معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران خبر داد

ساماندهی پادگان های بلاتکلیف تهران

تهران (پانا) - معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران از ساماندهی پادگان های بلاتکلیف شهر تهران و استفاده از ظرفیت های زمین های وسیع در طرح تفصیلی پایتخت خبر داد.

کد مطلب: ۶۹۴۸۶۸
لینک کوتاه کپی شد

مهدی حجت با حضور در سی و یکمین جلسه شورای شهر تهران به ارائه گزارشی در خصوص طرح جامع شهر تهران پرداخت و گفت: طی دو جلسه گذشته دیدگاه های کلی در حوزه معاونت و شهرسازی را ارائه دادیم و برنامه های سال ۹۷ مطرح شد، از این رو از شورا خواستیم راهنمایی کند تا سال آینده را با یک برنامه منسجم حرکت کنیم. جلسه گذشته صحبت ها و ارائه راهبردهای آقای سالاری در این زمینه بسیار راهگشا بود.

وی با اشاره به اینکه طرح جامع در سال ۸۶ در وسعت ۶۵۰ کیلومتر مورد توجه قرار گرفت، اظهار کرد: در این طرح جمعیت تهران ۱۰.۵ میلیون نفر در نظر گرفته شده است.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران یکی از مهمترین برنامه های این معاونت را احیای نهاد مطالعاتی در حوزه معماری و شهرسازی با هماهنگی کمیسیون شهرسازی شورا عنوان کرد و تصریح کرد: پیگیری این موضوع با سه رکن شورای شهر، شهرداری و وزارت راه و شهرسازی صورت می گیرد و در حاشیه آن از نظر کارشناسان نیز استفاده شده و چارتی برای آن در نظر گرفته شده است.

حجت پیگیری ماموریت های طرح جامع، پیگیری وظایف دولت در این حوزه، پیگیری منابع مالی و پیگیری مراکز شهری و فراشهری را از فعالیت های روزمره این معاونت دانست.

وی با تاکید بر اینکه در بازنگری طرح تفصیلی ارتقای کیفیت زندگی، برنامه ریزی خدمات مراکز محلی، اراضی توسعه زیرپهنه مورد توجه قرار گرفته است، اظهار داشت: تاکنون سه مرحله از پایش طرح تفصیلی و ۵۷ هزار پارسل بازنگری شده است. همچنین ۳۵ هزار معبر شهر نیز در این طرح تدقیق شده و در مورد سایر معابر نیز ادامه دارد.

وی افزود: بازنگری و آسیب شناسی طرح جامع تا پایان خرداد ۹۷، بازنگری مقررات که در مرحله هم اندیشی قرار دارد، تا پایان سال ۹۷، عملکردهای مجاز به استقرار مجاز در پهنه طرح تفصیلی تا پایان خرداد ۹۷ صورت می گیرد و برنامه ریزی خدمات ناحیه و مطالعات در مرحله انتخاب مشاور قرار دارد.

معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران با اشاره به اینکه ازمجموع تکالیف مطرح در طرح تفصیلی شهر تهران، ۲۹ درصد آن انجام نشده، ۲۹ درصد به اتمام رسیده و ۴۱ درصد درحال انجام است، تصریح کرد: در حوزه معماری و شهرسازی از ۵۲ مورد تکلیف ۱۴ مورد به صورت کامل، ۲۷ درصد درحال انجام و ۱۰ درصد انجام نشده است.

وی با تاکید براینکه ساماندهی پادگان های بلاتکلیف با ظرفیت های مناسب در دستورکار قرار دارد، اظهار کرد: در دنیا برای تعیین تکلیف زمین های با وسعت زیاد، اتحادیه وجود دارد. ما نیز برای تعیین تکلیف پادگان هایی همانند «۰۶» برنامه مطالعاتی خواهیم داشت و مشاورانی در این زمینه انتخاب خواهیم کرد.

حجت در ادامه با اشاره به طرح های موضعی و موضوعی شهر تهران در طرح تفصیلی خاطرنشان کرد: آسیب شناسی وضعیت باغات و تدوین ضوابط با رویکرد صیانت از فضای سبز شهری در این طرح مورد توجه قرار گرفته و در مرحله انتخاب مشاور است.

وی با اشاره به طرح راهبردی فضاهای زیرسطحی شهر اظهار کرد: این موضوع در دو حوزه عمران و شهرسازی صورت می گیرد، اما آنچه در ارتباط با حوزه شهرسازی است، طراحی فضاهای زیرین میادین ونک، صادقیه و ولیعصر (عج) است که متاسفانه تاکنون به صورت سلیقه ای عمل شده و هدایت مردم به سطح زیر زمین و تردد خودروها روی زمین عملکرد مناسبی نبوده که بر این اساس طبق برنامه جامع امکانات زیرسطحی دیده شده و پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصد داشته است.

به گفته حجت، ضوابط و مقررات حریم شهر تا پایان شهریور ۹۷ نهایی خواهد شد و تاکنون ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

معاون شهردار تهران ادامه داد: همچنین دستورالعمل پروژه های بزرگ در مقیاس بلندمرتبه سازی ۹۶ درصد پیشرفت داشته که پس از آماده سازی، آماده ارسال به کمیسیون ماده پنج و شورای عالی معماری و شهرسازی خواهد بود.

حجت با اشاره به اینکه اراضی دوشان تپه در شرق تهران به صورت ویژه در دست اقدام است، خاطرنشان کرد: این موضوع تاکنون ۲۰ درصد پیشرفت داشته و تا انتهای خرداد ۹۷ تکمیل خواهد شد که با این اقدام تحول بسیار خوبی را در شرق تهران شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به سند توسعه عمران نواحی یادآور شد: این موضوع با رویکرد ساماندهی همه جانبه و درنظر گرفتن تمام سرانه های مورد نیاز محلات و نواحی باید پیش برده شود.

حجت با بیان اینکه طرح اراضی کن با رویکرد حفاظت از آن پیشرفت ۱۰۰ درصدی داشته است، تصریح کرد: مباحثی در کمیسیون ماده ۳شورای معماری آماده ارسال برای شورای عالی معماری و شهرسازی است که البته توقعات این شورا، تا حدی برای شهرداری دشوار است. اما درحال مذاکره هستیم که این مصوبه به نوعی تنظیم شود که قابلیت اجرا داشته باشد.

وی با اشاره به طرح تفصیلی منطقه ۲۲ عنوان کرد: این طرح ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و برای تصویب به کمیسیون ماده پنج و شورای عالی معماری و شهرسازی ارائه خواهد شد.

معاون شهردار تهران با اشاره به طرح محور نیلوفری که از بوستان ولایت آغاز می شود، گفت: باید این طرح را به مرحله اجرایی برسانیم که البته مشکلاتی در خصوص تملک با راه آهن داریم و در صورت حل این مسئله طرح محور نیلوفری با سرعت و ظرف ۲ سال آینده انجام می شود و جنوب شهر را متحول می کند.

حجت با بیان اینکه با اجرای طرح تونل رسالت املاک قسمت فوقانی تونل، رفع معارض شد، افزود: در حال حاضر سطح روی این تونل به طول یک کیلومتر و عرض ۵۵ متر که خیابان های ولیعصر و آفریقا را قطع می کند، همجوار میدان آرژانتین است و موقعیت بسیار مناسبی در بخش انتهایی تونل دارد، ظرفیت بی نظیری برای اجرای طرح شهری است.

وی ادامه داد: در حال آماده سازی طرحی در قسمت فوقانی تونل رسالت هستیم که نیاز به بازنگری دارد و باید موضوع را بررسی و در صورت توان با جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی، با کاربری تفریحی، تجاری و فرهنگی قابلیت مناسبی برای شهر ایجاد کنیم. با اجرای این طرح می توانیم در چند نقطه شهر تهران به شکوفایی فوق العاده ای دست یابیم.

وی با اشاره به سامانه شخصی پارکینگ ها که به صورت هوشمند نیست، ادامه داد: سعی می کنیم تا پایان شهریورماه به این سمت برویم که هر پلاک به صورت شفاف بداند چند پارکینگ دارد. موضوع دیگر بحث صدور پروانه های دو مرحله است که تا خرداد ۹۷ اقدامات مربوط به این طرح کامل می شود. ضمن اینکه طرح تشخیص هوشمند حقوق مکتسبه تا پایان شهریور ماه سال آینده تکمیل می شود.

حجت با بیان اینکه طرح دیگر بررسی امکان کاهش زمان صدور پروانه از طریق هوشمندسازی است، افزود: درحال حاضر ۵۲ روز برای صدور پروانه و ۳۹ روز برای دریافت گواهی صرف می شود و تلاش ما این است تا با هوشمندسازی این دوره زمانی را کاهش دهیم. پیش بینی ما این است که تا پایان سال ۹۷ این طرح اجرایی شود.

وی با اشاره به روند صدور پروانه های ساخت و ساز گفت: به غیر از حالت طبیعی سال ۹۰ و ۹۱، سالانه حدود ۹ هزار تا ۱۰ هزار پروانه در تهران صادر شده است. در ۳ ماه اخیر ۲ هزار ۴۴۲ پروانه صادر شده است که بر خلاف ادعایی که مطرح می شود با بخشنامه شهردار تهران تعداد صدور پروانه ها کاهش یافته است و این در حالی است که در بازه زمانی ۳ ماهه در سال گذشته هم همین رقم بود.

معاون شهردار تهران در خصوص تشدید نظارت بر اجرای مقررات ملی ساختمان که از دیگر موضوعات مورد توجه است، اضافه کرد: جلوگیری از تخلفات ایمنی ساختمان در برابر حریق از اسکلت تا اتمام عملیات از جمله طرح هایی است که تا پایان شهریور ۹۷ محقق می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار