرورش و كيايي مديركل پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي نيز همراه بود، گزارشي نيز از اقدامات اين وزارتخانه در خصوص طرح نماد «نظام مراقبت از آسيب‌هاي اجتماعي دانش‌آموزان» ارائه شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار