دست سودجویان در تعیین خلوص «شربت تریاک»

تهران (پانا) - کارشناس درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به نگرانی‌های موجود درباره خلوص شربت تریاک معتقدند که کلیه روش‌های درمان اعتیاد مانند استفاده از متادون، بوپونورفین یا شربت تریاک باید زیر نظر تیم درمان باشد. در سیستم درمان، درصد غلظت این دارو و میزان تجویز آن زیر نظر متخصصان است، این درحالیست که در بازار آزاد افرادی که به نیت سودجویی وارد این تجارت می شوند ممکن است هر چیزی را وارد این شربت کنند.

کد مطلب: ۶۹۳۹۲۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش ایسنا، داریوش تقی‌زاده با بیان اینکه یکی از نگرانی‌های موجود این است که سودجویان برای افزایش حجم، شربت تریاک را با آب رقیق می کنند افزود: درمان اعتیاد اگر صرفا با خوردن قرص یا شربت باشد، درمان موثری نخواهد بود. اعتیاد بعد روانی قوی دارد که نباید از آن غافل شد.

وی با اشاره به موادی که در قالب ناخالصی وارد شربت تریاک می شود اظهار کرد: به غیر از آب، در شربت تریاک درصدی الکل هم وجود دارد؛ همچنین ممکن است داروهایی مثل داروهای خواب آور را به آن بیافزایند که باعث بالا رفتن خطر مسمومیت می‌شود. ناخالصی‌های موجود در شربت تریاک میزان مسمومیت با سرب و ترکیبات آرسنیک را افزایش می دهد که نه تنها کشنده هستند بلکه ممکن است در آینده تاثیرات مخرب دیگری نیز داشته باشد.

کارشناس درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به ورود داروهایی که تحت عنوان مسکن وارد کشور می شوند اما در گروه مخدرها قرار دارند تصریح کرد: درحال حاضر وضعیت مواد مخدری مانند «هروئین» یا داروهایی مانند «ترامادول» روشن و نام آنها برای بیشتر مردم شناخته شده است. اما «اکسی کدون» از جمله داروهایی است که نام آن برای مردم شناخته شده نیست اما درواقع کارکرد مخدری را دارد.

تقی‌زاده با بیان اینکه درحال حاضر بخش عمده ای از داروهایی که امکان سوء مصرف دارند یا می‌توان از آن‌ها داروی مخدر یا اعتیاد آور تولید کرد، از سطح داروخانه‌ها جمع آوری شده‌اند توضیح داد: داروهایی مانند«سودوافدرین» یا «اکسپکتورانت کدئین» در این دسته قرار دارند که در حال حاضر از بازار دارویی ایران جمع‌آوری شده اند، اما چالش بر سر توزیع «اکسی کدون» بیشتر از سایر داروها بود. «اکسی کدون» دارویی است که امکان سوء مصرف آن بسیار بالاست و این مساله باعث شد وزارت بهداشت نسبت به آن واکنش نشان دهد و نحوه توزیع آن را کنترل کند.

وی در پایان با اشاره به مصرف«گل» و نحوه درمان معتادان به آن ادامه داد: گل از جمله مخدرهای محرک است که برای درمان آن هم باید در کنار مداخلات درمانی از مداخلاتی مثل خدمات مشاوره‌ای و درمانهای متمرکز مثل درمان ماتریکس، گروه درمانی و روان درمانی‌ها کمک گرفت. روش درمان گل تفاوت عمده ای با سایر روش‌های درمان مواد مخدر ندارد؛ روش مراکز تخصصی درمان می تواند در درمان این ماده نیز موثر باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار