پیشنهاد محمود صادقی برای مبارزه با فساد: شفافیت را از بودجه مجلس شروع کنیم

تهران (پانا) - محمود صادقی، نماینده تهران و عضو فراکسیون امید مجلس در نطق میان دستور با انتقاد از نحوه حسابرسی در دو قوه مقننه و قضائیه، میزان شفافیت ایجاد شده در لایحه بودجه 97 را ناکافی دانست.

کد مطلب: ۶۹۳۹۳۹
لینک کوتاه کپی شد

صادقی در جلسه امروز (یکشنبه، 26 آذر) مجلسT ابرچالش کشور را که به عقیده او، بر چالش‌های دیگر سایه انداخته و بسترساز آنهاست، «چالش در نظام کلان تدبیر و مدیریت کشور» دانست .

به گفته او، «نهادهای مستقر حاصل از این نظام تدبیر منجر به استقرار یک نظام اقتصادی رفاقتی و سفارشی شده که وابسته به درآمدهای بادآورده نفتی است و موجب رویش یک اقتصاد رانتی انگلی فسادزا و ظهور یک طبقه تازه به دوران رسیده قلدر و باج‌گیر شده است.»

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه توزیع نامناسب اعتبارات در بودجه‌های سالانه منجر به عدم توازن در طبقات اجتماعی شده است، یادآور شد: «سال به سال با بودجه‌های سالانه کشور شکاف فقر و غنا تشدید می‌شود.»

وی ادامه داد: «در بودجه امسال اگر چه قدم‌هایی برای شفافیت برداشته شده است اما کماکان سازوکارهای مبهم و غیرشفاف در بودجه وجود دارد.»

صادقی افزود: «برخی همکاران می‌گویند مبارزه با فساد فایده ندارد ما اگر دست به فاسدان بزنیم کارها می‌خوابد و ما مانند تله فقر دچار تله فساد شده‌ایم.»

عضو فراکسیون امید با گلایه از نادیده گرفته شدن مصوبات پیشین مجلس، بیان کرد: «متأسفانه تکالیف مختلفی که برای شفافیت در ادوار گذشته مجلس ایجاد شده است، از سوی دستگاه‌های مختلف نادیده گرفته می‌شود، برای نمونه ماده 50 قانون احکام دائمی برنامه توسعه دولت را مکلف می‌کند که بستر الکترونیکی معاملات و بانک‌های اطلاعاتی به‌روز و تجمیع شده ایجاد کند.»

صادقی یادآور شد: «ماده 29 قانون برنامه ششم دولت را مکلف می‌کند تا سامانه ثبت و اعلام عمومی پرداخت‌های بخش عمومی ایجاد شود و فازهای شبکه ملی اطلاعات تکمیل شود. همچنین قانون رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران مصوب مجلس نهم کماکان در انتظار آیین‌نامه‌ای به سر می‌برد که قوه قضاییه مکلف بود ظرف شش ماه این آیین‌نامه را تدوین کند اما هنوز خبری از آن نیست.»

عضو فراکسیون امید در ادامه در نطق میان دستور خود در جلسه علنی مجلس به موضوع حساب‌های سپرده قوه قضائیه اشاره کرد و گفت: «رئیس قوه قضاییه می‌گوید سپرده‌ها و سود آنها به حساب شخصی واریز نمی‌شود، سلمنا، پس کجا هزینه می‌شود؟ آیا یک صورتحساب به دیوان محاسبات داده‌اید؟»

شفافیت و مبارزه با فساد را از مجلس آغاز کنیم

صادقی با تاکید بر لزوم آغاز شفافیت از خانه ملت، اظهار کرد: «بیایید شفافیت را از بودجه مجلس شروع کنیم. نظام مالی مجلس غیرشفاف است چرا اجازه نمی‌دهند بودجه سالانه مجلس به طور شفاف حسابرسی شود؟ آیا شما نمایندگان مجلس در جریان حسابرسی‌های سالانه بودجه مجلس هستید؟ چرا گزارش شفافی از حسابرسی‌های سالانه ارائه نمی‌شود؟»

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: «حسابرسی‌های دیوان محاسبات هر سال بودجه مجلس را حسابرسی می‌کنند. چندین ایراد می‌گیرند اما رئیس دیوان محاسبات همه را خط می‌زند. اگر به دنبال مبارزه با فساد هستیم باید از خودمان آغاز کنیم. باید اراده و عزم جدی در همه نهادهای کشور اعم از قوه مقننه، قوه مجریه و قوه قضاییه برای مقابله با فساد صورت گیرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار