بیکاری و دوستان بد آفت‌های خطرناک برای جوانان

تهران (پانا) - یک روانشناس بالینی، ارتباط موثر والدین با فرزندان و ارتقاء سطح آگاهی خانواده‌ها از خطرات اعتیاد را از عوامل مهم پیشگیری از اعتیاد دانست.

کد مطلب: ۶۹۳۶۶۴
لینک کوتاه کپی شد

دکتر سیما فردوسی با اشاره به عوامل گرایش جوانان و نوجوانان به سمت دخانیات و موادمخدر گفت: وقتی آدم‌ها گرایش به سمت دخانیات و مواد مخدر دارند به این معنی است که آنان از اضطراب و افسردگی رنج می‌برند، این افراد با مصرف مواد مخدر و دخانیات سعی دارند تا به صورت موقت هم که شده این عوامل روانی را کاهش دهند.

وی ادامه داد: این افراد با مصرف مواد احساس آرامش می‌کنند و لذت می‌برند، همین امر باعث تکرار دوباره و رفتن مجدد به سمت دخانیات و مخدرها می‌شود درصورتیکه می‌دانیم نحوه مواجه با اضطراب و افسردگی از لحاظ علمی اینگونه نیست و فرد برای تسکین و آرامش باید به مشاور مراجعه کند.

این روانشناس بالینی افزود: مشاور به فرد کمک می‌کند و مشکل را ریشه‌یابی و بررسی می‌کند که چرا و به چه علت این مشکل برای فرد به وجود آمده است.

فردوسی بیان داشت: متاسفانه در بیشتر مواقع شاهد آن هستیم کسانی که دچار مشکل هستند و اضطراب دارند دوستانی دارند که آنها در مواجه با مشکل و اضطراب خود، مواد مخدر مصرف می‌کنند و در نتیجه دوست خود را برای رسیدن به آرامش به مصرف مواد مخدر و دخانیات دعوت می‌کنند.

وی اشاره کرد: از دیگر عوامل گرایش نوجوانان افسرده و مضطرب به سمت مخدرها این است که گاهی افراد مضطرب در خانواده‌هایی زندگی می‌کنند که در این خانواده‌ها مصرف دخانیات و مواد مخدر وجود دارد، لذا گرایش نوجوان به سمت اعتیاد سهل‌تر می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: گرایش نوجوانان در خانواده‌های متمول به دخانیات و مواد مخدر بستگی به سبک زندگی آنها دارد، کسانی هستند که در زندگی خیلی از ارزش‌های محکمی برخودار نیستند و خانواده پایبندی به اصول اخلاقی ندارند و حتی خود والدین مصرف کننده مخدر و یا مشروبات اللکی هستند خب طبیعی است فرزندانی که در این خانواده‌ها رشد پیدا می‌کنند از والدین، این سبک زندگی را یاد می‌گیرند و خط قرمزی برایشان وجود ندارد.

فردوسی افزود: گاهی شاهد این هستیم در خانواده‌ای، والدین مشکلی از لحاظ اخلاقی و پایبندی به ارزش‌ها وجود ندارد اما فرزند باز هم به سمت دخانیات و یا مواد مخدر گرایش پیدا می‌کند متاسفانه در این نوع خانواده‌ها مشکل اساسی سیستم نظارتی بر روی فرزند استو این سیستم نظارتی و مدیریتی دچار مشکل است که هیچ توجه و نظارتی بر رفتار و کردار فرزند ندارد و متاسفانه معمولاً وقتی متوجه مصرف دخانیات و یا حتی مصرف مخدر می‌شوند که زمانی طولانی گذشته است.

این پژوهشگر اجتماعی اضافه کرد: خانواده‌ها باید مراقب باشند و تلاش کنند تا ارتباطاتشان با فرزندانشان بیشتر شود اگر رفتاری مشکوک از سمت فرزند خود دیدند سریعا آن را پرسیده و اقدام کنند. بیکاری و دوستان بد از جمله آفت‌های بسیار خطرناک برای جوان‌ها به شمار می‌رود. به هر حال افراد بایستی یک مشغولیتی در زندگی خود اعم از کار، درس و . . . داشته باشند.

فردوسی بیان کرد: لازم است افرادی که فرصت‌هایی جهت آموزش دارند، برنامه‌های کلان آموزشی را در فرهنگسراها، سرای محله، دانشگاه‌ها و غیره ایجاد کنند همچنین امروزه در جامعه ما مردم از رسانه به خصوص تلویزیون به عنوان یک منبع اطلاعاتی و آموزشی استفاده می‌کنند بنابراین صدا و سیما برای ارتقای سطح آگاهی و فرهنگ مردم رسالت بزرگی به دوش دارد، این اطلاع رسانی‌ها باید حتماً درست و صحیح باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار